• Ik weet dat er al een topic over was en ik wilde dat topic eigenlijk tot het algemene topic maken. Alleen er ging iets mis. Ik heb per ongelijk het topic verwijderd, in plaats van er een algemeen topic van te maken. Ik kon het verwijderde topic + de eigenaar (die uiteraard niet verwijderd is) ook niet meer vinden. Hiervoor mijn excuses!

    Dus bij deze, helaas, een nieuw algemeen topic over de eindexamens.
    Ik wens iedereen heel veel succes de komende weken. Jullie kunnen het!


    I am an idiot, I move.

    ShadowSnape schreef:
    (...)

    nee, gewoon echt een formulier, alsof je je ergens voor aanmeld. ik kan zo snel even geen voorbeeld vinden. Maar wel gewoon een ding waar je je naam enzo in moet vullen, een vragenlijst dus.



    Ik heb echt geen idee waar je het over hebt? Ik zie ook helemaal niets daarover in het Nederlands boek.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2013 - 16:24 ]


    Pretty is just a pretty word.

    Je hebt ook nog de enquête toch? :'D
    Achja maak je niet druk, negen van de tien keer heb je zakelijke brief


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    CURLYMONSTER schreef:
    (...)

    Ik ben ook redelijk in teksten en samenvattingen ben ik best goed in, maar ik ben bang dat ik die Nederlandse brief ga verknallen. Je krijgt er gelukkig een sjabloon bij (:


    Gelukkig wel:) maar ik ken de conventies van de brief weet ik wel uit mijn hoofd. Ik vergeet alleen nog wel eens een komma.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Carlisle schreef:
    Je hebt ook nog de enquête toch? :'D
    Achja maak je niet druk, negen van de tien keer heb je zakelijke brief


    En de enquête zie ik ook nergens staan. Lol, ik heb het idee dat wij alleen maar zakelijke brieven en een sollicitatie brief geoefend hebben. Stel dat ik nou net in het jaar zit met iets anders dan een zakelijke brief; hoe toevallig :')


    Pretty is just a pretty word.

    ShadowSnape schreef:
    (...)

    nee, gewoon echt een formulier, alsof je je ergens voor aanmeld. ik kan zo snel even geen voorbeeld vinden. Maar wel gewoon een ding waar je je naam enzo in moet vullen, een vragenlijst dus.


    Dat hebben wij niet. Waarschijnlijk krijgen wij ook een brief maar er is ook nog een kans dat wij een artikel krijgen in plaats van een brief.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    lisanneeeeee schreef:
    (...)

    Gelukkig wel:) maar ik ken de conventies van de brief weet ik wel uit mijn hoofd. Ik vergeet alleen nog wel eens een komma.


    Maar je krijgt sowieso een sjabloon erbij dus dat is wel handig. Al heb ik geleerd dat je eerst de geadresseerde moet schrijven en dan pas de afzender ofzo, en op het sjabloon is het allemaal verkeerd om, urgh! Die komma's lukken bij mij wel. Als je mij een zakelijke brief geeft, komt het hopelijk wel in orde. Veel succes x


    Pretty is just a pretty word.

    lisanneeeeee schreef:
    (...)

    Dat hebben wij niet. Waarschijnlijk krijgen wij ook een brief maar er is ook nog een kans dat wij een artikel krijgen in plaats van een brief.


    WAT MOET JE DOEN MET EEN ARTIKEL? Ik snap er helemaal niets meer van en ik stress. Verdomme. :'' (

    [ bericht aangepast op 16 mei 2013 - 16:31 ]


    Pretty is just a pretty word.

    CURLYMONSTER schreef:
    (...)

    WAT MOET JE DOEN MET EEN ARTIKEL? Ik snap er helemaal niets meer van en ik stress. Verdomme. :'(


    Heb je VMBO examen?


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Destined schreef:
    (...)

    Heb je VMBO examen?


    Ja.


    Pretty is just a pretty word.

    CURLYMONSTER schreef:
    (...)

    WAT MOET JE DOEN MET EEN ARTIKEL? Ik snap er helemaal niets meer van en ik stress. Verdomme. :'(


    Een artikel is niet zo moeilijk. Je krijgt een lijst met een paar punten dat moet je er allemaal in vermelden en dat is het wel zo'n beetje maar je krijgt toch altijd bijna een brief. Hebben vwo, havo en vmbo eigenlijk Nederlands examen op dezelfde dag? Jij ook heel veel succes het komt vast wel goed!


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    lisanneeeeee schreef:
    (...)

    Een artikel is niet zo moeilijk. Je krijgt een lijst met een paar punten dat moet je er allemaal in vermelden en dat is het wel zo'n beetje maar je krijgt toch altijd bijna een brief. Hebben vwo, havo en vmbo eigenlijk Nederlands examen op dezelfde dag? Jij ook heel veel succes het komt vast wel goed!


    Elk niveau heeft andere dagen.


    Pretty is just a pretty word.

    Okeee dan doe jij ook Vmbo. Volgens mij krijgen wij een brief. Als ze zeggen dat er een voorbeeld brief bij zit dan lijkt het mij zeer onlogisch dat er een artikel komt. Als ik jou was zou ik je niet te veel zorgen maken.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    CURLYMONSTER schreef:
    (...)

    Ja.


    Dan gaat het examen als volgt.
    Je begint met een artikel die je moet lezen en daarbij hoort een tekstverklaring. Je krijgt vragen over wat is de hoofdgedachte van de tekst? Welke kopje past het best bij alinea 2 (bijvoorbeeld)? Als je de tekst zou verdelen in 5 delen (met een tekst van 8 alinea's bijvoorbeeld) welke alinea's horen dan bij deel 3 (bijvoorbeeld)?
    Dat soort vragen en er zetten meerkeuze vragen tussen en open vragen, maar ook dat je bijvoorbeeld in zoveel woorden iets over de tekst moet uitleggen. Dat is deel 1 van het Nederlands examen.

    Deel 2 is het schrijven van een brief. Ik had een sollicitatiebrief en mijn examen werd afgenomen in 2011 en waarschijnlijk doen ze ook weer een brief bij dit examen. Mijn docent vertelde dat de brief het vaakst werd gebruikt bij een vmbo examen, dus goed de conventies leren en zo goed mogelijk letten op persoonsvorm en onderwerp. Ontleed bij elke zin die je schrijft de zin en check even goed of het klopt wat er staat.

    Dat is het examen Nederlands van VMBO even in een notendop.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2013 - 16:35 ]


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Destined schreef:
    (...)

    Dan gaat het examen als volgt.
    Je begint met een artikel die je moet lezen en daarbij hoort een tekstverklaring. Je krijgt vragen over wat is de hoofdgedachte van de tekst? Welke kopje past het best bij alinea 2 (bijvoorbeeld)? Als je de tekst zou verdelen in 5 delen (met een tekst van 8 alinea's bijvoorbeeld) welke alinea's horen dan bij deel 3 (bijvoorbeeld)?
    Dat soort vragen en er zetten meerkeuze vragen tussen en open vragen, maar ook dat je bijvoorbeeld in zoveel woorden iets over de tekst moet uitleggen. Dat is deel 1 van het Nederlands examen.

    Deel 2 is het schrijven van een brief. Ik had een sollicitatiebrief en mijn examen werd afgenomen in 2011 en waarschijnlijk doen ze ook weer een brief bij dit examen. Mijn docent vertelde dat de brief het vaakst werd gebruikt bij een vmbo examen, dus goed de conventies leren en zo goed mogelijk letten op persoonsvorm en onderwerp. Ontleed bij elke zin die je schrijft de zin en check even goed of het klopt wat er staat.

    Dat is het examen Nederlands van VMBO even in een notendop.


    Ik weet niet hoe het bij jullie zat, maar wij krijgen een sjabloon bij Nederlands dus dat is wel een opluchting.


    Pretty is just a pretty word.

    CURLYMONSTER schreef:
    (...)

    Ik weet niet hoe het bij jullie zat, maar wij krijgen een sjabloon bij Nederlands dus dat is wel een opluchting.


    Aahh okeey, maar zijn sjablonen niet grafisch? :X
    Bij mij met Nederlands hadden we het op het vmbo gwn standaard tekstverklaring en brief.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.