'Nee... Nee, je hebt gelijk. Ik ga me dingen verbeelden.' Emily zuchtte. 'Ik ga denk ik maar terug naar mijn eigen kamer. Maerle moet zo gevoed worden en...' En eigenlijk wilde ze graag even alleen zijn, maar dat zei ze niet. Ariana was ten slotte een steun voor haar en ze wilde haar vriendin niet afvallen.
Ze stond op en nam Maerle in haar armen. 'Zou je me nog even kunnen helpen met het ei?' vroeg ze aarzelend.
Ariana knikte en bracht het ei mee het kleine stukje naar haar hotelkamer. Ze legde het in de wieg en Emily glimlachte dankbaar naar haar. 'Tot snel.'
Ariana liep terug naar haar eigen kamer en Emily zette Maerle op haar schoot, terwijl ze haar borst vrijmaakte. Ze zuchtte en probeerde haar gedachten op een rijtje te zetten.
Baiel was dood.
Dat drong nog niet werkelijk tot haar door, want ze had gedacht dat Baiel beter was geweest.
Iemand had zijn plaats ingenomen.
Dat verklaarde waarom ze zich niet meer tot hem aangetrokken voelde en waarom hij zo veranderd was.
Ze was een alleenstaande moeder met twee kinderen.
Ze sloeg haar ogen neer. Nu was het zeker dat Baiel niet meer terug zou komen. Ze was alleen. Ze moest haar kinderen alleen opvoeden en kreeg daarbij niet de hulp van een man, zoals Cordelia van Kato kreeg, zoals haar moeder van haar vader had gekregen. Ze slikte. Ze was Glaie, maar dan met twee kinderen in plaats van één.
Het voelde raar om aan Glaie te denken, die de tante van Baiel was. Glaie was teruggegaan naar de nereïdegrot, dus dan zouden Baiels ouders inmiddels ook weten van de ziekte van hun zoon. Ze waren hem nooit op komen zoeken, besefte Emily plotseling, terwijl Baiel nooit had gezegd dat ze een slechte band met elkaar hadden. Had hij zich daarover stilgehouden? Waarom had Emily er nooit naar gevraagd? Ze had wél verteld over haar eigen ouders en haar slechte band met hen.
Ze had nog zoveel tegen Baiel willen zeggen. Het gevoel van verdriet bekroop haar, het gevoel dat ze haar man nu werkelijk kwijt was. Het was alleen zo moeilijk om Baiel en zijn vervanger los van elkaar te zien. Hij had precies hetzelfde eruit gezien, precies hetzelfde... Hij was drie maanden lang Baiel geweest. En ze had op hem gezeurd, en had hem beledigd, en ze was kwaad op hem geweest... En steeds had ze gedacht dat het Baiel was.
Maar het was Baiel niet. Baiel was nooit veranderd, Baiel was nog steeds dezelfde hij gebleven, tot het einde van zijn dood, maar dit stomme wezen had zijn eerwaarde verpest.
Baiel was altijd degene gebleven die zichzelf had opgeofferd voor Ariana. Vanaf nu moest ze hem als Baiel eren. Haar man... Ze slikte en voelde haar ogen vochtig worden. Hij was dood.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain