Dauth schreef:
Ik voel me eigenlijk heel slecht en nutteloos door de Divergent boeken. Wat maakt mijn leven nou uit als je het vergelijkt met de rest van de wereld? Wat maakt het leven van iemand die "minder" is dan mij eigenlijk uit? We streven zoveer naar een goede samenleving, naar het bereiken van iets in je leven, maar wat voor nut heeft dat? De "goede" samenleving is een grap, het goeie zal nooit heersen, maakt niet uit wat men probeert. Er zijn altijd iets slechts zijn wat het tegenhoudt. En wat maakt mijn contributie aan de samenleving nou uit? Het zal binnen een paar jaar vergeten zijn, als iemand me uberhaupt al onthoudt, buiten mijn vrienden/familie kring om dan.
Wat maakt het uit wie je bent in het grootst van deze wereld? Ook al denken we dat we belangrijk zijn, uiteindelijk zijn we maar een klein planeetje ergens ver weg in het universum en zal men ons vergeten of niet eens opmerken. Dit geldt zowel voor de rest van het universum als ook hier op aarde. We zijn uiteindelijk niks waard, want dat wat we doen/gedaan hebben en zullen doen zal uiteindelijk verloren raken.
Wat voor nut heeft het dan om ook maar ergens moeite voor te doen?
Misschien moet je iets egoïstischer denken en dat je het voor jezelf doet. Zou jij moeite doen om jezelf gelukkig te maken? Zou dat een motivatie zijn om je leven nuttiger te maken? Hoe wil jij op leven terugkijken als je op je sterfbed ligt? Je moet niet zo groot denken, vind ik. Denk eerst aan jezelf, en dan pas aan de rest van de wereld. Als je namelijk niet aan jezelf denkt, maar wel iets goeds doet voor de wereld, lijkt het me niet dat je er zelf gelukkig van wordt.
Sorry, volgens mij ben ik een filosofische bui, dus daarom dat ik er op reageerde.
Deep inside, I've never felt alive