• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    Olicity schreef:
    (...)

    Economie zit niet "vast" C&M, iedereen kan het gewoon kiezen.
    Mensen zien C&M denk ik vaak als een pretpakket, omdat veel van die mensen kunst/muziek hebben en tsja, dat is vaak wel een stuk leuker als iets als M&O of economie, dus ik kan het wel snappen dat mensen dat vinden als ze er niet echt een lastig vak bij hebben. Als je tekentalent/muziektalent hebt, heb je gewoon weg geluk want dan kan je gemakkelijk compensatiepunten behalen.


    Muziek hebben wij niet en naast tekenen, wat ook hard werken en moeilijk is, krijg je er ook kunstgeschiedenis bij. Your argument is invalid ;p


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Muziek hebben wij niet en naast tekenen, wat ook hard werken en moeilijk is, krijg je er ook kunstgeschiedenis bij. Your argument is invalid ;p


    Daarom zeg ik ook "als je tekentalent hebt" als je niet goed bent in tekenen is het nogal dom als je het kiest.
    En kunstgeschiedenis is volgens de mensen uit mijn klas die dat hebben gewoon stampen. Als jeggoed leert heb je gewoon een voldoende.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Olicity schreef:
    (...)

    Daarom zeg ik ook "als je tekentalent hebt" als je niet goed bent in tekenen is het nogal dom als je het kiest.
    En kunstgeschiedenis is volgens de mensen uit mijn klas die dat hebben gewoon stampen. Als jeggoed leert heb je gewoon een voldoende.

    En sommige mensen zijn zelfs daar niet goed in :W
    Ik zweer, elk vak heb z'n voordeel en z'n nadeel. Ik haal namelijk makkelijk hoge punten voor Kunst Algemeen, maar dat is denk ik alleen omdat ik geen slecht kunstinzicht hebt. Die 'stampdingen' zal ik niet kennen, vooral als het me niet interesseert.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik zeg toch ook niet dat ik het een pretpakket vind >.< Enkel dat mensen het wáárschijnlijk een pretpakket vinden omdat iets als tekenen/muziek een stuk leuker is dan economie, scheikunde etc. En ja, kua komt daar nog bij, maar dan heb je alsnog dat je een deel gewoon met je handen bezig kan zijn en niet alleen maar hoeft te leren. En als je goed bent in tekenen of muzikaal talent hebt, daar heb je daar dan gewoon voordeel aan.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Neem N&T.
    Daar kun je meer mee en als ik zie wat je wilt doen, past dat er ook beter bij.
    Let wel op: voor psychologie heb je volgens mij biologie nodig.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Neem N&T.
    Daar kun je meer mee en als ik zie wat je wilt doen, past dat er ook beter bij.
    Let wel op: voor psychologie heb je volgens mij biologie nodig.

    Dat hoeft niet ^^


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Maleficia schreef:
    (...)
    Dit. En uiteindelijk heb ik voor mijn opleiding (maatschappelijk werk en dienstverlening) niet per se mijn vakken nodig gehad, maar heb ik wat sommige dingen betreft toch mijn voordeel. Daarbij heb ik het vooral over Geschiedenis, maar ook Economie en M&O.


    Zoals ik al zei. Ik doe dan wel geen psychologie, maar wel sociaal werk. Dit ligt aardig bij elkaar en ik denk dat je met diezelfde vakken (gericht op de maatschappij) wel je voordeel hebt. En biologie kan je daar ook zeker aan toevoegen, omdat dit vooral betrekking heeft op de ontwikkelingspsychologie. Als je echt voor psychologie wilt gaan, zou ik dus deze vakken nemen.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Nu zat ik eigenlijk te denken aan C&M met economie als extra maatschappelijk vak, en een kunstvak of filosofie als het extra cultureel vak. Klopt het dat je met C&M twee extra profielkeuzevakken kan kiezen (een maatschappelijk vak en een cultureel vak), of ligt dat aan je gemiddelde cijfer van alle vakken in de derde klas? Ik hoor namelijk allemaal verschillende dingen daarover. Ik zit nu eigenlijk wel te twijfelen of N&T wel zo'n goede keuze is, omdat dat toch niet echt mijn ding is. Ik hoor ook van jullie dat het best wel pittig wordt, en misschien is het dan toch niet zo'n heel goed idee ;$. Ik ben in ieder geval niet echt meer zo zeker van mijn zaak als ik N&T kies. Donderdagavond ga ik naar een beroepenmarkt, en er is dan ook een psycholoog. Misschien kan ik vragen wat voor profielkeuze het beste is? Ik wil als ik C&M kies toch wel heel graag economie er nog bij, omdat je daar toch net iets meer kanten mee op kan dan zonder economie. Maar we zullen zien, eerst even naar die psycholoog toe donderdag avond (;.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2013 - 15:17 ]

    Romia schreef:
    Nu zat ik eigenlijk te denken aan C&M met economie als extra maatschappelijk vak, en een kunstvak of filosofie als het extra cultureel vak. Klopt het dat je met C&M twee extra profielkeuzevakken kan kiezen (een maatschappelijk vak en een cultureel vak), of ligt dat aan je gemiddelde cijfer van alle vakken in de derde klas? Ik hoor namelijk allemaal verschillende dingen daarover. Ik zit nu eigenlijk wel te twijfelen of N&T wel zo'n goede keuze is, omdat dat toch niet echt mijn ding is. Ik hoor ook van jullie dat het best wel pittig wordt, en misschien is het dan toch niet zo'n heel goed idee ;$. Ik ben in ieder geval niet echt meer zo zeker van mijn zaak als ik N&T kies. Donderdagavond ga ik naar een beroepenmarkt, en er is dan ook een psycholoog. Misschien kan ik vragen wat voor profielkeuze het beste is? Ik wil als ik C&M kies toch wel heel graag economie er nog bij, omdat je daar toch net iets meer kanten mee op kan dan zonder economie. Maar we zullen zien, eerst even naar die psycholoog toe donderdag avond (;.


    De middelbare wordt steeds pittiger, het maakt niet uit welk profiel je daarvoor hebt.


    There is nothing more badass than being yourself

    Ik doe E&M met Frans en Spaans in 4HAVO. Wat weerhoud je ervan om E&M te kiezen? Wil je perse tekenen in je pakket? Ik heb heel lang getwijfeld tussen E&M en C&M, aangezien de school mij C&M aanbood, maar zelf wilde ik economie omdat je daarmee meer kanten op kan. N&T en N&G was voor mij uitgesloten omdat ik vorig jaar voor alle bètavakken onvoldoende stond en ik vond het ook niet leuk.
    Ik snap jouw twijfels heel goed, maar mijn mening is dat áls je N&T kan en leuk vindt, je het gewoon moet kiezen. Dat is namelijk niet voor iedereen weggelegd en er zijn heel veel banen te vinden in de technische kant. Maar kies wat het beste bij je past. Daar word je het gelukkigst van. Niets is namelijk zo vervelend dat als je dadelijk in de vierde zit en dat jij je profiel niet leuk vindt.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Of NT een moeilijk profiel is of niet , heeft te maken met wat je het beste ligt. Ik heb NT/NG gedaan met economie, duits en NLT en ik heb in de zesde economie laten vallen, omdat ik het gewoon écht te lastig vond (ik had het liefst Duits ook laten vallen, maar dat mocht niet). Daar tegenover haalde ik wel zonder enige moeite achten voor scheikunde, omdat dat me wel goed lag.
    Ik raad je aan om gewoon de vakken die je graag wil doen op te schrijven, en er daarna het profiel bij te kiezen waar deze vakken in zitten. En als je graag natuurkunde wil bij je CM profiel, doe je dit toch gewoon in het vrije deel? (Al raad ik je wel aan WiskundeB te kiezen als je voor natuurkunde gaat, en volgens mij kan dat niet met CM.)
    Succes!


    Valar Morghulis.

    HarrysBum schreef:
    (...)

    De middelbare wordt steeds pittiger, het maakt niet uit welk profiel je daarvoor hebt.


    Haha idd, in de onderbouw denk je: Nou, dat gaat wel lekker. De 4e is vooral herhaling, maar net even wat pittiger, de 5e is ineens een ware hel met allemaal nieuwe en lastige shit en dan heb je de 6e, weer allemaal herhaling, maar wel veel stress wegens PWS, mondelingen, werkstukken, examens etc.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Olicity schreef:
    (...)

    Daarom zeg ik ook "als je tekentalent hebt" als je niet goed bent in tekenen is het nogal dom als je het kiest.
    En kunstgeschiedenis is volgens de mensen uit mijn klas die dat hebben gewoon stampen. Als jeggoed leert heb je gewoon een voldoende.


    Oh verkeerd gelezen, nou, wij moeten vooral een heel proces maken en je krijgt onwijs veel punten voor je onderzoek, dus dat moet echt goed zijn wat best poep is, soms wil ik gewoon lekker tekenen nl ;p
    En dan is dat wel een heel slechte school. t/m de 3e leer je alle kunsstromingen en is het stampen van kenmerken, in de 4e ook nog, maar dan moet je het ook toepassen en in de 5e en 6e krijg je ineens bronnen waar je mee moet werken en over historische context van shit en blablabla. Dus Romia, niet te licht denken over 'tekenen/handvaardigheid', als je straks een profiel kiest en denkt lekker te kunnen tekenen. No way.

    Romia schreef:
    Nu zat ik eigenlijk te denken aan C&M met economie als extra maatschappelijk vak, en een kunstvak of filosofie als het extra cultureel vak. Klopt het dat je met C&M twee extra profielkeuzevakken kan kiezen (een maatschappelijk vak en een cultureel vak), of ligt dat aan je gemiddelde cijfer van alle vakken in de derde klas? Ik hoor namelijk allemaal verschillende dingen daarover. Ik zit nu eigenlijk wel te twijfelen of N&T wel zo'n goede keuze is, omdat dat toch niet echt mijn ding is. Ik hoor ook van jullie dat het best wel pittig wordt, en misschien is het dan toch niet zo'n heel goed idee ;$. Ik ben in ieder geval niet echt meer zo zeker van mijn zaak als ik N&T kies. Donderdagavond ga ik naar een beroepenmarkt, en er is dan ook een psycholoog. Misschien kan ik vragen wat voor profielkeuze het beste is? Ik wil als ik C&M kies toch wel heel graag economie er nog bij, omdat je daar toch net iets meer kanten mee op kan dan zonder economie. Maar we zullen zien, eerst even naar die psycholoog toe donderdag avond (;.


    Filosofie is wel héél goed voor je algemene ontwikkeling! En nog voor veel meer, je leert goed schrijven, moeilijke teksten analyseren en weet ik veel wat. Daarnaast is het ook wel interessant en als je een top docent hebt zoals ik zit je gebakken :Y)

    [ bericht aangepast op 19 nov 2013 - 17:21 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Oh verkeerd gelezen, nou, wij moeten vooral een heel proces maken en je krijgt onwijs veel punten voor je onderzoek, dus dat moet echt goed zijn wat best poep is, soms wil ik gewoon lekker tekenen nl ;p
    En dan is dat wel een heel slechte school. t/m de 3e leer je alle kunsstromingen en is het stampen van kenmerken, in de 4e ook nog, maar dan moet je het ook toepassen en in de 5e en 6e krijg je ineens bronnen waar je mee moet werken en over historische context van shit en blablabla. Dus Romia, niet te licht denken over 'tekenen/handvaardigheid', als je straks een profiel kiest en denkt lekker te kunnen tekenen. No way.


    En daarom is mijn school gelijk slecht?
    Op alle scholen die ik ken heb je in de onderbouw nog niet eens kunstgeschiedenis, alleen tekenen en muziek zelf. Pas als je voor de bovenbouw één van die twee vakken kiest krijg je dat.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Olicity schreef:
    (...)

    En daarom is mijn school gelijk slecht?
    Op alle scholen die ik ken heb je in de onderbouw nog niet eens kunstgeschiedenis, alleen tekenen en muziek zelf. Pas als je voor de bovenbouw één van die twee vakken kiest krijg je dat.


    In de onderbouw heb je volgens mij nooit kunstgeschiedenis, maar dat je toetsen krijgt waar je alleen voor moet stampen in de bovenbouw vind ik slecht ja.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.