Opinor schreef:
Oneens. Ten eerste zit niet iedereen te wachten op verplichte informatie over alle mogelijke beroepen. Ik wist bijvoorbeeld al in de tweede wat ik wilde en dat is sindsdien niet veranderd. Ik zou niet hebben zitten wachten op al die informatie. Ten tweede passen niet alle beroepen binnen jouw interesses en dan zou je dus heel veel informatie krijgen over dingen die je sowieso niet aanspreken. Dat heeft naar mijn idee geen inpakt. Ten derde heb je voordat je jezelf gaat bezighouden met de studiekeuze al een vakkenpakket gekozen. Je kunt dan wel informatie krijgen over alle mogelijke beroepen, maar het gros kun je niet eens worden met het vakkenpakket dat je hebt gekozen.
Daarom vind ik dat je, als je nog geen idee hebt wat je wilt worden en je vakkenpakket hebt gekozen op basis van waar je goed in bent en het leukst vindt, informatie moet krijgen over de richtingen die jij aangeeft interessant te vinden. Zo krijg je alleen info over potentiële studierichtingen die jou aanspreken. Daarnaast vind ik dat er ook zeker wat vanuit de student zelf mag komen. Het internet staat vol met informatie over allerlei beroepen, ook de wat minder bekende zijn te vinden. Daarmee is informatie via school over alle mogelijke beroepen een beetje "ouderwets". Dat zou alleen handig zijn als het internet niet bestond en je dus op geen enkel andere manier aan je informatie zou kunnen komen. Nu is het een beetje overbodig. Daarbij zou het de school heel veel tijd kosten om al die beroepen te belichten. Eigen initiatief is in dit geval het beste.
Hmm, ik denk ook niet dat ze ieder beroep apart zo moeten bespreken.
Eerder dat je bijvoorbeeld met jongeren ergens heen gaat zoals bijvoorbeeld een beurs waar ze zelf kunnen rondlopen en kijken wat hen interesseert.
Daarbij ligt het schoolsysteem in België heel anders dan in Nederland.
Hier kies je een richting en alle vakken liggen binnen die richting al vast.
IK heb toen ik 14 was gekozen om haartooi te gaan volgen omdat ik graag kapster wilde worden. Als ik me daarna bedacht zou hebben, zou het me heel veel moeite kosten om nog naar een hogere opleiden over te schakelen (van BSO naar ASO gaat niet bijvoorbeeld).
Daarom denk ik dat het wel een goed plan is om kinderen te informeren voordat ze een richting/vak kiezen
Daarbij zijn de jongeren die moeten kiezen niet actief geïnteresseerd om zelf opzoek te gaan naar de verschillende mogelijkheden (ik was dat in ieder geval niet)
Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.