• Prins Friso is maandagmorgen overleden op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Dat meldt de Rijksvoorlichtingsdienst maandag.
    Friso is de tweede zoon van Beatrix. Hij is overleden aan gevolgen van de complicaties die zijn opgetreden door de hersenbeschadiging die hij opliep bij het ski-ongeluk vorig jaar, aldus de RVD. Sindsdien lag de 44-jarige prins in coma.
    Friso werd op 17 februari 2012 tijdens zijn skivakantie in het Oostenrijkste Lech bij het off piste skiën getroffen werd door een lawine.
    Zijn hart stond 50 minuten stil, met ernstig hersenletsel tot gevolg. Op 1 maart werd hij opgenomen in het Londense ziekenhuis.

    Hersenletsel
    Friso werd vorig jaar tijdens zijn skivakantie in het Oostenrijkse Lech bij het off piste skiën getroffen werd door een lawine.
    Zijn hart stond 50 minuten stil, met ernstig hersenletsel tot gevolg. Op 1 maart werd hij opgenomen in het Londense Wellington Ziekenhuis.
    Begin juli dit jaar werd Friso van het ziekenhuis in Londen overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch. Daar zouden zijn vrouw Mabel en hun twee dochters de zomer doorbrengen. Prinses Mabel is zondag 45 jaar geworden.
    Zijn toestand werd toen beschreven als 'zorgwekkend'. De prins was toen in een 'zeer gering bewustzijn', maar verdere behandeling in een ziekenhuis was niet noodzakelijk meer.
    Het is nog niet duidelijk waar en wanneer Friso wordt begraven.
    Bron.

    Het viel opzich te verwachten.. Maar ik ben wel even geschokt eigenlijk.

    [ bericht aangepast op 12 aug 2013 - 15:29 ]

    Eigenlijk had ik zoiets van 'goh, dat werd tijd' maar het is alsnog ontzettend sneu voor zijn nabestaanden. Al had hij natuurlijk moeten weten dat het gebied waar hij was hartstikke gevaarlijk is.


    Searching heavens for another earth

    Ik denk dat het goed is dat het gebeurd is. Waarschijnlijk is het nu gewoon op een natuurlijke manier gebeurd en ik denk dat, dat het beste is. Als koningshuis kunnen ze het namelijk niet zomaar maken om de stekkers er uit te trekken. En ik denk ook dat het goed is voor de familie, nu kunnen ze eindelijk gewoon het verlies verwerken zonder daarbij nog valse hoop te hebben.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Father schreef:
    Nou, ik geef haar gelijk haar :'D Kom op zeg, hij was een zak aardappelen. Die kerel zou nooit meer wakker worden, dat was vanaf het begin al redelijk duidelijk en na een paar weken al helemaal. Toen hadden ze al moeten bepalen dat hij maar moest gaan, maar daar was de familie te egoistisch voor. (Ja, ik vind dat pure egoisme). Ze wisten dat dit zou gebeuren, dus dat het nu weer zo zwaar in het nieuws moet komen vind ik echt vervelend.

    Betekent niet dat ik geen medelijden met de familie, hoor. Ik ben niet harteloos en in het begin vond ik het ook echt erg voor ze.


    Egoïsme :/ Honestly. Egoïsme.
    Ik vind het ronduit zorgwekkend dat jij het in leven houden van iemand in coma egoïstisch noemt. Denk je dat Friso ook maar een dag langer in coma werd gehouden omdat hij een prins was? Er zijn honderden 'normale' mensen op die veel langer in coma worden gehouden, dat is gewoon de keuze van de familie. Maar natuurlijk zijn Nederlanders te skeer om wat medeleven te tonen en maken ze zich alleen maar zorgen om hun belastinggeld.

    Ik vind het heel erg voor de familie en wens ze sterkte toe.


    i put the fun in funeral

    Demitria schreef:
    Vind dat het allemaal wat overdreven wordt. Het is zijn eigen domme fout geweest, dat soort dingen doe je niet als je een gezin hebt. Vind het erger voor de kinderen tbh.


    En prinses Beatrix.


    We'll still love each other, forever and always. <3

    Remain schreef:
    (...)

    Egoïsme :/ Honestly. Egoïsme.
    Ik vind het ronduit zorgwekkend dat jij het in leven houden van iemand in coma egoïstisch noemt. Denk je dat Friso ook maar een dag langer in coma werd gehouden omdat hij een prins was? Er zijn honderden 'normale' mensen op die veel langer in coma worden gehouden, dat is gewoon de keuze van de familie. Maar natuurlijk zijn Nederlanders te skeer om wat medeleven te tonen en maken ze zich alleen maar zorgen om hun belastinggeld.

    Ik vind het heel erg voor de familie en wens ze sterkte toe.

    Lol whut? Ik vind dat als een familie iemand in coma houdt die amper tot geen kans heeft om wakker (en bij Friso was de kans nihil) te worden egoïstisch. En de families van die honderden 'normale' mensen vind ik ook egoïstisch.
    Als er amper kans is om wakker te worden en anders wakker te worden met heel veel schade, dan moet je die persoon laten gaan. Doe je dat niet, dan vind ik dat egoïstisch.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Father schreef:
    (...)
    Lol whut? Ik vind dat als een familie iemand in coma houdt die amper tot geen kans heeft om wakker (en bij Friso was de kans nihil) te worden egoïstisch. En de families van die honderden 'normale' mensen vind ik ook egoïstisch.
    Als er amper kans is om wakker te worden en anders wakker te worden met heel veel schade, dan moet je die persoon laten gaan. Doe je dat niet, dan vind ik dat egoïstisch.


    Nou, voor het grootste deel geef ik je gelijk, maar dat is geen egoisme. Dat is liefde, je wilt die persoon niet kwijt. Maar je kunt ze inderdaad beter laten gaan.


    Queer zijn is gewoon alles

    Lol ik heb die man nooit gekend en hoef hem ook nooit gekend te hebben. Als je mijn film verstort met een reclame van 1 uur inplaats van 6 minuten mag ik je niet nee.


    Baby, when I know you're only sorry when you got caught,

    Father schreef:
    (...)
    Lol whut? Ik vind dat als een familie iemand in coma houdt die amper tot geen kans heeft om wakker (en bij Friso was de kans nihil) te worden egoïstisch. En de families van die honderden 'normale' mensen vind ik ook egoïstisch.
    Als er amper kans is om wakker te worden en anders wakker te worden met heel veel schade, dan moet je die persoon laten gaan. Doe je dat niet, dan vind ik dat egoïstisch.

    Heb je zelf al eens in zo'n situatie gezeten? De reden om iemand bij je te houden is niet gebouwd op puur egoïsme... het is onbeschrijfelijk moeilijk om iemand te laten gaan. Het is lastig om over zoiets te oordelen. (:


    "I shut my eyes in order to see.'

    Fauxlivia schreef:
    (...)
    Heb je zelf al eens in zo'n situatie gezeten? De reden om iemand bij je te houden is niet gebouwd op puur egoïsme... het is onbeschrijfelijk moeilijk om iemand te laten gaan. Het is lastig om over zoiets te oordelen. (:


    Het is wel egoïsme. Je weet dat hij niet meer wakker word en anders gehandicapt is. Toch wil je hem niet laten gaan omdat je het zelf niet kunt, dat vind ik behoorlijk egoïstisch.


    Your make-up is terrible

    Fauxlivia schreef:
    (...)
    Heb je zelf al eens in zo'n situatie gezeten? De reden om iemand bij je te houden is niet gebouwd op puur egoïsme... het is onbeschrijfelijk moeilijk om iemand te laten gaan. Het is lastig om over zoiets te oordelen. (:

    Zou het voor Friso beter zijn als je hem in coma houdt? Nee. Zal hij ooit wakker worden zonder schade? Nee. Waarom wil je hem dan hier houden? Egoïsme. Ze denken aan zichzelf, niet aan hem. Dat is mijn mening, als jullie dat niet vinden, mooi voor jullie, maar ik vind het egoïstisch.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Father schreef:
    (...)
    Lol whut? Ik vind dat als een familie iemand in coma houdt die amper tot geen kans heeft om wakker (en bij Friso was de kans nihil) te worden egoïstisch. En de families van die honderden 'normale' mensen vind ik ook egoïstisch.
    Als er amper kans is om wakker te worden en anders wakker te worden met heel veel schade, dan moet je die persoon laten gaan. Doe je dat niet, dan vind ik dat egoïstisch.

    Dit. En over dat belastingsgeld, joh, vind je het gek? Misschien zit jij in een lekkere situatie, maar heel veel mensen (waaronder wij hier thuis) hebben het ietsjes minder breed, mede doordat het koningshuis (waar veel mensen niet eens meer trek in hebben) massas belastingsgeld innen. Sorry hoor.


    ars moriendi

    Father schreef:
    (...)
    Zou het voor Friso beter zijn als je hem in coma houdt? Nee. Zal hij ooit wakker worden zonder schade? Nee. Waarom wil je hem dan hier houden? Egoïsme. Ze denken aan zichzelf, niet aan hem. Dat is mijn mening, als jullie dat niet vinden, mooi voor jullie, maar ik vind het egoïstisch.

    Het is erg makkelijk om het als buitenstaander als egoïstisch te bestempelen. Ik vind je nu erg kortzichtig, eerlijk gezegd. Het is heel erg menselijk om je aan elk sprankje hoop vast te klampen. Ik zeg niet dat ik er zelf voor zou kiezen om een dierbare zo lang in leven te houden, maar het feit is nou eenmaal dat ik niet in die situatie zit, evenals jij. Prima dat je het egoïstisch vindt, maar probeer je ook eens in te beelden hoe het voor hen moet zijn en dat hun beslissing niet puur op egoïsme is gebouwd. Daarnaast weten we niet eens precies hóe hij is gestorven. Het kan net zo goed zijn dat ze voor passieve euthanasie hebben gekozen. Dat is alles wat ik wil zeggen. (: En ik zeg dit, omdat ik het in mijn familie heb meegemaakt en eerder ook dacht dat het egoïstisch is, maar wacht maar eens tot je het van dichtbij meemaakt. Het is ongelooflijk moeilijk om die knoop door te hakken, want stél dat iemand er wel boven op komt. Het komt weinig voor, maar het komt voor en daar putten mensen ook hoop uit.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Jezus, wat zou ik jullie graag eens tegenkomen als een dierbare van jullie in coma ligt. Kijken hoe er dan gepiept wordt.

    Heeft het trouwens sowieso nog nut om hierover te discussiëren? Het gaat erom dat die arme man nu gestorven is, wat wil zeggen dat er een moeder haar zoon verloren heeft (het meest afschuwelijke wat er kan gebeuren), een vrouw haar man en twee jonge kinderen hun vader. Ga me dan alsjeblieft niet vertellen over egoïsme. Wat vreselijk onbeschoft en respectloos vind ik dit.

    [ bericht aangepast op 13 aug 2013 - 13:07 ]


    everything, in time

    Anguish schreef:
    Jezus, wat zou ik jullie graag eens tegenkomen als een dierbare van jullie in coma ligt. Kijken hoe er dan gepiept wordt.

    Heeft het trouwens sowieso nog nut om hierover te discussiëren? Het gaat erom dat die arme man nu gestorven is, wat wil zeggen dat er een moeder haar zoon verloren heeft (het meest afschuwelijke wat er kan gebeuren), een vrouw haar man en twee jonge kinderen hun vader. Ga me dan alsjeblieft niet vertellen over egoïsme. Wat vreselijk onbeschoft en respectloos vind ik dit.

    Inderdaad. Sommigen lijken wel allergisch voor het feit dat hij toevallig de titel van 'prins' heeft. Het is ook maar een mens, zoals jij en ik, en dat maakt het even erg. Ik hoop dat de familie er vrede mee kan hebben.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Fauxlivia schreef:
    (...)
    Inderdaad. Sommigen lijken wel allergisch voor het feit dat hij toevallig de titel van 'prins' heeft. Het is ook maar een mens, zoals jij en ik, en dat maakt het even erg. Ik hoop dat de familie er vrede mee kan hebben.
    om nog even toe te voegen dat deze man helemaal niet van the spotlights hielt, hij hielt zich afzijdig en nam zelfs afstand van de troon om zo te kunnen trouwen met zijn grote liefde. Hij kwam enkel zijn plicht als prins na wanneer hij in het openbaar verscheen...


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.