• Hallo iedereen,

    Bij filosofie behandelen we nu het onderwerp Wijsgerige Antropologie (studie naar wie de mens is, in het kort). Nu was ik eens benieuwd naar jullie mening.
    Is feminisme al voltooid, of moeten we plannen maken om verder te strijden?

    De keuze lijkt radicaal, maar een korte uitleg:
    Er zijn nu twee golven geweest, één voor vrouwenkiesrecht, en één voor abortus, pil en gezinsverhoudingen (vrouw meer werken i.p.v. de man), maar hebben we al genoeg voor elkaar gekregen? Er zijn namelijk nog steeds punten waarop verbetering mogelijk is, zoals gelijke loon en behandeling.
    Sommigen voorspellen nu ook een derde golf (of die is misschien al begonnen), namelijk om de rechten en posities van allochtone vrouwen (bijvoorbeeld in de Islam) te verbeteren.
    Als laatste ben ik ook benieuwd naar de redenen die jullie belangrijk vinden om nog voor te strijden en de manier waarop jullie dat zouden uitvoeren.

    Alvast bedankt!


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Square schreef:
    (...)

    Ja, ik snap dat je er niet tegen bent, en wat betreft dat wat je hier zegt ben ik het ook volledig met je eens. (:
    Het is alleen dat je tegelijkertijd ook lijkt te zeggen dat het niet zo erg is dat anime een volkomen verdraaid beeld van de werkelijkheid geeft. Op zich hoeft dat ook helemaal geen probleem te zijn, maar dat is het wel wanneer ze allemaal hetzelfde verdraaide beeld geven. Waar ik je dus eigenlijk van probeerde te overtuigen, was dat je anime niet zomaar kunt wegcijferen omdat het "maar" fictie is.

    Daar heb je helemaal gelijk in Square :Y)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Door alle reacties hier heb ik zin om mijn oude verhaallijn weer op te pikken en een dictator verhaal te maken. :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Haha, ik zou zeggen: ga je gang, ik ben benieuwd :')


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Ik vind dus vooral dat islamitische vrouwen voor zichzelf op moeten gaan komen. Ze mogen absoluut hun eigen cultuur hebben, maar het is gewoon overduidelijk dat in veel gevallen de man de baas over hun speelt en als er iets is waar ik van walg, is dat het wel. Ik heb namelijk een goede vriendin van islamitische komaf en haar vader verbiedt haar en haar moeder een hele hoop dingen.
    Ik vind het ook zo raar dat sommige meisjes van mijn leeftijd er nu al klakkeloos vanuit gaan dat ze later alleen parttime hoeven te werken, omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze vast wel een man weten te vinden die het grote geld binnensleept. Ik heb zoiets van: je bent nog jong en kunt alles doen met je leven wat je maar wilt. Bouw iets moois op en zorg ervoor dat je jezelf kunt onderhouden.
    Hoe dit precies aangepakt moet worden weet ik niet, maar ik vind absoluut dat hier iets aan moet veranderen.

    [ bericht aangepast op 13 juni 2013 - 10:41 ]


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Wauw, guys, dit is zoals een topic/discussie zou moeten zijn op Quizlet. Echt razend interessant om dit allemaal te lezen! (:


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Interessant. Bij Labyrinth gaat het over medicatie bij mannen en vrouwen. Het blijkt dat medicatie overwegend op mannelijke proefdieren wordt getest, terwijl een vrouw fysiologisch heel anders in elkaar zit dan een man. Het kan zijn dat vrouwen decennia lang zieker zijn gemaakt, omdat ze medicatie hebben gekregen die gericht is op mannen. Overigens is de informatie die in de boeken staat ook ook vaak gebaseerd op de fysiologie van de man :'D Al heeft dat er meer mee te maken dat vrouwen fysiologische niet stabiel zijn en dat daarom de tests vooral op mannelijke zoogdieren worden gedaan.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Cherbourg schreef:
    Interessant. Bij Labyrinth gaat het over medicatie bij mannen en vrouwen. Het blijkt dat medicatie overwegend op mannelijke proefdieren wordt getest, terwijl een vrouw fysiologisch heel anders in elkaar zit dan een man. Het kan zijn dat vrouwen decennia lang zieker zijn gemaakt, omdat ze medicatie hebben gekregen die gericht is op mannen. Overigens is de informatie die in de boeken staat ook ook vaak gebaseerd op de fysiologie van de man :'D Al heeft dat er meer mee te maken dat vrouwen fysiologische niet stabiel zijn en dat daarom de tests vooral op mannelijke zoogdieren worden gedaan.


    Dit vind ik dan ook weer verkeerd,

    proefdieren!

    Mishandeling is dat!

    Okay, we kunnen weer ontopic haha!


    Tonight is the night.. (Dexter)

    Cherbourg schreef:
    Interessant. Bij Labyrinth gaat het over medicatie bij mannen en vrouwen. Het blijkt dat medicatie overwegend op mannelijke proefdieren wordt getest, terwijl een vrouw fysiologisch heel anders in elkaar zit dan een man. Het kan zijn dat vrouwen decennia lang zieker zijn gemaakt, omdat ze medicatie hebben gekregen die gericht is op mannen. Overigens is de informatie die in de boeken staat ook ook vaak gebaseerd op de fysiologie van de man :'D Al heeft dat er meer mee te maken dat vrouwen fysiologische niet stabiel zijn en dat daarom de tests vooral op mannelijke zoogdieren worden gedaan.


    Dat soort dingen zijn best wel eng. ><


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Hashirama schreef:
    Gelijke lonen.

    Dit. Maar aan de andere kant moet er ook wat voor de man gebeuren. Zo is er bijvoorbeeld veel meer aandacht voor borstkanker dan prostaatkanker en moeten mannen zich sterk houden. Een jongen op ballet wordt al snel gepest terwijl meisjes die voetballen stoer zijn. Een beetje zodat alles gelijk is en iedereen vrij is om keuzes te maken zonder gelijk veroordeeld te worden tot nicht of tomboy. Hoofddoekjes vind ik niet erg, zolang de vrouw er zelf voor kiest.
    En sexisten de samenleving uitbannen =)
    We krijgen toch nog heel wat vooroordelen mee. Er wordt gezegd dat meisjes mooier kunnen schrijven, maar als ik dan vergeet mijn naam ergens op te zetten hoor je "Van welke jongen is dit? Het moet van een jongen zijn"... en ik irriteerde me vroeger er ook aan dat meisjes goed zouden moeten zijn in taal en jongens in rekenen. Het mag dan wel zo zijn in het algemeen... maar het is niet fijn als iedereen er maar van uit gaat dat je goed of slecht ergens in bent omdat je een meisje bent.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    @Fennec, ik ben het helemaal met je eens. Ik noem mijn broertje niet faggot, omdat hij op turnen zit. Ik noem hij faggot, want hij is er gewoon een :Y)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Fennec schreef:
    (...)
    Dit. Maar aan de andere kant moet er ook wat voor de man gebeuren. Zo is er bijvoorbeeld veel meer aandacht voor borstkanker dan prostaatkanker en moeten mannen zich sterk houden. Een jongen op ballet wordt al snel gepest terwijl meisjes die voetballen stoer zijn. Een beetje zodat alles gelijk is en iedereen vrij is om keuzes te maken zonder gelijk veroordeeld te worden tot nicht of tomboy. Hoofddoekjes vind ik niet erg, zolang de vrouw er zelf voor kiest.
    En sexisten de samenleving uitbannen =)
    We krijgen toch nog heel wat vooroordelen mee. Er wordt gezegd dat meisjes mooier kunnen schrijven, maar als ik dan vergeet mijn naam ergens op te zetten hoor je "Van welke jongen is dit? Het moet van een jongen zijn"... en ik irriteerde me vroeger er ook aan dat meisjes goed zouden moeten zijn in taal en jongens in rekenen. Het mag dan wel zo zijn in het algemeen... maar het is niet fijn als iedereen er maar van uit gaat dat je goed of slecht ergens in bent omdat je een meisje bent.


    True, er zijn ook wel wat dingen waar mannen nadeel van hebben, maar uiteindelijk komt dat, als je er iets dieper op ingaat, bijna altijd weer doordat men de man als sterker ziet dan de vrouw. Als een man vrouwelijke trekken vertoont, is hij 'zwak' en wordt gepest, terwijl een vrouw inderdaad juist 'stoer' is als ze zich wat mannelijker gedraagt, want al het mannelijke is goed en accceptabel (maar slechts tot op zekere hoogte, uiteraard, want als ze té mannelijk wordt is ze eng). Het veroordelen van mannen die bijvoorbeeld aan ballet doen komt op die manier dus ook weer voort uit de ingebakken vooroordelen over alles wat vrouwelijk is. Dat is een van de redenen dat feminisme echt niet iets is waar alleen vrouwen zich iets van aan zouden moet trekken, want ook mannen hebben er iets aan.

    Maar je hebt verder helemaal gelijk vind ik. Al die stereotypes zijn echt een heel lastig probleem.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Precies, in actiefilms zul je al helemaal nooit vrouwen vinden die niet afhankelijk zijn van mannen. Het is allemaal zo vreselijk frustrerend. ><
    Ik kijk op dit moment Supernatural, en hoewel ik dat een geweldige serie vind, is er echt iets heel erg mis met de manier waarop vrouwen worden afgeschilderd. Er zijn wel 'sterke' vrouwen en dat idee is goed, maar dan zijn ze ook altijd, letterlijk áltijd, supersexy. Daarnaast hebben ze in 99% van de gevallen iets met een van de twee mannelijke hoofdrolspelers, tenzij ze al bezet zijn. Het beeld dat je krijgt is eigenlijk dat een vrouw alleen sterk of van belang is wanneer ze naast gewoon bad-ass ook knap en flirterig is. Eigenlijk lijkt dat zo te zijn in praktisch alle series en films en ik word daar zo moe van. Als je ooit toch besluit om je scenario te schrijven en naar Hollywood te sturen, stem ik helemaal voor. Dat zou ik echt willen zien. :Y)

    Trinity valt wel mee... alleen zij valt wel op "The One". Heb de 2e en 3e film niet gezien, btw, dus als het daar anders is... my fault!
    Kim Possible is juist weer een kinderserie waarbij de genderroles omgedraaid waren. Ron, doctor Drakken, en andere slechte jongens waren zwak en dom terwijl Kim en Shego sterk en slim waren. Veel actie, en in tegenstelling tot totally spies gaat het niet verder alleen maar over shoppen, jongens en make-up.

    [ bericht aangepast op 13 juni 2013 - 14:27 ]


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Square schreef:
    (...)

    True, er zijn ook wel wat dingen waar mannen nadeel van hebben, maar uiteindelijk komt dat, als je er iets dieper op ingaat, bijna altijd weer doordat men de man als sterker ziet dan de vrouw. Als een man vrouwelijke trekken vertoont, is hij 'zwak' en wordt gepest, terwijl een vrouw inderdaad juist 'stoer' is als ze zich wat mannelijker gedraagt, want al het mannelijke is goed en accceptabel (maar slechts tot op zekere hoogte, uiteraard, want als ze té mannelijk wordt is ze eng). Het veroordelen van mannen die bijvoorbeeld aan ballet doen komt op die manier dus ook weer voort uit de ingebakken vooroordelen over alles wat vrouwelijk is. Dat is een van de redenen dat feminisme echt niet iets is waar alleen vrouwen zich iets van aan zouden moet trekken, want ook mannen hebben er iets aan.

    Maar je hebt verder helemaal gelijk vind ik. Al die stereotypes zijn echt een heel lastig probleem.

    Goede redenering, had er nog niet zo naar gekeken =)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Trinity valt wel mee... alleen zij valt wel op "The One". Heb de 2e en 3e film niet gezien, btw, dus als het daar anders is... my fault!
    Kim Possible is juist weer een kinderserie waarbij de genderroles omgedraaid waren. Ron, doctor Drakken, en andere slechte jongens waren zwak en dom terwijl Kim en Shego sterk en slim waren. Veel actie, en in tegenstelling tot totally spies gaat het niet verder alleen maar over shoppen, jongens en make-up.


    Trinity zoals in de Matrix, toch? Het is volgens mij twee jaar geleden dat ik die film voor het laatst heb gezien en ik heb de vervolgen ook nooit gekeken, dus veel zinnigs kan ik daar niet over zeggen. Als ik haar Google valt het me echter wel als allereerste op dat ze steeds in strakke, zwarte kleding rondloopt (leer of zo? geen idee, maar het lijkt me niet erg praktisch als je nauwelijks adem kunt halen tijdens een vuurgevecht) en ze is inderdaad de liefdesinteresse van Neo, dat herinner ik me ook nog, maar verder kan het natuurlijk best dat ze een heel goed uitgewerkt personage is. Kim Possible is wel awesome, ja, al heb ik daar ook al heel lang niets meer van gezien. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Trinity zoals in de Matrix, toch? Het is volgens mij twee jaar geleden dat ik die film voor het laatst heb gezien en ik heb de vervolgen ook nooit gekeken, dus veel zinnigs kan ik daar niet over zeggen. Als ik haar Google valt het me echter wel als allereerste op dat ze steeds in strakke, zwarte kleding rondloopt (leer of zo? geen idee, maar het lijkt me niet erg praktisch als je nauwelijks adem kunt halen tijdens een vuurgevecht) en ze is inderdaad de liefdesinteresse van Neo, dat herinner ik me ook nog, maar verder kan het natuurlijk best dat ze een heel goed uitgewerkt personage is. Kim Possible is wel awesome, ja, al heb ik daar ook al heel lang niets meer van gezien. ^^

    Echt jammer hè ^-^, hopelijk zie ik die weer eens op tv als mijn broertje naar disney kijkt... geen idee of het er nog op komt.
    Ja, die Trinity. Wel zwart en leer, maar wel bedekt (het viel mij tijdens de film eigenlijk alleen maar op dat haar pak meer glanzend was dan dat van Neo)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder