• Hallo iedereen,

    Bij filosofie behandelen we nu het onderwerp Wijsgerige Antropologie (studie naar wie de mens is, in het kort). Nu was ik eens benieuwd naar jullie mening.
    Is feminisme al voltooid, of moeten we plannen maken om verder te strijden?

    De keuze lijkt radicaal, maar een korte uitleg:
    Er zijn nu twee golven geweest, één voor vrouwenkiesrecht, en één voor abortus, pil en gezinsverhoudingen (vrouw meer werken i.p.v. de man), maar hebben we al genoeg voor elkaar gekregen? Er zijn namelijk nog steeds punten waarop verbetering mogelijk is, zoals gelijke loon en behandeling.
    Sommigen voorspellen nu ook een derde golf (of die is misschien al begonnen), namelijk om de rechten en posities van allochtone vrouwen (bijvoorbeeld in de Islam) te verbeteren.
    Als laatste ben ik ook benieuwd naar de redenen die jullie belangrijk vinden om nog voor te strijden en de manier waarop jullie dat zouden uitvoeren.

    Alvast bedankt!


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Square schreef:
    (...)
    Nou ja, natuurlijk vallen dingen als verkrachting en aanranding niet zomaar 'op te lossen' met feminisme zoals dat met sommige andere dingen mogelijk zou zijn. Ik snap ook wel hoe je redeneert als je denkt dat het er weinig mee te maken heeft, maar eerder het tegenovergestelde is waar, als je het mij vraagt.
    Het doel van feminisme is immers het creëren van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het overgrote deel van verkrachters is echt geen psychopaat, maar een belangrijke reden dat verkrachting zo veel voorkomt, is dat sommige mannen de indruk hebben dat ze 'recht' hebben op seks, en dat ze het dan maar moeten 'nemen' als een vrouw het niet wil geven. Daarbij wordt er niet echt over nagedacht dat de vrouw ook een persoon is - wat overigens ook weer met seksuele objectificatie in media heeft te maken, want daar worden vrouwen dus niet voorgesteld als personen, maar eerder als sexy voorwerpen.
    Het punt is, als deze mannen echt respect zouden hebben voor vrouwen, zouden veel van hen wel twee keer nadenken voordat ze iets deden. Dat denkbeeld is dus fout en dat is wel iets waar feminisme invloed op heeft. Op die manier kan het seksueel geweld dus niet helemaal voorkomen, maar het kan wel worden verminderd.

    Dit inderdaad. Hoe vaak ik wel niet gehoord en gemerkt heb dat vrouwen "grote tieten" of whatever moeten hebben. Er zijn ook mannen die van hun vrouw vragen om dan maar grotere te nemen. Hoe vaak het wel niet voorbij ging dat ze alleen maar naar vrouwen kijken op díe manier, alsof ze enkel een stuk vlees zijn. I don't know. Dat soort mannen verpesten het gelijk voor al de anderen, want het is voor mij niet in de te denken dat er überhaupt een man bestaat die verschilt van de rest. Ik weet dat ik ze niet allemaal over een kam moet scheren, maar elke keer verpest er iemand wel wat.
    Daarbij zien de meesten - zeker boven de helft - vrouwen eveneens alleen als huisvrouwen. Wassen, koken, schoonmaken, boodschappen doen, dat is waarvoor ze gediend zijn, want o-wee als het vrouwtje een baan wil of iets dergelijks. Nee, vrouwen zijn huisvrouwen en daarmee klaar uit.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Morticia schreef:
    (...)
    Dit inderdaad. Hoe vaak ik wel niet gehoord en gemerkt heb dat vrouwen "grote tieten" of whatever moeten hebben. Er zijn ook mannen die van hun vrouw vragen om dan maar grotere te nemen. Hoe vaak het wel niet voorbij ging dat ze alleen maar naar vrouwen kijken op díe manier, alsof ze enkel een stuk vlees zijn. I don't know. Dat soort mannen verpesten het gelijk voor al de anderen, want het is voor mij niet in de te denken dat er überhaupt een man bestaat die verschilt van de rest. Ik weet dat ik ze niet allemaal over een kam moet scheren, maar elke keer verpest er iemand wel wat.
    Daarbij zien de meesten - zeker boven de helft - vrouwen eveneens alleen als huisvrouwen. Wassen, koken, schoonmaken, boodschappen doen, dat is waarvoor ze gediend zijn, want o-wee als het vrouwtje een baan wil of iets dergelijks. Nee, vrouwen zijn huisvrouwen en daarmee klaar uit.


    Ik zou voorzichtig zijn met dat soort uitspraken als ik jou was. Feminisme is goed, misandry/mannenhaat niet.
    Begrijp me niet verkeerd, het is helemaal oké om een hekel te hebben aan mannen die iets verkeerd hebben gedaan of gezegd (en dat bovendien niet inzien). Ik ben het eens met je punt dat die instelling waar je het over hebt verkeerd en gevaarlijk is. Ik snap ook dat je dit waarschijnlijk allemaal niet zomaar zegt en dat je redenen hebt om mannen te veroordelen, maar doe dat dan wel op de juiste manier - veroordeel de mannen die dat hebben verdiend, niet 'de man' in het algemeen. Er zijn wel degelijk - grote - verschillen, want 'goede' mannen bestaan, net als mannelijke feministen. Als je gelijkheid wilt bereiken, moet je ook je eigen gedrag daaraan aanpassen en niet zelf generaliseren, zeker niet terwijl je "weet dat [je] ze niet allemaal over een kam moet scheren".
    Correct me if I'm wrong, maar je kunt discriminatie niet stoppen met meer discriminatie.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ik zou voorzichtig zijn met dat soort uitspraken als ik jou was. Feminisme is goed, misandry/mannenhaat niet.
    Begrijp me niet verkeerd, het is helemaal oké om een hekel te hebben aan mannen die iets verkeerd hebben gedaan of gezegd (en dat bovendien niet inzien). Ik ben het eens met je punt dat die instelling waar je het over hebt verkeerd en gevaarlijk is. Ik snap ook dat je dit waarschijnlijk allemaal niet zomaar zegt en dat je redenen hebt om mannen te veroordelen, maar doe dat dan wel op de juiste manier - veroordeel de mannen die dat hebben verdiend, niet 'de man' in het algemeen. Er zijn wel degelijk - grote - verschillen, want 'goede' mannen bestaan, net als mannelijke feministen. Als je gelijkheid wilt bereiken, moet je ook je eigen gedrag daaraan aanpassen en niet zelf generaliseren, zeker niet terwijl je "weet dat [je] ze niet allemaal over een kam moet scheren".
    Correct me if I'm wrong, maar je kunt discriminatie niet stoppen met meer discriminatie.

    Daar bedoel ik verder ook helemaal niets mee. Ik wil alleen mijn punt duidelijk maken en misschien liet ik mezelf iets meeslepen toen ik het aan het schrijven was. Van mezelf weet ik dat ik mannen over één kam kan scheren, hoewel dat niet mijn bedoeling is. Ja, er zullen vast wel nog goede mannen rondlopen, daar zeg ik verder ook niets over, maar in mijn mening zetten de discriminerende mannen de anderen slecht te kijk. Daarom probeerde ik daarnet ook uit te leggen dat ik het zo nu en dan nog zo zie. Ik praat niet over de rest van de vrouwen of iets, maar over mezelf. Ik wist niet dat jij direct in de 'aanval' zou schieten vanwege dat, want dat is wel hoe ik het opvat. Verder bedoelde ik er niets mee.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Morticia schreef:
    (...)
    Daar bedoel ik verder ook helemaal niets mee. Ik wil alleen mijn punt duidelijk maken en misschien liet ik mezelf iets meeslepen toen ik het aan het schrijven was. Van mezelf weet ik dat ik mannen over één kam kan scheren, hoewel dat niet mijn bedoeling is. Ja, er zullen vast wel nog goede mannen rondlopen, daar zeg ik verder ook niets over, maar in mijn mening zetten de discriminerende mannen de anderen slecht te kijk. Daarom probeerde ik daarnet ook uit te leggen dat ik het zo nu en dan nog zo zie. Ik praat niet over de rest van de vrouwen of iets, maar over mezelf. Ik wist niet dat jij direct in de 'aanval' zou schieten vanwege dat, want dat is wel hoe ik het opvat. Verder bedoelde ik er niets mee.

    Het komt inderdaad best discriminerend over, zeker omdat ik mezelf niet bij dat groepje vind horen. Maar je hebt gelijk, die groep verpest het wel voor de goede mannen die er op aarde rondlopen.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Hmm, ik had onlangs nog zo'n discussie gezien op tumblr, dat er een man was die zei dat ie tegen vrouwenemancipatie was, omdat de vrouw eventueel boven de man zou kunnen staan. Daar werd dan op gereageerd en kritiek gegeven dat hij dus bang was om een 'overheersende' sekse te hebben in de samenleving, maar gewoon niet de zekerheid dat het de zijne is. En ergens vond ik dit wel waar.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Morticia schreef:
    (...)
    Daar bedoel ik verder ook helemaal niets mee. Ik wil alleen mijn punt duidelijk maken en misschien liet ik mezelf iets meeslepen toen ik het aan het schrijven was. Van mezelf weet ik dat ik mannen over één kam kan scheren, hoewel dat niet mijn bedoeling is. Ja, er zullen vast wel nog goede mannen rondlopen, daar zeg ik verder ook niets over, maar in mijn mening zetten de discriminerende mannen de anderen slecht te kijk. Daarom probeerde ik daarnet ook uit te leggen dat ik het zo nu en dan nog zo zie. Ik praat niet over de rest van de vrouwen of iets, maar over mezelf. Ik wist niet dat jij direct in de 'aanval' zou schieten vanwege dat, want dat is wel hoe ik het opvat. Verder bedoelde ik er niets mee.


    Het was absoluut niet bedoeld als een aanval, dus het spijt me als dat zo over is gekomen. Tegen wat je nu zegt in het stuk dat in dit bericht is gequote heb ik niet veel in te brengen en als je alles wat ik zei allang doorhad is dat prima, maar zo klonk het in je eerste post nou eenmaal totaal niet - voor mij tenminste niet, zelfs al bedoelde je het misschien anders - dus probeerde ik uit te leggen dat wat je daar zei erg problematisch kan zijn en waarom.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan