Fennec schreef:
(...)
Dit. Maar aan de andere kant moet er ook wat voor de man gebeuren. Zo is er bijvoorbeeld veel meer aandacht voor borstkanker dan prostaatkanker en moeten mannen zich sterk houden. Een jongen op ballet wordt al snel gepest terwijl meisjes die voetballen stoer zijn. Een beetje zodat alles gelijk is en iedereen vrij is om keuzes te maken zonder gelijk veroordeeld te worden tot nicht of tomboy. Hoofddoekjes vind ik niet erg, zolang de vrouw er zelf voor kiest.
En sexisten de samenleving uitbannen
We krijgen toch nog heel wat vooroordelen mee. Er wordt gezegd dat meisjes mooier kunnen schrijven, maar als ik dan vergeet mijn naam ergens op te zetten hoor je "Van welke jongen is dit? Het moet van een jongen zijn"... en ik irriteerde me vroeger er ook aan dat meisjes goed zouden moeten zijn in taal en jongens in rekenen. Het mag dan wel zo zijn in het algemeen... maar het is niet fijn als iedereen er maar van uit gaat dat je goed of slecht ergens in bent omdat je een meisje bent.
True, er zijn ook wel wat dingen waar mannen nadeel van hebben, maar uiteindelijk komt dat, als je er iets dieper op ingaat, bijna altijd weer doordat men de man als sterker ziet dan de vrouw. Als een man vrouwelijke trekken vertoont, is hij 'zwak' en wordt gepest, terwijl een vrouw inderdaad juist 'stoer' is als ze zich wat mannelijker gedraagt, want al het mannelijke is goed en accceptabel (maar slechts tot op zekere hoogte, uiteraard, want als ze té mannelijk wordt is ze eng). Het veroordelen van mannen die bijvoorbeeld aan ballet doen komt op die manier dus ook weer voort uit de ingebakken vooroordelen over alles wat vrouwelijk is. Dat is een van de redenen dat feminisme echt niet iets is waar alleen vrouwen zich iets van aan zouden moet trekken, want ook mannen hebben er iets aan.
Maar je hebt verder helemaal gelijk vind ik. Al die stereotypes zijn echt een heel lastig probleem.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan