Beste allemaal,
Dit jaar maak ik een profielwerkstuk over de rol van de Nederlandse media op de rechtsspraak in het strafrecht.
Zelf heb ik hierover al heel veel informatie ingewonnen. Ik heb rechters gesproken, filmpjes gekeken, boeken gelezen en bronnen op het internet gezocht. Ik ben al een heel eind. Op hetzelfde moment denk ik heel veel na over hoe dit onderwerp nu eigenlijk in elkaar zit.
Zijn rechters beïnvloedbaar door de rol van de media tegenwoordig? De media speelt in ieder geval een grote rol in de maatschappij. De rechter is eigenlijk de bemiddelaar in de maatschappij en zou hij zich juist daarom niet veel aan moeten trekken van wat er in de media speelt en hoe de mensen daarop reageren? Doet hij dat ook? In hoeverre is hij dan nog onafhankelijk? Is het iets slechts als hij de media al mee zou laten wegen in zijn uitspraken?
Denk daarbij ook aan de rol van de advocaat en de officier van justitie die beide invloed uitoefenen op de rechter en misschien de media wel mee laten wegen in hun werk.
Mijn vraag aan jullie is: hoe denken jullie hierover?
Is een rechter beïnvloedbaar of niet? En waarom denk je daar zo over?
Ik zou het zeer waarderen als jij hier jouw mening hierover achter zou willen laten.
Alvast bedankt!
Hamartia