• Ik ben zelf bezig met allerlei onderzoeken over manuscripten en hoe alles eruit moet zien, dus het leek me wel leuk om er een topic over te beginnen om anderen te helpen. Ik kom namelijk ook heel veel verdeelde meningen tegen, maar er zijn een paar dingen die vast staan.
    Als je een manuscript op wilt sturen naar een uitgever hebben ze een paar dingen het liefst en dat is dat je regelafstand 1,5 gebruikt (volgens mij staat 1,15 standaard op Word en zulke programma's, dat moet je dus aanpassen) en lettergrootte 12, waar ik een beetje moeite mee heb omdat het zo enorm lijkt.

    Nou, het leek me dus wel leuk om hier erover te praten met anderen die hetzelfde van plan zijn en hoe zij over dingen denken.

    Belangrijke links:
    Publicatiekansen in België

    [ bericht aangepast op 3 maart 2014 - 21:16 ]


    Your make-up is terrible

    Wauw, corps 12?! Ik mag dat niet eens gebruiken, tenzij ik een advertentie maak voor slechtzienden :')
    Maar regelafstand 1.5 klopt wel, dat gebruiken wij in tijdschriften ook!


    To infinity and beyond •

    Hmm, ik heb nog even mijn archief er op nageslagen maar ik kon geen duidelijke regels vinden over inspringen echter alleen dit.
    Een beetje gedateerd:

    Jan Renkema schrijft in de Schrijfwijzer uit 1995 (sectie 2.4.1.):

    "Een nieuwe alinea begint altijd op een nieuwe regel. Maar er zijn dan nog vier mogelijkheden:
    a. zonder witregel;
    b. zonder witregel met inspringen (drie posities);
    c. met witregel;
    d. met witregel en met inspringen (drie posities)."


    En verder geloof ik dat er bij verschillende uitgevers andere regels spelen. Ik denk dat het ook een kwestie is van smaak.
    Net als waar je een alinea plaats en hoeveel je er hebt. Wanneer wel en niet is volgens mij een beetje een grijs gebied.
    Maar ik zal het nog even aan een docente van mijn master vragen of die er nog iets over weet ;)

    Voor mijn gevoel is een inspringing vooral om duidelijk te maken dat er een nieuwe alinea begint en niet zo als bij een dialoog een nieuwe persoon die wat zegt.
    Dus volgens mij heeft het voornamelijk met de structuur te maken om deze duidelijk te maken aan de boeken lezers. Maar wanneer iets goed of fout is ligt echt per uitgever verschillend

    [ bericht aangepast op 14 jan 2014 - 15:54 ]


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    Yayde schreef:
    Mijn topic. Altijd handig. :Y)


    Caution first, always.

    MT Dit kan handig zijn.


    -

    Ik wed dat Tsukuyomi hier op af komt dus bereid je voor op lange wijze raden.x)


    You were born original, don't die as a copy.

    StyIez schreef:
    MT Dit kan handig zijn.


    26 - 02 - '16

    Yayde schreef:
    Mijn topic. Altijd handig. :Y)


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Oehh, handig! MT.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    SPECS schreef:
    Ik wed dat Tsukuyomi hier op af komt dus bereid je voor op lange wijze raden.x)


    Hahaha xd Ik word zo nog bekend, maar ik heb misschien teleurstellend weinig hierover te zeggen. Ik ben niet zo van dat de indeling belangrijk is voor het verhaal zelf, want een uitgever concentreert zich naar mijn weten meer op het verhaal. Alleen ik ben het er wel mee eens dat een goed ogende en overzichtelijk boek een veel betere eerste indruk wekt en dat kan altijd wel erg goed van pas komen.

    Zelf schrijf ik altijd in het begin hoe ik het fijnst vind om te schrijven en pas later wel de instellingen aan naar de uitgever's wensen, want bij schrijven is het ook erg belangrijk om jezelf een beetje comfortabel te maken. Ik laat iedereen dus vrij in wat hij of zij fijn vind en denk dat het ook meer iets persoonlijks is, maar natuurlijk is het soms wel interessant/handig om te weten hoe andere dingen aanpakken of oplossen :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    StyIez schreef:
    MT Dit kan handig zijn.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Assassin schreef:
    (...)

    Welke Word heb je? Ik heb 2013 en dan staat het naast de keuze hoe je je tekst wilt uitlijnen, een pijltje omhoog en een pijltje omlaag. Als je daarop klikt krijg je de opties.


    2010, ik geloof dat dat wel op hetzelfde neerkomt. Thanks!


    Searching heavens for another earth

    Ik gebruik altijd High Tower Text lettergrootte 12, maar ik heb het moeten aanpassen naar Arial lettergrootte 10, wat ik best wel irritant vond aangezien High Tower Text een heel fijn lettertype om te lezen is... En ik had gebruik gemaakt van regels inspringen, maar dat mocht niet en moest ik dus allemaal weghalen. Duurde best wel lang...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Laat ik deze maar weer eens actief maken. :3


    Your make-up is terrible

    Yayde schreef:
    Mijn topic. Altijd handig. :Y)


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Oeh, handig. :Y)


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''