• Ik ben zelf bezig met allerlei onderzoeken over manuscripten en hoe alles eruit moet zien, dus het leek me wel leuk om er een topic over te beginnen om anderen te helpen. Ik kom namelijk ook heel veel verdeelde meningen tegen, maar er zijn een paar dingen die vast staan.
    Als je een manuscript op wilt sturen naar een uitgever hebben ze een paar dingen het liefst en dat is dat je regelafstand 1,5 gebruikt (volgens mij staat 1,15 standaard op Word en zulke programma's, dat moet je dus aanpassen) en lettergrootte 12, waar ik een beetje moeite mee heb omdat het zo enorm lijkt.

    Nou, het leek me dus wel leuk om hier erover te praten met anderen die hetzelfde van plan zijn en hoe zij over dingen denken.

    Belangrijke links:
    Publicatiekansen in België

    [ bericht aangepast op 3 maart 2014 - 21:16 ]


    Your make-up is terrible

    Ik zag laatst op Tumblr hier ook iets over voorbij komen.

    Hier staat een uitgebreide omschrijving, misschien dat mensen hier nog iets aan hebben?


    "Because I'm with you until the end of the line." - Stucky

    Algemeen vraagje: hoeveel woorden nemen jullie voor een hoofdstuk?


    Searching heavens for another earth

    Mijn laatste was 6.300, maar meestal is het net iets minder, tussen de 5K en 6K. Geen idee of dat klopt...

    [ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 17:55 ]


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Taiteilijan schreef:
    Algemeen vraagje: hoeveel woorden nemen jullie voor een hoofdstuk?


    Ik zit meestal tussen de 3.000 en 5.000 woorden, dus ongeveer 14 t/m 18 a 20 boekbladzijden.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ryuuji schreef:
    (...)

    Ik zit meestal tussen de 3.000 en 5.000 woorden, dus ongeveer 14 t/m 18 a 20 boekbladzijden.


    Da's bijzonder, bij mij komt het op zo'n 10 pagina's. What am I doing wrong?


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Cresseyde schreef:
    (...)

    Da's bijzonder, bij mij komt het op zo'n 10 pagina's. What am I doing wrong?


    Boekbladzijden, dat zijn A5'jes, wss bedoel jij A4'tjes :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ryuuji schreef:
    (...)

    Ik zit meestal tussen de 3.000 en 5.000 woorden, dus ongeveer 14 t/m 18 a 20 boekbladzijden.


    14-20? Welk lettertype gebruik jij dan? Ik had gerekend op zeker 300 tot 350 woorden op één pagina. Of ben ik nu een gigantische rekenfout aan het maken?


    Searching heavens for another earth

    Taiteilijan schreef:
    (...)

    14-20? Welk lettertype gebruik jij dan? Ik had gerekend op zeker 300 tot 350 woorden op één pagina. Of ben ik nu een gigantische rekenfout aan het maken?


    Ik gebruik altijd Times New Roman op lettergrootte 12. Ja, ik gebruik de klassieke stijl altijd xd
    Op één pagina van een A4 zit ongeveer 700 woorden. Op een A5'je zit ongeveer 300 woorden dan, volgens mij.

    Ps. Ik heb ff bij een hoofdstuk bij mij gecheckt.
    Eén hoofdstuk bij mij heeft de volgende resultaten:
    4.564 woorden in totaal.
    17 blz. aan A5.
    7 blz aan A4.

    [ bericht aangepast op 2 maart 2014 - 18:06 ]


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ryuuji schreef:
    (...)

    Ik gebruik altijd Times New Roman op lettergrootte 12. Ja, ik gebruik de klassieke stijl altijd xd
    Op één pagina van een A4 zit ongeveer 700 woorden. Op een A5'je zit ongeveer 300 woorden dan, volgens mij.


    Ik zit ook altijd aan de Times new roman, maar dan op 11. Ik krijg het benauwd van grote letters. Maar dat verklaart alles. Ik heb op één A4 zonder dialoog ertussen al over de 800 woorden.


    Searching heavens for another earth

    Taiteilijan schreef:
    (...)

    Ik zit ook altijd aan de Times new roman, maar dan op 11. Ik krijg het benauwd van grote letters. Maar dat verklaart alles. Ik heb op één A4 zonder dialoog ertussen al over de 800 woorden.


    Aaahh okeé :P dat verklaart het.
    Ik vind het fijnst om altijd te schrijven in Times New Roman op lettergrootte 12, maar dat is voor iedere schrijver/schrijfster anders. Ik heb ooit ook iemand in Comic Sans zien schrijven, op zich geen geschikt lettertype ervoor, maar als je er fijn door schrijft, wie ben ik dan om diegene tegen te houden? Ik vind dat dit soort dingen zijn die schrijvers voor zichzelf een beetje moeten uitzoeken en iedereen heeft een andere voorkeur voor iets. Ik ben als schrijver altijd opgegroeid met deze stijl en ik heb andere stijlen geprobeerd, maar dit blijkt voor mij echt het fijnst te zijn.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ryuuji schreef:
    (...)

    Aaahh okeé :P dat verklaart het.
    Ik vind het fijnst om altijd te schrijven in Times New Roman op lettergrootte 12, maar dat is voor iedere schrijver/schrijfster anders. Ik heb ooit ook iemand in Comic Sans zien schrijven, op zich geen geschikt lettertype ervoor, maar als je er fijn door schrijft, wie ben ik dan om diegene tegen te houden? Ik vind dat dit soort dingen zijn die schrijvers voor zichzelf een beetje moeten uitzoeken en iedereen heeft een andere voorkeur voor iets. Ik ben als schrijver altijd opgegroeid met deze stijl en ik heb andere stijlen geprobeerd, maar dit blijkt voor mij echt het fijnst te zijn.


    Ik heb altijd wel de voorkeur gegeven aan TNW. Ik krijg heel snel hoofdpijn van wit scherm en hoe vreemd het ook klinkt, als ik een kleiner lettertype hebt, valt het wit van Word ertussen niet zo op. Ik ben ook inmiddels zo gewend geraakt aan TNW dat ik eigenlijk nooit een ander lettertype gebruikt. Ik kreeg ooit eens een werkstuk opgestuurd van een vriendin in Verdana. Kon er wel om gillen, haha. Maar ja, iedereen heeft een andere voorkeur. Al schrijf je met de standaard instelling van Word. Als TNW en ik maar samen zijn, dan komt alles goed.


    Searching heavens for another earth

    Taiteilijan schreef:
    (...)

    Ik heb altijd wel de voorkeur gegeven aan TNW. Ik krijg heel snel hoofdpijn van wit scherm en hoe vreemd het ook klinkt, als ik een kleiner lettertype hebt, valt het wit van Word ertussen niet zo op. Ik ben ook inmiddels zo gewend geraakt aan TNW dat ik eigenlijk nooit een ander lettertype gebruikt. Ik kreeg ooit eens een werkstuk opgestuurd van een vriendin in Verdana. Kon er wel om gillen, haha. Maar ja, iedereen heeft een andere voorkeur. Al schrijf je met de standaard instelling van Word. Als TNW en ik maar samen zijn, dan komt alles goed.


    Aahh, daar heb ik op zich niet heel veel last van. Ik vind dat wit eigenlijk wel fijn tussen de letters door. :) Ik gebruik ook eigenlijk bijna geen andere lettertype, maar op zich zou ik wel in bijna elk lettertype kunnen schrijven. Alleen mijn gevoel is gewoon veel beter bij Times New Roman en vind ik zelf ook een stuk fijner lezen en aanpassen. :) Maar op zich gaat het meer om wat je schrijft dan hoe je het schrijft, hoewel het als schrijver heel belangrijk is om je comfortabel te voelen tijdens het schrijven, vind ik.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ryuuji schreef:
    (...)

    Aahh, daar heb ik op zich niet heel veel last van. Ik vind dat wit eigenlijk wel fijn tussen de letters door. :) Ik gebruik ook eigenlijk bijna geen andere lettertype, maar op zich zou ik wel in bijna elk lettertype kunnen schrijven. Alleen mijn gevoel is gewoon veel beter bij Times New Roman en vind ik zelf ook een stuk fijner lezen en aanpassen. :) Maar op zich gaat het meer om wat je schrijft dan hoe je het schrijft, hoewel het als schrijver heel belangrijk is om je comfortabel te voelen tijdens het schrijven, vind ik.


    Ik zie het ook niet als "storend", het is meer dat mijn ogen na een minuutje of tien beginnen te prikken door al dat wit, haha. Maar het komt ook weleens voor dat ik helemaal nergens last van heb. Dan kan ik uren achter elkaar schrijven. Ligt een beetje aan het seizoen en de hoeveelheid stof in mijn kamer.
    Ik zou op zich wel aan een ander lettertype kunnen wennen, maar mijn voorkeur ligt echt bij TNR. Ja, klopt. De vormgeving is vooral tijdens het schrijven heel fijn, maar de inhoud is uiteindelijk wel het belangrijkste.


    Searching heavens for another earth

    Yayde schreef:
    Mijn topic. Altijd handig. :Y)


    Do what people say you can't.

    Taiteilijan schreef:
    Algemeen vraagje: hoeveel woorden nemen jullie voor een hoofdstuk?


    Tussen de 4.000 en 8.000 woorden meestal.


    Your make-up is terrible