• Hallo iedereen,

    Bij filosofie behandelen we nu het onderwerp Wijsgerige Antropologie (studie naar wie de mens is, in het kort). Nu was ik eens benieuwd naar jullie mening.
    Is feminisme al voltooid, of moeten we plannen maken om verder te strijden?

    De keuze lijkt radicaal, maar een korte uitleg:
    Er zijn nu twee golven geweest, één voor vrouwenkiesrecht, en één voor abortus, pil en gezinsverhoudingen (vrouw meer werken i.p.v. de man), maar hebben we al genoeg voor elkaar gekregen? Er zijn namelijk nog steeds punten waarop verbetering mogelijk is, zoals gelijke loon en behandeling.
    Sommigen voorspellen nu ook een derde golf (of die is misschien al begonnen), namelijk om de rechten en posities van allochtone vrouwen (bijvoorbeeld in de Islam) te verbeteren.
    Als laatste ben ik ook benieuwd naar de redenen die jullie belangrijk vinden om nog voor te strijden en de manier waarop jullie dat zouden uitvoeren.

    Alvast bedankt!


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Fennec schreef:
    (...)
    Echt jammer hè ^-^, hopelijk zie ik die weer eens op tv als mijn broertje naar disney kijkt... geen idee of het er nog op komt.
    Ja, die Trinity. Wel zwart en leer, maar wel bedekt (het viel mij tijdens de film eigenlijk alleen maar op dat haar pak meer glanzend was dan dat van Neo)


    Ja, haar kleding is niet overdreven diep uitgesneden of heel kort, dat is een pluspunt. (: Op zich zou er natuurlijk niets mis zijn met dat soort kleding, het is alleen belachelijk dat je dat zo vaak ziet bij vrouwen die gekleed horen te zijn voor een gevecht, want praktisch is het niet.

    Maar als we het echt over films of series willen hebben met sterke, realistische vrouwelijke personages, moeten we het eigenlijk ook over Buffy the Vampire Slayer hebben. Over het algemeen is die serie echt geweldig wat betreft de manier waarop vrouwelijke personages zijn geschreven. Een heleboel van de meest krachtige en invloedrijke personages zijn vrouwelijk (Buffy, de enige 'vampire slayer' ter wereld; Willow, een enorm sterke wicca; Anya, de (ex-)demon), maar nog belangrijker dan dat is dat ze ook allemaal een goed uitgewerkt achtergrondverhaal en duidelijke beweegredenen hebben. Sowieso Buffy, de hoofdpersoon, maar ook Willow, Tara, Anya, Jenny, Dawn, Joyce en zelfs Cordelia, die aan het begin van de serie het typische populaire meisje lijkt.
    Überhaupt gewoon het aantal vrouwen is al redelijk overweldigend als je het vergelijkt met de gemiddelde fantasyserie en toch is het absoluut niet iets wat alleen op vrouwelijke kijkers gericht is. En Buffy liep van 1996 tot 2003 en was met zeven seizoenen een enorm succes, dus dan vraag ik me echt af waarom we zoiets in de tien jaar daarna nooit meer hebben gezien. (no_chears)

    [ bericht aangepast op 13 juni 2013 - 15:29 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    @ Capricious: ik ben het helemaal met je eens. Islamitische vrouwen mogen hun cultuur en geloof natuurlijk behouden, maar ze krijgen onwijs weinig respect van hun man (en vaak inderdaad ook vader). Daarnaast vind ik het ook absurd dat de meeste meisjes zich nu al neerleggen bij het idee niet financieel onafhankelijk te zijn, terwijl het aantal echtscheidingen toe blijft nemen.

    @ Cherbourg: dat is een superinteressant feitje! Vreselijk dat ze niet meer willen investeren in medicijnen voor ons vrouwen, omdat wij fysiek niet zo stabiel zijn. Als ik zo eens nadenk, hoor ik ook bijna altijd vrouwen klagen over bijwerkingen etc. Nu zijn mannen sowieso banger om zwakheden toe te geven (dankzij onze 'de-vrouw-is-zwak' cultuur), maar het feit dat medicijnen minder goed werken of meer negatieve effecten opleveren voor vrouwen zou hiermee wel verklaard kunnen worden.

    Ik denk ook dat media inderdaad een grote rol speelt bij onze beeldvorming, en het is inderdaad jammer dat zulke geweldige series die het beeld om draaien en vaste man-vrouw-verhoudingen tegengaan niet vaker uitgezonden worden. Zou het eigenlijk niet zo zijn dat het tegengaan van die verhoudingen de oorzaak kan zijn van het feit dat ze weinig uitgezonden worden? Dat de top die dit bepaalt het hier niet mee eens is (misschien zelfs onbewust) en de verhoudingen wil laten zoals ze zijn? Dat zou me vooral niet verbazen als het grootste deel van de top mannelijk is, aangezien we leven in een maatschappij met glazen plafond (dat vrouwen tot een bepaalde hoogte functie kunnen komen in bedrijven, heel hoog zelfs, maar dat de echte topfuncties bijna altijd in handen blijven van mannen).


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Adrime schreef:
    @ Capricious: ik ben het helemaal met je eens. Islamitische vrouwen mogen hun cultuur en geloof natuurlijk behouden, maar ze krijgen onwijs weinig respect van hun man (en vaak inderdaad ook vader). Daarnaast vind ik het ook absurd dat de meeste meisjes zich nu al neerleggen bij het idee niet financieel onafhankelijk te zijn, terwijl het aantal echtscheidingen toe blijft nemen.

    @ Cherbourg: dat is een superinteressant feitje! Vreselijk dat ze niet meer willen investeren in medicijnen voor ons vrouwen, omdat wij fysiek niet zo stabiel zijn. Als ik zo eens nadenk, hoor ik ook bijna altijd vrouwen klagen over bijwerkingen etc. Nu zijn mannen sowieso banger om zwakheden toe te geven (dankzij onze 'de-vrouw-is-zwak' cultuur), maar het feit dat medicijnen minder goed werken of meer negatieve effecten opleveren voor vrouwen zou hiermee wel verklaard kunnen worden.

    Ik denk ook dat media inderdaad een grote rol speelt bij onze beeldvorming, en het is inderdaad jammer dat zulke geweldige series die het beeld om draaien en vaste man-vrouw-verhoudingen tegengaan niet vaker uitgezonden worden. Zou het eigenlijk niet zo zijn dat het tegengaan van die verhoudingen de oorzaak kan zijn van het feit dat ze weinig uitgezonden worden? Dat de top die dit bepaalt het hier niet mee eens is (misschien zelfs onbewust) en de verhoudingen wil laten zoals ze zijn? Dat zou me vooral niet verbazen als het grootste deel van de top mannelijk is, aangezien we leven in een maatschappij met glazen plafond (dat vrouwen tot een bepaalde hoogte functie kunnen komen in bedrijven, heel hoog zelfs, maar dat de echte topfuncties bijna altijd in handen blijven van mannen).


    Ja, daar heeft het zelfs heel veel mee te maken, denk ik. Media draait uiteindelijk immers ook altijd om geld, en wat je nu ziet verkoopt gewoon, dus waarom zou iemand daar iets aan willen veranderen? De meeste mensen zien niet in wat er mis is met bepaalde films en series of zijn bereid daar overheen te kijken. Een serie die alles wat je normaal ziet op z'n kop zet zou een risico zijn en dat is iets wat de filmindustrie liever niet hoort. Het is een stuk gemakkelijker om maar gewoon met de rest mee te gaan en daaraan te verdienen. Als er dan wel al eens een 'feministische' film wordt gemaakt, is de kans groot dat zoiets niet aanslaat bij het grote publiek, wat dan in de toekomst alleen maar een reden is om het juist niet nog eens te proberen.
    Het draait een beetje in cirkeltjes, vrees ik: je hebt media nodig om mensen bewust te maken van bepaalde problemen, maar je hebt dat bewustzijn nodig om de juiste media te kunnen maken.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Zou dat dan niet automatisch betekenen dat de media dé oplossing is om dit probleem aan te pakken, wanneer de juiste mensen met het juiste bewustzijn hiermee aan de slag gaat? Dan zou er wel een goed plan gemaakt moeten worden, in kleine stapjes de perspectieven over vrouwen veranderen, zodat deze nieuwe vorm niet een te grote schok is, maar langzaam aanhang kan krijgen en het bewustzijn van mensen kan veranderen. Klein beginnen dus.


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Hah, ik had vandaag net examen Wijsgerige Antropologie, zeer interessant vak!

    Bon over feminisme.
    Er is sowieso nog heel wat dat beter kan, niet enkel in de Islam landen ofzo, maar ook bij ons. Gelijke lonen is inderdaad een belangrijk iets, net als dat vrouwen ook evenveel kans moeten hebben om hoge functies te bekleden. Nu botsen ze vaak op het zogenaamde glazen plafond, het feit alleen al dat daar een term voor is zegt genoeg lijkt mij.
    Maar ik lees hier precies ook wat tegenstrijdige dingen, vrouwen zouden emanciperen door het stoppen met het dragen van een hoofddoek, maar langs de andere kant vinden jullie de westerse films en series ook weer vrouwonvriendelijk omdat vrouwen er vaak als 'seksobject' worden in afgebeeld, maw, te weinig kleren (kleine overdrijving hier, maar zo is het duidelijk)
    Ik denk dat het hier echt niet gaat om hoeveel kleren een vrouw aanheeft, het gaat om waarom ze dat draagt. Als een moslima puur uit eigen overtuiging een hoofddoek wil dragen, denk ik dat dat zelf een vorm van emancipatie kan zijn (ipv het tegenovergestelde) Als ze natuurlijk gedwongen wordt, is het al iets helemaal anders.
    Ik denk dat zoals hierboven al gezegd is, onze media soms nog 'erger' is.

    Volgens mij is emancipatie een geleidelijk proces, we zijn al een hele eind ver, maar er is natuurlijk altijd nog ruimte voor verbetering :)
    Interessante discussie!


    Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy

    Mijn topics, ik vind dit erg interessant


    26 - 02 - '16



    Als iemand ooit beweert dat feminisme niet meer nodig is, zouden ze echt dit eens moeten bekijken. Het is een vrij lang filmpje, maar als je de tijd hebt zou ik je aanraden het eens helemaal te kijken, want het is echt heftig.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    delightful schreef:
    Hah, ik had vandaag net examen Wijsgerige Antropologie, zeer interessant vak!

    Bon over feminisme.
    Er is sowieso nog heel wat dat beter kan, niet enkel in de Islam landen ofzo, maar ook bij ons. Gelijke lonen is inderdaad een belangrijk iets, net als dat vrouwen ook evenveel kans moeten hebben om hoge functies te bekleden. Nu botsen ze vaak op het zogenaamde glazen plafond, het feit alleen al dat daar een term voor is zegt genoeg lijkt mij.
    Maar ik lees hier precies ook wat tegenstrijdige dingen, vrouwen zouden emanciperen door het stoppen met het dragen van een hoofddoek, maar langs de andere kant vinden jullie de westerse films en series ook weer vrouwonvriendelijk omdat vrouwen er vaak als 'seksobject' worden in afgebeeld, maw, te weinig kleren (kleine overdrijving hier, maar zo is het duidelijk)
    Ik denk dat het hier echt niet gaat om hoeveel kleren een vrouw aanheeft, het gaat om waarom ze dat draagt. Als een moslima puur uit eigen overtuiging een hoofddoek wil dragen, denk ik dat dat zelf een vorm van emancipatie kan zijn (ipv het tegenovergestelde) Als ze natuurlijk gedwongen wordt, is het al iets helemaal anders.
    Ik denk dat zoals hierboven al gezegd is, onze media soms nog 'erger' is.

    Volgens mij is emancipatie een geleidelijk proces, we zijn al een hele eind ver, maar er is natuurlijk altijd nog ruimte voor verbetering :)
    Interessante discussie!


    Huh? Volgens mij heb ik niemand gezien die zei dat hoofddoekjes afdoen emancipatie betekent. Voor zover ik het kan lezen was iedereen het juist eens met precies wat jij hier zegt over hoofddoekjes. (:
    Ik ben het overigens ook helemaal met je eens dat iedereen zelf moeten kiezen wat ze draagt. Wanneer ik klaag over 'te weinig kleren' voor vrouwen in films of series is dat dus ook niet omdat het verkeerd is om je sexy te kleden of om korte rokjes te dragen. Als iemand dat wil, moeten ze dat juist doen en in zo'n geval is daar helemaal niets mis mee. Het gaat mij erom dat bijna álle vrouwen die je op televisie ziet dat soort kleding dragen en dat het in heel veel gevallen nergens op slaat. Niet iedere bibliothecaresse is stiekem een sexy beest en als een man in een compleet harnas zit, zie je veel te vaak dat de vrouw een of ander bikini-achtig geval draagt, wat een heleboel plekken waarvan het vitaal is dat ze beschermd worden tijdens een gevecht bloot laat. Dat zijn wel problemen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:


    Als iemand ooit beweert dat feminisme niet meer nodig is, zouden ze echt dit eens moeten bekijken. Het is een vrij lang filmpje, maar als je de tijd hebt zou ik je aanraden het eens helemaal te kijken, want het is echt heftig.

    Woah.

    Square schreef:
    (...)

    Huh? Volgens mij heb ik niemand gezien die zei dat hoofddoekjes afdoen emancipatie betekent. Voor zover ik het kan lezen was iedereen het juist eens met precies wat jij hier zegt over hoofddoekjes. (:
    Ik ben het overigens ook helemaal met je eens dat iedereen zelf moeten kiezen wat ze draagt. Wanneer ik klaag over 'te weinig kleren' voor vrouwen in films of series is dat dus ook niet omdat het verkeerd is om je sexy te kleden of om korte rokjes te dragen. Als iemand dat wil, moeten ze dat juist doen en in zo'n geval is daar helemaal niets mis mee. Het gaat mij erom dat bijna álle vrouwen die je op televisie ziet dat soort kleding dragen en dat het in heel veel gevallen nergens op slaat. Niet iedere bibliothecaresse is stiekem een sexy beest en als een man in een compleet harnas zit, zie je veel te vaak dat de vrouw een of ander bikini-achtig geval draagt, wat een heleboel plekken waarvan het vitaal is dat ze beschermd worden tijdens een gevecht bloot laat. Dat zijn wel problemen.


    Dan zal ik het verkeerd gelezen hebben (examens enzo ;) )
    Ja, wat je daarover zei klopt wel hoor. Daaraan zie je ook: it's a man's world :)


    Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy

    Ik denk persoonlijk dat er op gegeven moment weer een omslagpunt komt, netzoals voorheen.

    Er is ooit een lange periode geweest dat de vrouw aan de macht was en de man onderdrukt werd. Daarbij moet ik wel zeggen dat het een oorlogvrije periode was, aangezien vrouwen eerder de neiging hebben iets uit te praten en een tussenweg te vinden dan het mannelijke 'op elkaar inrammen en kijken wie er levend uit komt'.
    Daarna is er een omslagpunt gekomen dat de mannen de onderdrukking zat waren en hun aan de macht kwamen, en dat is nu het geval. Mannen staan vooralsnog hoger dan vrouwen; betere lonen, sneller kans op werk en betere kansen.
    Vrouwen verzetten zich nu, willen eerlijk behandelt worden. Ik denk dat als wij (vrouwen) op gegeven moment eerlijk behandelt worden, wij meer willen omdat we onderdrukt waren voor een lange periode, netzoals de man vroeger.

    Ik ben voor het strijden voor gelijke rechten tussen mannen en vrouwen, voornamelijk in derde wereld landen. Maar als we dit berijken, moeten we egt de regels bijstellen om ervoor te zorgen dat zowel de mannen als de vrouwen het te hoog in hun bol krijgen ;P

    Cixx schreef:
    Ik denk persoonlijk dat er op gegeven moment weer een omslagpunt komt, netzoals voorheen.

    Er is ooit een lange periode geweest dat de vrouw aan de macht was en de man onderdrukt werd. Daarbij moet ik wel zeggen dat het een oorlogvrije periode was, aangezien vrouwen eerder de neiging hebben iets uit te praten en een tussenweg te vinden dan het mannelijke 'op elkaar inrammen en kijken wie er levend uit komt'.
    Daarna is er een omslagpunt gekomen dat de mannen de onderdrukking zat waren en hun aan de macht kwamen, en dat is nu het geval. Mannen staan vooralsnog hoger dan vrouwen; betere lonen, sneller kans op werk en betere kansen.
    Vrouwen verzetten zich nu, willen eerlijk behandelt worden. Ik denk dat als wij (vrouwen) op gegeven moment eerlijk behandelt worden, wij meer willen omdat we onderdrukt waren voor een lange periode, netzoals de man vroeger.

    Ik ben voor het strijden voor gelijke rechten tussen mannen en vrouwen, voornamelijk in derde wereld landen. Maar als we dit berijken, moeten we egt de regels bijstellen om ervoor te zorgen dat zowel de mannen als de vrouwen het te hoog in hun bol krijgen ;P


    Een lange periode met wereldvrede waarin de vrouw de man onderdrukte? Right, daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Nou ben ik heel erg benieuwd wanneer dat dan precies was. :'D

    En heel eerlijk, ik vind dat je een vrij negatief mensbeeld hebt als je denkt dat vrouwen min of meer 'wraak' zullen willen nemen voor hun onderdrukking door mannen hetzelfde te doen doorstaan. Denk je dat zoiets ook zal gebeuren wat betreft ongelijkheid tussen gekleurde mensen een blanken of gelovigen en atheïsten, of is dit iets wat alleen geldt voor de verschillende seksen?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    [YOUTUBE]

    Als iemand ooit beweert dat feminisme niet meer nodig is, zouden ze echt dit eens moeten bekijken. Het is een vrij lang filmpje, maar als je de tijd hebt zou ik je aanraden het eens helemaal te kijken, want het is echt heftig.

    Ik vind het echt vreselijk als mannen dat doen. Hoe kom je erbij om zoiets te doen. haeojgawjkdasldwad
    Ik heb niet veel verder gekeken 0:30. Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik het niet kan.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Square schreef:
    [youtube]

    Als iemand ooit beweert dat feminisme niet meer nodig is, zouden ze echt dit eens moeten bekijken. Het is een vrij lang filmpje, maar als je de tijd hebt zou ik je aanraden het eens helemaal te kijken, want het is echt heftig.


    o.O

    ik stopte ook bij 3:30 gewoon omdat ik echt moord neigingen krijg van dit soort mensen, all of them should be burned or drowned, they don't deserve a quick death..
    maar om eerlijk te zijn heeft in mijn ogen rape of iets in die richting weinig te maken met feminisme, meer met psychopathische mannen die de wereld een slechte plek maken voor vrouwen.
    echt arghhh k heb geen woorden hiervoor..

    Cixx schreef:
    Ik denk persoonlijk dat er op gegeven moment weer een omslagpunt komt, netzoals voorheen.

    Er is ooit een lange periode geweest dat de vrouw aan de macht was en de man onderdrukt werd. Daarbij moet ik wel zeggen dat het een oorlogvrije periode was, aangezien vrouwen eerder de neiging hebben iets uit te praten en een tussenweg te vinden dan het mannelijke 'op elkaar inrammen en kijken wie er levend uit komt'.
    Daarna is er een omslagpunt gekomen dat de mannen de onderdrukking zat waren en hun aan de macht kwamen, en dat is nu het geval. Mannen staan vooralsnog hoger dan vrouwen; betere lonen, sneller kans op werk en betere kansen.
    Vrouwen verzetten zich nu, willen eerlijk behandelt worden. Ik denk dat als wij (vrouwen) op gegeven moment eerlijk behandelt worden, wij meer willen omdat we onderdrukt waren voor een lange periode, netzoals de man vroeger.

    Ik ben voor het strijden voor gelijke rechten tussen mannen en vrouwen, voornamelijk in derde wereld landen. Maar als we dit berijken, moeten we egt de regels bijstellen om ervoor te zorgen dat zowel de mannen als de vrouwen het te hoog in hun bol krijgen ;P


    volgens mij is deze periode meer een beetje een droom van je, er zijn vrouwen aan de macht geweest in Griekenland, Italie, Egypte en nog wat landen rond de Romeinse tijd maar niet echt heel lang en er is nooit wereldvrede geweest zover ik weet. en geloof me ik was heel erg geinteresseerd in geschiedenis dus als er echt zo'n mannen onderdrukking was was me die echt wel bijgebleven, het was meer dat ze geen seks zouden hebben als ze niet bepaalde dingen zouden doen voor de vrouwen.
    anders zou ik je bron wel eens willen weten (;

    [ bericht aangepast op 18 juni 2013 - 16:04 ]


    · You want a voice, but your voices sound like violence. You shout so loud but all I hear is silence. ·

    notyourhero schreef:
    (...)

    o.O

    ik stopte ook bij 3:30 gewoon omdat ik echt moord neigingen krijg van dit soort mensen, all of them should be burned or drowned, they don't deserve a quick death..
    maar om eerlijk te zijn heeft in mijn ogen rape of iets in die richting weinig te maken met feminisme, meer met psychopathische mannen die de wereld een slechte plek maken voor vrouwen.
    echt arghhh k heb geen woorden hiervoor..


    Nou ja, natuurlijk vallen dingen als verkrachting en aanranding niet zomaar 'op te lossen' met feminisme zoals dat met sommige andere dingen mogelijk zou zijn. Ik snap ook wel hoe je redeneert als je denkt dat het er weinig mee te maken heeft, maar eerder het tegenovergestelde is waar, als je het mij vraagt.
    Het doel van feminisme is immers het creëren van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het overgrote deel van verkrachters is echt geen psychopaat, maar een belangrijke reden dat verkrachting zo veel voorkomt, is dat sommige mannen de indruk hebben dat ze 'recht' hebben op seks, en dat ze het dan maar moeten 'nemen' als een vrouw het niet wil geven. Daarbij wordt er niet echt over nagedacht dat de vrouw ook een persoon is - wat overigens ook weer met seksuele objectificatie in media heeft te maken, want daar worden vrouwen dus niet voorgesteld als personen, maar eerder als sexy voorwerpen.
    Het punt is, als deze mannen echt respect zouden hebben voor vrouwen, zouden veel van hen wel twee keer nadenken voordat ze iets deden. Dat denkbeeld is dus fout en dat is wel iets waar feminisme invloed op heeft. Op die manier kan het seksueel geweld dus niet helemaal voorkomen, maar het kan wel worden verminderd.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan