• Ik ben zelf bezig met allerlei onderzoeken over manuscripten en hoe alles eruit moet zien, dus het leek me wel leuk om er een topic over te beginnen om anderen te helpen. Ik kom namelijk ook heel veel verdeelde meningen tegen, maar er zijn een paar dingen die vast staan.
    Als je een manuscript op wilt sturen naar een uitgever hebben ze een paar dingen het liefst en dat is dat je regelafstand 1,5 gebruikt (volgens mij staat 1,15 standaard op Word en zulke programma's, dat moet je dus aanpassen) en lettergrootte 12, waar ik een beetje moeite mee heb omdat het zo enorm lijkt.

    Nou, het leek me dus wel leuk om hier erover te praten met anderen die hetzelfde van plan zijn en hoe zij over dingen denken.

    Belangrijke links:
    Publicatiekansen in België

    [ bericht aangepast op 3 maart 2014 - 21:16 ]


    Your make-up is terrible

    Oeh, interessant topic.
    En serieus, lettertype 12? Wauw dat is inderdaad best groot.

    Hmm, ik heb me hier ook een tijdje in verdiept maar er zijn heel veel verschillende regels.
    Zo wil de ene het altijd digitiaal en wil een ander toch liever een hard kopie !
    En voor beginnende schrijvers is het echt lastig om binnen te komen tegenwoordig omdat het overal crisis is blahblah.. en sommige uitgevers proberen je ook echt uit te buiten! Dus let wel op !


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    Mijn topics~
    Jeetje, lettergrootte12 vind ik wel echt groot.
    Ik ga zelf eerder voor 11 of zelfs 10 / 10,5
    Hangt er ook natuurlijk vanaf welk lettertype je gebruikt -> calibre is my favorite

    [ bericht aangepast op 14 jan 2014 - 14:06 ]


    Aan niets denken is ook denken.

    MT. ^^
    Ik weet zelf nooit zo goed hoe het zit met alinea's, inspringen en witregels etc. Zelf doe ik in mijn verhalen nooit aan inspringen, maar volgens mij moet dit wel, al begrijp ik dus niet echt wanneer, hoe en waarom.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Handige topic, maar ik ga dit jaar weer meedoen aan Write Now. Maar twaalf is vrij groot.


    Vampire + Servant = Servamp

    Florentina schreef:
    Mijn topics~
    Jeetje, lettergrootte12 vind ik wel echt groot.
    Ik ga zelf eerder voor 11 of zelfs 10 / 10,5
    Hangt er ook natuurlijk vanaf welk lettertype je gebruikt -> calibre is my favorite


    Ik gebruik ook liever 10 en dan Ariel. Maar ik ben erachter gekomen dat Ariel beter leest op scherm en Times New Roman beter leest als je het uitprint. Dus ik ga gewoon Ariel - 12 aanhouden nu aangezien ik het digitaal ga opsturen.


    Your make-up is terrible

    Parachutes schreef:
    MT. ^^
    Ik weet zelf nooit zo goed hoe het zit met alinea's, inspringen en witregels etc. Zelf doe ik in mijn verhalen nooit aan inspringen, maar volgens mij moet dit wel, al begrijp ik dus niet echt wanneer, hoe en waarom.


    Ik begin er langzaamaan achter te komen haha. Ik lees nu een heel erg oud boek (rond 1980) en je kan zien dat ze daar heel anders inspringen en gesprekken anders weergeven. Ik hou aan dat je bij de eerste regel na een nieuwe paragraaf of hoofdstuk niet inspringt, daarna bij elke alinea wel en als iemand iets zegt. Dan als de ander wat zegt ook op een nieuwe regel en weer inspringen.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik gebruik ook liever 10 en dan Ariel. Maar ik ben erachter gekomen dat Ariel beter leest op scherm en Times New Roman beter leest als je het uitprint. Dus ik ga gewoon Ariel - 12 aanhouden nu aangezien ik het digitaal ga opsturen.


    Naar welke uitgever ga je het werk opsturen ?


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    Ah joh, met lettertypes kun je toch gewoon schrijven zoals jij het fijnst vindt om te zien en het toch veranderen naar wat zij het fijnst vinden als je het gaat opsturen?

    In ieder geval, wel interessant! Maar eerst überhaupt maar eens een verhaal zien af te maken voordat ik me echt mee bezig ga houden of ik het ga opsturen of niet. Ligt er allemaal maar aan hoe het gaat. Maar het lijkt me ooit wel een mooi streven om het ooit eens voor elkaar te krijgen (:

    Alhoewel ik daar misschien ook wel een te erge perfectionist voor ben en het straks nooit goed genoeg zal gaan vinden om op te sturen.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    michellexoxo schreef:
    (...)

    Naar welke uitgever ga je het werk opsturen ?


    Ik ga denk ik beginnen met Meulenhoff en dan kijken naar andere uitgevers die ook digitaal zijn en natuurlijk vraag hebben naar het genre.


    Your make-up is terrible

    Parzival schreef:
    Ah joh, met lettertypes kun je toch gewoon schrijven zoals jij het fijnst vindt om te zien en het toch veranderen naar wat zij het fijnst vinden als je het gaat opsturen?

    In ieder geval, wel interessant! Maar eerst überhaupt maar eens een verhaal zien af te maken voordat ik me echt mee bezig ga houden of ik het ga opsturen of niet. Ligt er allemaal maar aan hoe het gaat. Maar het lijkt me ooit wel een mooi streven om het ooit eens voor elkaar te krijgen (:

    Alhoewel ik daar misschien ook wel een te erge perfectionist voor ben en het straks nooit goed genoeg zal gaan vinden om op te sturen.


    Ik schrijf liever meteen in de goede opmaak, stel je voor dat je 200 pagina's hebt en dan alles gaat veranderen. Het is heel veel werk om zo al je hoofdstukken opnieuw op goede pagina's te laten beginnen enzovoorts.


    Your make-up is terrible

    Mijn topic. Altijd handig. :Y)


    | Reality is for people that lack imagination |

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik ga denk ik beginnen met Meulenhoff en dan kijken naar andere uitgevers die ook digitaal zijn en natuurlijk vraag hebben naar het genre.


    Oke, daar heb ik vorig jaar ook een manuscript naar toe gestuurd. Ik heb heel fijn advies gehad alleen had een kennisje van mij helemaal niks terug gehad. Volgens dat vrouwtje waar ik contact mee heb gehad ligt het heel erg aan de persoon die je treft ;)
    Succes! Je mag je verhalen dan alleen niet ergens publiceren als ze op quizlet of online hebben gestaan krijg je daar meteen kritiek op heb ik gemerkt!


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    Mijn topics.
    Ik wacht fijn tot ik mijn opleiding als Engels vertaler heb afgerond, ga dan mijn verhalen in het Engels herschrijven en dan een Engelstalige uitgever benaderen. Maak je veel meer kans, volgens mij. En ik vind lettertype 12 echt groot. Ik gebruik altijd Times new roman en dan lettertype 11.


    Take risks and conquer your fears.

    Yayde schreef:
    Mijn topic. Altijd handig. :Y)


    To the stars who listen — and the dreams that are answered