• Hallo iedereen,

    Bij filosofie behandelen we nu het onderwerp Wijsgerige Antropologie (studie naar wie de mens is, in het kort). Nu was ik eens benieuwd naar jullie mening.
    Is feminisme al voltooid, of moeten we plannen maken om verder te strijden?

    De keuze lijkt radicaal, maar een korte uitleg:
    Er zijn nu twee golven geweest, één voor vrouwenkiesrecht, en één voor abortus, pil en gezinsverhoudingen (vrouw meer werken i.p.v. de man), maar hebben we al genoeg voor elkaar gekregen? Er zijn namelijk nog steeds punten waarop verbetering mogelijk is, zoals gelijke loon en behandeling.
    Sommigen voorspellen nu ook een derde golf (of die is misschien al begonnen), namelijk om de rechten en posities van allochtone vrouwen (bijvoorbeeld in de Islam) te verbeteren.
    Als laatste ben ik ook benieuwd naar de redenen die jullie belangrijk vinden om nog voor te strijden en de manier waarop jullie dat zouden uitvoeren.

    Alvast bedankt!


    "De hel, dat is de ander." - J.P. Sartre

    Gelijke lonen.


    No growth of the heart is ever a waste

    Hashirama schreef:
    Gelijke lonen.
    Vind ik inderdaad een goede


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Hashirama schreef:
    Gelijke lonen.

    +
    Just saying, feminist is niet mannenhaat. Er zijn echt een shit ton of people die dat denken, niet normaal. :"D

    De meeste feminisme strijden tegenwoordig op een verkeerde niveau en geven het een slechte naam, waardoor veel mensen het helaas niet helemaal serieus meer nemen. Ze streven naar hogere punten en voelen zich verheven boven mannen, terwijl het juist om gelijkheid draait.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    De meeste feminisme strijden tegenwoordig op een verkeerde niveau en geven het een slechte naam, waardoor veel mensen het helaas niet helemaal serieus meer nemen. Ze streven naar hogere punten en voelen zich verheven boven mannen, terwijl het juist om gelijkheid draait.

    Dat. Er zijn zoveel blogs en plaatjes die ik voorbij zie komen van "feminisme" waarbij ik gewoon zin hem om die persoon een knal te geven.

    Ik vind wel dat vrouwen die evenveel werk doen en ook net zo zwaar werk doen als mannen, hetzelfde moeten krijgen. Dus niet dat als vrouwen 10 uur werken achter een kantoor en een man 10 uur in een mijn, de vrouw net zoveel krijgt. Dat zou namelijk nergens op slaan. (Slecht voorbeeld, I know. Iemand in een kantoor maakt al snel meer dan iemand in de mijn, but you get my point).

    [ bericht aangepast op 12 juni 2013 - 20:32 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    DarkSavior schreef:
    (...)
    Dat. Er zijn zoveel blogs en plaatjes die ik voorbij zie komen van "feminisme" waarbij ik gewoon zin hem om die persoon een knal te geven.

    Ik vind wel dat vrouwen die evenveel werk doen en ook net zo zwaar werk doen als mannen, hetzelfde moeten krijgen. Dus niet dat als vrouwen 10 uur werken achter een kantoor en een man 10 uur in een mijn, de vrouw net zoveel krijgt. Dat zou namelijk nergens op slaan. (Slecht voorbeeld, I know. Iemand in een kantoor maakt al snel meer dan iemand in de mijn, but you get my point).


    In het geval van dit voorbeeld heb je het dus over gelijke lonen voor iedereen, ongeacht het werk dat ze doen. Dat is niet de bedoeling.
    In de situatie zoals deze nu is, zou een man meer betaald krijgen voor dezelfde kantoorbaan als een vrouw zou krijgen, en dat is wat moet veranderen.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Svale schreef:
    (...)

    In het geval van dit voorbeeld heb je het dus over gelijke lonen voor iedereen, ongeacht het werk dat ze doen. Dat is niet de bedoeling.
    In de situatie zoals deze nu is, zou een man meer betaald krijgen voor dezelfde kantoorbaan als een vrouw zou krijgen, en dat is wat moet veranderen.

    Dat zeg ik.
    Ik vind wel dat vrouwen die evenveel werk doen en ook net zo zwaar werk doen als mannen, hetzelfde moeten krijgen.

    Dus als een vrouw dezelfde uren draait op hetzelfde kantoor als de man en ook dezelfde taken heeft als de man, zij net zoveel betaald krijgt. Als zij lichtere taken heeft hoort ze ook minder te krijgen, lijkt me logisch.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik denk dat het nog wel verder gaat, (en anders zorg ik daar wel voor). Er moet niet gestopt worden voor we gelijke rechten hebben voor mannen en vrouwen overal!
    Yeah (cool)


    ©1998

    Ik ben voor, ik ben alleen bang dat het de vrouwen is het moslimgeloof nooit anders behandeld zullen worden, het zit er een beetje ingebakken, en dat krijg je er ook niet meer uit denk ik.
    Het enige dat we daar aan zouden kunnen doen is moslimmannen die bijvoorbeeld hun vrouw mishandelen, veroordelen, als ze in bijvoorbeeld Nederland wonen.

    Voor de duidelijkheid, I'm not being racist :-)


    Tonight is the night.. (Dexter)

    Hah, nee, het is nog niet voltooid. Waarschijnlijk nog lang niet, helaas.
    Ik vind dit echt een interessant onderwerp en ik heb er de laatste tijd vrij veel over gelezen, dus ik zou hier heel veel over kunnen zeggen. In het kort komt het erop neer dat vrouwen en mannen gewoon nog steeds niet gelijk zijn; wel in de theorie, en dat is natuurlijk een heel belangrijke stap vooruit, maar in de praktijk niet. Ik zet de rest even onder een spoilerknop, want dit wordt lang. Je bent gewaarschuwd. :')

    Vrouwen worden nog steeds als zwakker gezien, minderwaardig aan mannen. Dat is iets wat heel erg in de cultuur en in de opvoeding zit en het dus niet heel gemakkelijk te 'bestrijden'. Vaak valt het zelfs niet eens op, omdat we veel dingen als heel normaal beschouwen.
    Een goed voorbeeld van iets waar duidelijke ongelijkheid heerst is speelgoed voor kinderen. Er is een onderzoek uitgevoerd (ik kan de bron even niet vinden en kan dus geen linkje geven, sorry) waarbij kinderen in een kamer werden gezet met 'jongensspeelgoed' en 'meisjesspeelgoed'. De meisjes speelden met beide soorten evenveel. De jongens ook, maar alleen als er niemand toekeek. Zodra er nog iemand bij hen in de kamer was, speelden ze alleen nog met het jongesspeelgoed, omdat ze blijkbaar niet durfden toe te geven dat ze meisjesspeelgoed ook leuk vonden.
    Een ander onderzoek, wat misschien nog wel pijnlijker is, stelde aan kinderen de vraag wat ze zouden doen als ze de rest van hun leven als het andere geslacht moesten doorbrengen. Meisjes maakten plannen zoals voetballen, dokter worden, weet ik het; allemaal vrij reële toekomstplannen, zonder veel gezeur. Toen de jongens werden gevraagd wat ze zouden doen, antwoordde een heel erg groot deel "kill myself". Het idee dat je een vrouw bent is dus blijkbaar zo afschrikwekkend dat ze dan liever gewoon helemaal niet zouden leven.
    Misogynie zit ook in scheldwoorden. Als je er eens op begint te letten, valt het heel erg op dat er veel meer scheldwoorden verwijzen naar vrouwen (of delen van het vrouwelijk lichaam ^^' ) dan naar mannen, want blijkbaar is het beschamend om een vrouw te zijn ('kom op, je gedraagt je als een meisje!'). Ook in media komt het heel duidelijk naar voren. Denk aan de mastectomie die Angelina Jolie recentelijk is ondergaan en alle reacties die ze daarop kreeg. Ook als je gewoon naar aantallen mannen tegenover aantallen vrouwen in series of films kijkt, zul je zien dat er véél, véél meer mannen zijn, al helemaal als hoofdrolspelers. Zeker in fantasy is dat heel erg. Kijk eens naar de grote fantasyseries van dit moment; ze gaan bijna allemaal om mannen (Harry Potter, Lord of the Rings, Percy Jackson, noem maar op). De enige uitzonderingen die ik meteen zou kunnen noemen zijn Twilight (maar Bella is volkomen geobsedeerd door haar ongezonde relatie met Edward, dus dat is zo ver van feministisch dat het niet eens meer grappig is) en The Hunger Games. En ooit gehoord van de Bechdel test? Er zijn zo verschrikkelijk veel films die zelfs die paar criteria niet halen.
    Het is ook niet zo dat de fout honderd procent bij mannen ligt. Er zijn ook vrouwen die actief tégen feminisme strijden, omdat ze het onzin of gezeur vinden. En natuurlijk moet het wel om gelijkheid blijven draaien, zoals Assassin al opmerkte, en niet omslaan in misandrie, want als we van vrouwenhaat naar mannenhaat gaan wordt het er ook geen haar beter op. Uiteindelijk lijken het misschien ook allemaal heel kleine dingen als je het in perspectief zet, maar ik heb hier nog lang niet alles opgesomd (rape culture is bijvoorbeeld ook nog iets heel ingewikkelds, en laat ik maar niet beginnen over de 'friend zone'). Dus nee, feminisme is nog niet voltooid, nog lang niet. Of er een echte derde golf komt weet ik niet, maar klaar is het zeker niet.

    Nou is dit toch weer een beetje uit de hand gelopen. Nou ja, in ieder geval lijkt mijn mening me nu wel duidelijk. (krul)
    Mocht je nog informatie zoeken, dan raad ik je onder andere deze Tumblr blogs aan: friendlyangryfeminist, fuckyeahfeminists, fandomsandfeminism, unslutproject en feministdisney. Ik raad je ook echt aan eens "I need feminism because" te googlen, vooral bij afbeeldingen, want daar staan best wel wat krachtige plaatjes tussen.

    Edit: Een heleboel geklaag, maar ik had nog helemaal niets gezegd over wat er dan aan gedaan zou moeten worden. :'D Het lastige is dus dat het probleem vrij diep zit en dat de meeste mensen er nooit echt over nadenken. In veel zaken zijn mannen en vrouwen min of meer gelijk, dus tenzij er iets groots gebeurt, maakt niemand ergens bezwaar tegen. Ik denk dat het het belangrijkst is dat mensen snappen wat het probleem is. Onderwijs en bewustzijn is dus cruciaal. Ook moet dat idee van "mannelijkheid is goed, vrouwelijkheid is zwak" overboord. Alleen als je mannen en vrouwen als gelijk beschouwt, kun je ze ook zo behandelen.

    [ bericht aangepast op 12 juni 2013 - 20:55 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Xandia schreef:
    Ik ben voor, ik ben alleen bang dat het de vrouwen is het moslimgeloof nooit anders behandeld zullen worden, het zit er een beetje ingebakken, en dat krijg je er ook niet meer uit denk ik.
    Het enige dat we daar aan zouden kunnen doen is moslimmannen die bijvoorbeeld hun vrouw mishandelen, veroordelen, als ze in bijvoorbeeld Nederland wonen.

    Voor de duidelijkheid, I'm not being racist :-)

    In Nederland liepen vrouwen vroeger ook in sluiers. Het christendom was wat dat betreft ook niet echt leuk tegen vrouwen, en dat is in onze samenleving nu ook al lang niet meer zo. Ik denk wel dat een betere positie voor vrouwen binnen de islam bereikt kan worden, maar dat er heel veel tijd overheen moet gaan voor dat werkelijk zo is.
    OT: Ik vind het vooral nogal frappant dat het loon van een beroep blijkbaar daalt zodra dat beroep de status behaalt van "vrouwenberoep".

    [ bericht aangepast op 12 juni 2013 - 20:46 ]


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    Square schreef:
    Hah, nee, het is nog niet voltooid. Waarschijnlijk nog lang niet, helaas.
    Ik vind dit echt een interessant onderwerp en ik heb er de laatste tijd vrij veel over gelezen, dus ik zou hier heel veel over kunnen zeggen. In het kort komt het erop neer dat vrouwen en mannen gewoon nog steeds niet gelijk zijn; wel in de theorie, en dat is natuurlijk een heel belangrijke stap vooruit, maar in de praktijk niet. Ik zet de rest even onder een spoilerknop, want dit wordt lang. Je bent gewaarschuwd. :')

    Vrouwen worden nog steeds als zwakker gezien, minderwaardig aan mannen. Dat is iets wat heel erg in de cultuur en in de opvoeding zit en het dus niet heel gemakkelijk te 'bestrijden'. Vaak valt het zelfs niet eens op, omdat we veel dingen als heel normaal beschouwen.
    Een goed voorbeeld van iets waar duidelijke ongelijkheid heerst is speelgoed voor kinderen. Er is een onderzoek uitgevoerd (ik kan de bron even niet vinden en kan dus geen linkje geven, sorry) waarbij kinderen in een kamer werden gezet met 'jongensspeelgoed' en 'meisjesspeelgoed'. De meisjes speelden met beide soorten evenveel. De jongens ook, maar alleen als er niemand toekeek. Zodra er nog iemand bij hen in de kamer was, speelden ze alleen nog met het jongesspeelgoed, omdat ze blijkbaar niet durfden toe te geven dat ze meisjesspeelgoed ook leuk vonden.
    Een ander onderzoek, wat misschien nog wel pijnlijker is, stelde aan kinderen de vraag wat ze zouden doen als ze de rest van hun leven als het andere geslacht moesten doorbrengen. Meisjes maakten plannen zoals voetballen, dokter worden, weet ik het; allemaal vrij reële toekomstplannen, zonder veel gezeur. Toen de jongens werden gevraagd wat ze zouden doen, antwoordde een heel erg groot deel "kill myself". Het idee dat je een vrouw bent is dus blijkbaar zo afschrikwekkend dat ze dan liever gewoon helemaal niet zouden leven.
    Misogynie zit ook in scheldwoorden. Als je er eens op begint te letten, valt het heel erg op dat er veel meer scheldwoorden verwijzen naar vrouwen (of delen van het vrouwelijk lichaam ^^' ) dan naar mannen, want blijkbaar is het beschamend om een vrouw te zijn ('kom op, je gedraagt je als een meisje!'). Ook in media komt het heel duidelijk naar voren. Denk aan de mastectomie die Angelina Jolie recentelijk is ondergaan en ]alle reacties die ze daarop kreeg. Ook als je gewoon naar aantallen mannen tegenover aantallen vrouwen in series of films kijkt, zul je zien dat er véél, véél meer mannen zijn, al helemaal als hoofdrolspelers. Zeker in fantasy is dat heel erg. Kijk eens naar de grote fantasyseries van dit moment; ze gaan bijna allemaal om mannen (Harry Potter, Lord of the Rings, Percy Jackson, noem maar op). De enige uitzonderingen die ik meteen zou kunnen noemen zijn Twilight (maar Bella is volkomen geobsedeerd door haar ongezonde relatie met Edward, dus dat is zo ver van feministisch dat het niet eens meer grappig is) en The Hunger Games. En ooit gehoord van de Bechdel test? Er zijn zo verschrikkelijk veel films die zelfs die paar criteria niet halen.
    Het is ook niet zo dat de fout honderd procent bij mannen ligt. Er zijn ook vrouwen die actief tégen feminisme strijden, omdat ze het onzin of gezeur vinden. En natuurlijk moet het wel om gelijkheid blijven draaien, zoals Assassin al opmerkte, en niet omslaan in misandrie, want als we van vrouwenhaat naar mannenhaat gaan wordt het er ook geen haar beter op. Uiteindelijk lijken het misschien ook allemaal heel kleine dingen als je het in perspectief zet, maar ik heb hier nog lang niet alles opgesomd (rape culture is bijvoorbeeld ook nog iets heel ingewikkelds, en laat ik maar niet beginnen over de 'friend zone'). Dus nee, feminisme is nog niet voltooid, nog lang niet. Of er een echte derde golf komt weet ik niet, maar klaar is het zeker niet.

    Nou is dit toch weer een beetje uit de hand gelopen. Nou ja, in ieder geval lijkt mijn mening me nu wel duidelijk. (krul)
    Mocht je nog informatie zoeken, dan raad ik je onder andere deze Tumblr blogs aan: friendlyangryfeminist, fuckyeahfeminists, fandomsandfeminism, unslutproject en feministdisney. Ik raad je ook echt aan eens "I need feminism because" te googlen, vooral bij afbeeldingen, want daar staan best wel wat krachtige plaatjes tussen.

    Edit: Een heleboel geklaag, maar ik had nog helemaal niets gezegd over wat er dan aan gedaan zou moeten worden. :'D Het lastige is dus dat het probleem vrij diep zit en dat de meeste mensen er nooit echt over nadenken. In veel zaken zijn mannen en vrouwen min of meer gelijk, dus tenzij er iets groots gebeurt, maakt niemand ergens bezwaar tegen. Ik denk dat het het belangrijkst is dat mensen snappen wat het probleem is. Onderwijs en bewustzijn is dus cruciaal. Ook moet dat idee van "mannelijkheid is goed, vrouwelijkheid is zwak" overboord. Alleen als je mannen en vrouwen als gelijk beschouwt, kun je ze ook zo behandelen.


    Sensemaking piece!!


    Tonight is the night.. (Dexter)

    Xandia schreef:
    Ik ben voor, ik ben alleen bang dat het de vrouwen is het moslimgeloof nooit anders behandeld zullen worden, het zit er een beetje ingebakken, en dat krijg je er ook niet meer uit denk ik.
    Het enige dat we daar aan zouden kunnen doen is moslimmannen die bijvoorbeeld hun vrouw mishandelen, veroordelen, als ze in bijvoorbeeld Nederland wonen.

    Voor de duidelijkheid, I'm not being racist :-)


    Bij ongelijkheid tussen mannen en vrouwen denkt iedereen altijd meteen aan de islam en hoofddoekjes. Dat is iets wat me ook erg dwars zit.
    Kijk, aan de ene kant is dat denkbeeld misschien begrijpelijk omdat dat echt het beeld is dat je via de media krijgt (en via de meningen van Geert Wilders, oh, die geweldige man zwaar, zwaar sarcasme), maar aan de andere kant is het totaal niet eerlijk. Ja, er worden vrouwen onderdrukt in de islam, maar er zijn net zo goed een heleboel streng Christelijke gemeenschappen waar vrouwen zwaar worden onderdrukt en als eigendom van de man worden gezien.
    Daarnaast is het afdoen of verbieden van hoofddoekjes niet per se een teken van feminisme of vooruitgang, maar eerder iets wat laat zien hoezeer wij ervan zijn overtuigd dat onze Westerse cultuur met onze normen en waarden de enige juiste zijn. Als een vrouw een hoofddoekje wíl dragen uit geloofsovertuiging, en het wordt haar verboden door iemand om haar te 'bevrijden', dan perk je haar vrijheid juist in. Natuurlijk moet ze ook niet verplicht worden om wel iets te dragen, maar het hoort haar eigen keuze te zijn. Dáár zou echt feminisme voor moeten staan, als je het mij vraagt.

    Het is overigens niet mijn bedoeling om je hier persoonlijk mee te bekritiseren, dus vat het alsjeblieft niet zo op. Deze rant is niet tegen jou persoonlijk gericht, ik wilde gewoon even ingaan op het onderwerp dat je aansneed. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Bij ongelijkheid tussen mannen en vrouwen denkt iedereen altijd meteen aan de islam en hoofddoekjes. Dat is iets wat me ook erg dwars zit.
    Kijk, aan de ene kant is dat denkbeeld misschien begrijpelijk omdat dat echt het beeld is dat je via de media krijgt (en via de meningen van Geert Wilders, oh, die geweldige man zwaar, zwaar sarcasme), maar aan de andere kant is het totaal niet eerlijk. Ja, er worden vrouwen onderdrukt in de islam, maar er zijn net zo goed een heleboel streng Christelijke gemeenschappen waar vrouwen zwaar worden onderdrukt en als eigendom van de man worden gezien.
    Daarnaast is het afdoen of verbieden van hoofddoekjes niet per se een teken van feminisme of vooruitgang, maar eerder iets wat laat zien hoezeer wij ervan zijn overtuigd dat onze Westerse cultuur met onze normen en waarden de enige juiste zijn. Als een vrouw een hoofddoekje wíl dragen uit geloofsovertuiging, en het wordt haar verboden door iemand om haar te 'bevrijden', dan perk je haar vrijheid juist in. Natuurlijk moet ze ook niet verplicht worden om wel iets te dragen, maar het hoort haar eigen keuze te zijn. Dáár zou echt feminisme voor moeten staan, als je het mij vraagt.

    Het is overigens niet mijn bedoeling om je hier persoonlijk mee te bekritiseren, dus vat het alsjeblieft niet zo op. Deze rant is niet tegen jou persoonlijk gericht, ik wilde gewoon even ingaan op het onderwerp dat je aansneed. ^^


    Ik snap je gedachtengang!
    Begrijp me niet verkeerd, ik zeg ook echt niet dat het hele geloof zo in elkaar zit, ik wil alleen zeggen dat het een situatie is die voor komt.
    En daarmee wil ik niet zeggen dat het geloof verkeerd is, maar de klootzakken die er verkeerd mee om gaan!
    I completely agree with you!

    En Geert Wilders is een asshole


    Tonight is the night.. (Dexter)

    Oh god ja, als we het over films en sterke hoofdrolspelers hebben. They're almost always fucking male. Niet dat ik het erg vind om naar mooie mannen te kijken, maar laat me ook eens naar een mooie vrouw kijken! En dan alsjeblieft niet over de vrouw a la Bond girl. Ik heb al sinds mijn tiende een godsgruwelijke hekel aan James Bond om het feit dat vrouwen daar nooit een zodanig sterke wil hebben (protagonist of antagonist, ist egal) om te zeggen: okay Bond, ik ga of proberen je een kogel door de kop te jagen of met je samen werken, en dan zonder met die kerel 't bed in te duiken. For that sole reason kijk ik het gewoon niet.
    Plus: als er iemand over een uitstekende wortel of kei valt in een achtervolging is het bijna altijd een fucking vrouw.
    Sometimes I feel like writing my own epic scenario, send it to Hollywood and make millions of it. Keep on dreaming Sam. Keep on dreaming.

    And yes, wat die hoofddoekjes betreft.. toen ik tien was geloofde ik dat het afschaffen van hoofddoekjes voor meer vrijheid zorgt omdat ik als kind elke vrouw met een hoofddoek als een onderdrukte vrouw zag. Nu weet ik allang dat - zoals Square al zegt - het verbieden van die dingen niet per se voor meer vrijheid zorgt, maar juist voor onderdrukking in het andere uiterste, namelijk de westerse. Als men hoofddoekjes gaat verbieden, moeten ze ook kruizen en alle andere geloofsuitingen verbieden. We hadden het immers toch over gelijkheid 'nd shizzle?

    't Probleem met vrouwen is dat ze fysiek zwakker zijn dan mannen en dat zorgt voor veel ellende.


    No growth of the heart is ever a waste