• Ik moet voor school (het vak Grieks) een werkstuk maken over 'geluk'. We mogen daarbij ook de mening van anderen vragen, dus dacht ik onmiddellijk aan Q.
    Nu zou het leuk zijn moesten enkele mensen op één of meerdere van deze vragen antwoord willen geven.

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel?
    - Welke factoren bepalen geluk?
    - Zijn er gradaties in geluk?
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk?
    - Hangt geluk samen met geloof?
    - Is geluk maakbaar?

    Het gaat dus over 'gelukkig zijn' en niet 'geluk hebben.'
    Alvast bedankt. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    OKE JA, ik doe mee -dacht je wss wel al ;3-
    I iz gunna message yah ;3


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel? Ik ben op dit moment niet erg gelukkig, aangezien ik me rot voel door bepaalde persoonlijke factoren.
    - Welke factoren bepalen geluk? Familie, gezondheid en geld.
    - Zijn er gradaties in geluk? Vast en zeker. Er zijn kleine momenten can geluk, maar ook dingen waardoor je dagen, dan al niet wekenlang gelukkig kunt zijn.
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk? Sommige dingen kun je wel een soort van controleren, maar beheersen niet. Je kunt sommige dingen niet beheersen, het moet je overkomen.
    - Hangt geluk samen met geloof? Je kunt je geluk er inderdaad in vinden, maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoe religieus bent opgevoed.
    - Is geluk maakbaar? Van geld word je heus wel gelukkig, dus ik zeg van wel.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel? Niet echt gelukkig, omdat de dingen om me heen die ik nodig heb er niet zijn.
    - Welke factoren bepalen geluk? Vrienden, gezondheid en geld.
    - Zijn er gradaties in geluk? Ik denk het niet. Je bent altijd maar even gelukkig, als er iets gebeurt.
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk? Nee. Je kunt zoveel proberen om alles goed en leuk te maken, meestal zal dat toch niet lukken.
    - Hangt geluk samen met geloof? Ik geloof zelf niet, maar ik denk dat je wel geluk in geloof kan vinden.
    - Is geluk maakbaar? Ja.

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel? Hmm, over het algemeenn? Ongelukkig, door privéredenen. Maar er zijn natuurlijk ook dagen dat ik me wel gelukkig voel end at is meestal als ik bij mijn beste vriendin ben of bij mijn crush. :')
    - Welke factoren bepalen geluk? Familie, vrienden, gezondheid en geld.
    - Zijn er gradaties in geluk? Tuurlijk. Je hebt geluk die maar heel even duurt en geluk dat heel lang kan duren. Somige dingen maken je nu eenmaal meer gelukkig. Bv. Als ik dat nieuwe spel kan kopen van de sims ben ik even gelukkig. Zegt mijn crush ja, dan kan ik wel maanden of misschien zelfs jaren gelukkig daarover zijn. :p
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk? Ik denk het niet. Als je geluk probeert te forceren dan word je juist niet gelukkig lijkt me.
    - Hangt geluk samen met geloof? Ja, geloof kan bepaalde mensen zeker gelukkig maken. Heeft natuurlijk te maken met hoe sterk je in iets gelooft.
    - Is geluk maakbaar? Ja, maar tot op een bepaalde hoogte. Geld kan je gelukkig maken, maar als veel geld het enige is dat je hebt, zult je ook niet de gelukkigste persoon van de wereld zijn.


    Take me to wonderland

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel?
    Ik ben gelukkig. Ik denk dat het samenhangt met mijn gezonde leefstijl die ik eindelijk heb weten op te pakken. Het afstuderen en de ontzettend positieve opmerking van mijn mentor. Het feit dat ik pas 20 ben en nu al een baan heb in de psychiatrie. Ook doordat ik eindelijk denk te weten wat voor opleiding ik ga doen in september. Ik ben gelukkig omdat ik ontzettend fijne vrienden om me heen heb en omdat ik dingen met één van die vrienden heb kunnen bespreken die ik eigenlijk niet hardop durfde te zeggen.
    - Welke factoren bepalen geluk?
    Leefstijl, omgeving, vrienden, zelfbewustzijn, en nog wel wat meer. Alles om je heen bepaald geluk.
    - Zijn er gradaties in geluk?
    Geluk betekend dat je blijft bewegen. Je kan heel gelukkig van iets worden maar als je dat altijd hetzelfde blijft doen zal dat geluk afzwakken. Je moet steeds nieuwe dingen blijven doen.
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk?
    Ja, ik denk dat je voor een groot deel de macht hebt over hoe gelukkig je bent. Het lastige is dat je de kracht moet vinden het te krijgen. Natuurlijk zijn er ook altijd dingen waar je geen controle over hebt en die je kunnen overkomen. Maar de basis kan je voor een groot deel zelf leggen. Als je moedig bent en eerlijk bent kan je ook je omgeving wel beïnvloeden.
    - Hangt geluk samen met geloof?
    Kan, ik denk dat dat per persoon verschild. Als geloof belangrijk voor je is kan het je zeker gelukkig maken.
    - Is geluk maakbaar?
    Het is hoe je je opstelt. Als je gedachten positief zijn wordt je leven positiever en dus ook gelukkiger. Als je je rot voelt en toch iets leuks gaat doen kan je je vanzelf beter gaan voelen. Dat is natuurlijk niet zo in alle gevallen zo maar toch denk ik dat je het vaak wel kan maken. "Fake it till u make it."


    "Writing is a socially acceptable form of schizphrenia." -E.L.Doctorow

    Bedankt voor jullie reacties allemaal. Hier kan ik echt heel veel mee! (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel?
    Gelukkig. Ik ben dankbaar dat ik in dit liefdevolle gezin heb mogen opgroeien tot een gezonde dame. Zonder mijn opvoeding was ik niet geworden wie ik nu ben. Ook heb ik een vriend die me heel gelukkig maakt!
    - Welke factoren bepalen geluk?
    Een factor die bij iedereen een rol speelt, zijn de basisbehoeften: Eten, onderdak, veiligheid. Dit wil niet zeggen dat een kind uit het arme Afrika niet gelukkig kan zijn. Het kind kan wel heel gelukkig zijn, door de liefde die het krijgt.
    - Zijn er gradaties in geluk?
    Ik denk het wel. Er zijn mensen die bijna altijd gelukkig zijn, door alles zo positief mogelijk te bekijken. Je hebt mensen die schommelen tussen geluk en ongelukkigheid. En mensen die ongelukkig zijn.
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk?
    Deels ja. Soms zit ik in een dipje. Niks gaat dan goed, totdat ik anders ga denken. Je denken bepaalt hoe je je voelt (dit komt uit de cognitieve psychologie). Maar als iemand van buitenaf - een moordenaar bijvoorbeeld - mijn familie uit zou moorden, zou ik de macht over mijn geluk verliezen.
    - Hangt geluk samen met geloof?
    Wanneer mensen heilig geloven dat geloof hen geluk brengt; ja, dan wel. Maar niet voor iedereen.
    - Is geluk maakbaar?
    Ja, als je dingen doet die je gelukkig maken.


    You are beautiful, you are love.

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel?
    Niet ongelukkig, maar er zijn een paar onzekerheden waar ik nogal mee zit.
    - Welke factoren bepalen geluk?
    Kunnen heel erg verschillen.
    - Zijn er gradaties in geluk?
    I think so, yes.
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk?
    Yes.
    - Hangt geluk samen met geloof?
    It can, yes.
    - Is geluk maakbaar?
    Yes.


    No growth of the heart is ever a waste

    - Ben ik (on)gelukkig en waarom dan wel? Ik ben niet ogelukkig maar over het algemeen ben ik wel gelukkger geweest en zou ik ook gelukkiger kunnen zijn.
    - Welke factoren bepalen geluk? Vrienden, familie, liefde, gezondheid of de omgeving hebben een erg grote invloed over geluk. Hier heb ik natuurlijk maar een kleine aantal dingen opgenoemt over dingen die geluk bepalen.
    - Zijn er gradaties in geluk? Ja, hier ben ik het wel eens met Folklore, er zijn mensen die heel vaak gelukig zijn, gemiddeld en mensen die bijna nooit gelukkig zijn.
    - Heb ik zelf de macht over mijn geluk? Ja en nee, je hebt situaties waar je niet altijd de baas over bent die je ongelukkig kunnen maken, maar het is dan wel weer aan jou om zo positief mogenlijk om te gaan met die situatie.
    - Hangt geluk samen met geloof? Ik denk niet dat het het geloof is die gelukkig maakt, maar de geruststelling, vertrouwen en hoop dt het geloof geeft maakt dat de mensen zich gelukkiger voelen.
    - Is geluk maakbaar? Ja, door dingen te doen die je gelukkig maken, maak je jezelf vanzelf gelukkig.

    [ bericht aangepast op 14 april 2013 - 13:10 ]


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.