• Ik ben zelf bezig met allerlei onderzoeken over manuscripten en hoe alles eruit moet zien, dus het leek me wel leuk om er een topic over te beginnen om anderen te helpen. Ik kom namelijk ook heel veel verdeelde meningen tegen, maar er zijn een paar dingen die vast staan.
    Als je een manuscript op wilt sturen naar een uitgever hebben ze een paar dingen het liefst en dat is dat je regelafstand 1,5 gebruikt (volgens mij staat 1,15 standaard op Word en zulke programma's, dat moet je dus aanpassen) en lettergrootte 12, waar ik een beetje moeite mee heb omdat het zo enorm lijkt.

    Nou, het leek me dus wel leuk om hier erover te praten met anderen die hetzelfde van plan zijn en hoe zij over dingen denken.

    Belangrijke links:
    Publicatiekansen in België

    [ bericht aangepast op 3 maart 2014 - 21:16 ]


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik schrijf liever meteen in de goede opmaak, stel je voor dat je 200 pagina's hebt en dan alles gaat veranderen. Het is heel veel werk om zo al je hoofdstukken opnieuw op goede pagina's te laten beginnen enzovoorts.


    Dat is waar, maar ik neem toch aan dat je het als je het helemaal geschreven hebt ook nog gaat nalezen? Dus dan kom je ook sowieso langs die hoofdstukken (:

    Lettertype 12 lijkt me behoorlijk irritant groot om in te schrijven :') Maar ja, ik snap het ook wel dat het weer veel werk is en Word irritant kan zijn met veranderingen :')


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Even een mijn topics aangezien ik echt geen flauw idee heb wat er allemaal bij komt kijken.
    Erg handig dit, goed idee Nikki! (:

    michellexoxo schreef:
    (...)

    Oke, daar heb ik vorig jaar ook een manuscript naar toe gestuurd. Ik heb heel fijn advies gehad alleen had een kennisje van mij helemaal niks terug gehad. Volgens dat vrouwtje waar ik contact mee heb gehad ligt het heel erg aan de persoon die je treft ;)
    Succes! Je mag je verhalen dan alleen niet ergens publiceren als ze op quizlet of online hebben gestaan krijg je daar meteen kritiek op heb ik gemerkt!


    Ze lijken me ook echt de fijnste, want ze zijn ook heel duidelijk in wat ze willen als je de site bekijkt. De anderen geven helemaal niet zoveel details en daarom hebben zij mijn eerste keus.
    En tegenwoordig worden steeds meer verhalen die online staan gepubliceerd, ik denk dat het steeds minder een probleem wordt hoor.


    Your make-up is terrible

    Mijn topics. Ik ben nu een fantasy verhaal op aan het zetten en bij de verhaallijn alleen al komt ontzettend veel kijken, dat had ik niet verwacht haha. Ik probeer nu ook eerst een samenvatting per hoofdstuk te maken, zodat ik een richtlijn heb om me aan te houden.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Assassin schreef:
    (...)

    Ze lijken me ook echt de fijnste, want ze zijn ook heel duidelijk in wat ze willen als je de site bekijkt. De anderen geven helemaal niet zoveel details en daarom hebben zij mijn eerste keus.
    En tegenwoordig worden steeds meer verhalen die online staan gepubliceerd, ik denk dat het steeds minder een probleem wordt hoor.


    Ja precies ;) andere zeggen vaak alleen dat je het naar een bepaald adres kan sturen of naar een bepaald email adres.

    Maar dat was het advies wat ze mij hadden gegeven ;) Ik weet niet of er sinds 7 maanden wat verandert is daar durf ik geen oordeel over te geven.


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    Thenn schreef:
    Mijn topics. Ik ben nu een fantasy verhaal op aan het zetten en bij de verhaallijn alleen al komt ontzettend veel kijken, dat had ik niet verwacht haha. Ik probeer nu ook eerst een samenvatting per hoofdstuk te maken, zodat ik een richtlijn heb om me aan te houden.


    Dat is best wel slim!


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Oh wat handig. Ik vind het wel interessant om te weten wanneer je nu precies tabt enzo, want dat is mij ook niet echt duidelijk geworden als ik boeken lees. Zucht.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Parachutes schreef:
    MT. ^^
    Ik weet zelf nooit zo goed hoe het zit met alinea's, inspringen en witregels etc. Zelf doe ik in mijn verhalen nooit aan inspringen, maar volgens mij moet dit wel, al begrijp ik dus niet echt wanneer, hoe en waarom.


    Misschien heb je hier wat aan dit is van een ander forum waar ik lid van ben!
    Voor mij gaf het heel veel duidelijkheid!
    (ik weet eigenlijk niet of ik de link hier zo mag posten maar goed anders doet een mod er vast even wat aan ;) )
    http://www.onlineverhalen.nl/schrijflessen/les/7323

    Bij het stukje alinea's en dialogen staat een redelijk duidelijke uitleg als je het mij vraagt !


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    michellexoxo schreef:
    (...)

    Misschien heb je hier wat aan dit is van een ander forum waar ik lid van ben!
    Voor mij gaf het heel veel duidelijkheid!
    (ik weet eigenlijk niet of ik de link hier zo mag posten maar goed anders doet een mod er vast even wat aan ;) )
    http://www.onlineverhalen.nl/schrijflessen/les/7323

    Bij het stukje alinea's en dialogen staat een redelijk duidelijke uitleg als je het mij vraagt !


    Hm, maar ze zeggen niks over inspringen en zo. Wat ik nu net gelezen heb, wist ik eigenlijk wel. Bovendien vind ik dat de schrijfster/schrijver van dat artikel bij het deel 'alinea's' veeeeel te veel alinea's maakt, maar misschien is dat ook wel, zoals in het artikel zelf ook staat, een kwestie van persoonlijke smaak.
    Bovendien zijn het niet echt alinea's; het is gewoon op een nieuwe regel beginnen bij een nieuwe zin. Ze/hij gebruikt geen witregels of inspringen.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Is dat niet het werk van de uitgever zelf? Elke uitgever heeft een andere eis, een ander lettertype, ga zo maar door. Ik zal het eens navragen bij iemand die ik ken en die schrijver is, die zal dat wel weten.


    Searching heavens for another earth

    Taiteilijan schreef:
    Is dat niet het werk van de uitgever zelf? Elke uitgever heeft een andere eis, een ander lettertype, ga zo maar door. Ik zal het eens navragen bij iemand die ik ken en die schrijver is, die zal dat wel weten.


    Ja, maar ze hebben wel bepaalde eisen als je een manuscript wilt insturen. Lettertype wordt ook niet bepaald, enkel lettergrootte en regelafstand. De marges en zulk soort dingen doet de uitgeverij zelf.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ja, maar ze hebben wel bepaalde eisen als je een manuscript wilt insturen. Lettertype wordt ook niet bepaald, enkel lettergrootte en regelafstand. De marges en zulk soort dingen doet de uitgeverij zelf.


    Wat is de regelafstand ook alweer? Ben eventjes aan het neuzen door Word en kan 'm niet vinden.


    Searching heavens for another earth

    Wat ik overigens wel (bijna) zeker weet, is dat bij dialogen altijd geadviseerd wordt enkele aanhalingstekens te gebruiken, en geen dubbele (dus ' in plaats van " ). Het gebruik van dubbele aanhalingstekens is niet verboden, maar het is wel beter om enkele te gebruiken. Misschien dat dit ook wel handig is om te onthouden, want ik zie namelijk nog heel veel mensen dubbele aanhalingstekens gebruiken. (:

    [ bericht aangepast op 14 jan 2014 - 15:34 ]


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Parachutes schreef:
    Wat ik overigens wel (bijna) zeker weet, is dat bij dialogen altijd geadviseerd wordt enkele aanhalingstekens te gebruiken, en geen dubbele (dus ' in plaats van " ). Het gebruik van dubbele aanhalingstekens is niet verboden, maar het is wel beter om enkele te gebruiken. Misschien dat dit ook wel handig is om te onthouden, want ik zie namelijk nog heel veel mensen dubbele aanhalingstekens gebruiken. (:


    Ik gebruik altijd dubbele eigenlijk, maar dat is nog makkelijk te vervangen met zo'n functie als het anders moet.


    Your make-up is terrible

    Taiteilijan schreef:
    (...)

    Wat is de regelafstand ook alweer? Ben eventjes aan het neuzen door Word en kan 'm niet vinden.


    Welke Word heb je? Ik heb 2013 en dan staat het naast de keuze hoe je je tekst wilt uitlijnen, een pijltje omhoog en een pijltje omlaag. Als je daarop klikt krijg je de opties.


    Your make-up is terrible