CURLYMONSTER schreef:
(...)
Ja.
Dan gaat het examen als volgt.
Je begint met een artikel die je moet lezen en daarbij hoort een tekstverklaring. Je krijgt vragen over wat is de hoofdgedachte van de tekst? Welke kopje past het best bij alinea 2 (bijvoorbeeld)? Als je de tekst zou verdelen in 5 delen (met een tekst van 8 alinea's bijvoorbeeld) welke alinea's horen dan bij deel 3 (bijvoorbeeld)?
Dat soort vragen en er zetten meerkeuze vragen tussen en open vragen, maar ook dat je bijvoorbeeld in zoveel woorden iets over de tekst moet uitleggen. Dat is deel 1 van het Nederlands examen.
Deel 2 is het schrijven van een brief. Ik had een sollicitatiebrief en mijn examen werd afgenomen in 2011 en waarschijnlijk doen ze ook weer een brief bij dit examen. Mijn docent vertelde dat de brief het vaakst werd gebruikt bij een vmbo examen, dus goed de conventies leren en zo goed mogelijk letten op persoonsvorm en onderwerp. Ontleed bij elke zin die je schrijft de zin en check even goed of het klopt wat er staat.
Dat is het examen Nederlands van VMBO even in een notendop.
[ bericht aangepast op 16 mei 2013 - 16:35 ]
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.