• Een tijdje geleden kwam er me ineens weer een verhaallijn te binnen maar ik weet niet helemaal goed hoe ik het moet uitwerken.
    Vandaar dat ik het hier even vraag.
    Het verhaal vind je onder de spoiler.
    opgelet, bevat ook echt spoilers over het verhaal

    De titel wordt waarschijnlijk: 101 dagen lang of iets dergelijks


    Er zijn 100 dingen die het hoofdpersonage nog gedaan wil hebben. Je kan het beschouwen als een bucketlist, zoals vele mensen hier hebben. Alleen is deze bucketlist speciaal. Elke keer neemt het hoofdpersonage een foto die ze dan aan haar muur hangt van een van deze activiteiten die op haar list stonden. Meeste mensen vinden het leuk dat ze zo veel foto's heeft maar weten niet dat ze eigenlijk aftelt tot op het moment dat ze zelfmoord gaat plegen.
    Namelijk de 101ste dag.

    Misschien ga ik er nog iets van een bepaalde muziek in verwerken.


    Maar mijn vragen dus:
    *kan ik best gewoon 101 hoofdstukken schrijven en dus in elk hoofdstuk een ding van die lijst verwerken of eerder zoals een gewoon verhaal zal ik zeggen waarbij er ook een aantal dingen langer beschreven worden en een deel niet
    *kunnen jullie mee helpen originele dingen te verzinnen die op die lijst kunnen staan
    *andere tips zijn welkom

    [ bericht aangepast op 20 juni 2015 - 11:11 ]


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Over de uitwerking zelf heb ik werkelijk geen idee wat het beste is, maar als een van die honderd dingen zou je misschien wel van die specialer dingen kunnen nemen.
    Ik bedoel waarschijnlijk komen er wel dingen in zoals naar dat concert gaan,...
    Maar dan eerder zoiets zoals: 's nachts rondwandelen en beginnen dansen met mensen op straat

    Als je van plan bent dit verhaal op quizlet te zetten mag je me trouwens wel waarschuwen.


    Some infinities are bigger than other infinities

    Regendruppel schreef:
    Over de uitwerking zelf heb ik werkelijk geen idee wat het beste is, maar als een van die honderd dingen zou je misschien wel van die specialer dingen kunnen nemen.
    Ik bedoel waarschijnlijk komen er wel dingen in zoals naar dat concert gaan,...
    Maar dan eerder zoiets zoals: 's nachts rondwandelen en beginnen dansen met mensen op straat

    Als je van plan bent dit verhaal op quizlet te zetten mag je me trouwens wel waarschuwen.


    Ja dat is misschien wel een goed idee. Alvast bedankt, ik zal je waarschuwen (als ik het niet vergeet) als je nog ideeën hebt mag je ze altijd hier plaatsten of in mijn gastenboek,...


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ik zou niet 101 hoofdstukken doen, gezien sommige dingen een stuk makkelijker te behalen zijn dan andere. Als ze bijvoorbeeld altijd een bepaalde stad heeft willen zien, dan zou dat waarschijnlijk meer hoofdstukken/tijd in beslag nemen dan wanneer ze bijvoorbeeld haar haar paars wilt verven.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Een gewoon verhaal maken lijkt me het mooist. En ik zou ook wel een waarschuwing willen (:

    Scoundrel schreef:
    Een gewoon verhaal maken lijkt me het mooist. En ik zou ook wel een waarschuwing willen (:


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Bedankt voor de reacties, een gewoon verhaal is misschien wel handiger.
    Ik twijfel ook nog of ik dan wel alle 100 dingen er in ga verwerken of niet.
    Oh en ik zal de mensen die dag gevraagd hebben waarschuwen.
    Als er nog iemand tips heeft, altijd welkom


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Scoundrel schreef:
    Een gewoon verhaal maken lijkt me het mooist. En ik zou ook wel een waarschuwing willen (:


    take me back to the basics and the simple life

    Ikigai schreef:
    (...)


    Zal ik zeker doen, het doet me een plezier dat er al een aantal mensen geïnteresseerd zijn in het verhaal. Het kan wel nog een tijd duren voordat dit online komt.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Misschien kan je iets doen met een kussengevecht houden, reizen, een brief schrijven naar random mensen,


    Some infinities are bigger than other infinities

    Regendruppel schreef:
    Misschien kan je iets doen met een kussengevecht houden, reizen, een brief schrijven naar random mensen,


    Beetje laat gezien vanwege examens maar bedankt


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Volgt


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik denk dat het juist wél interessant is als je er 101 hoofdstukken van maakt. Je kunt dan sommige hoofdstukken natuurlijk wat langer maken en andere wat korter, maar je wordt wel gedwongen om tot een zeker aantal woorden te blijven. Een nadeel daarvan is dat je, zoals Celaena al zei, als je je personage bijv. een reis laat maken of iets groots laat doen, je die ervaring niet helemaal kunt uitdiepen en beschrijven.

    Maar daardoor denk ik juist dat het interessant wordt. Als je voor "grote" en "kleine" dingen ongeveer evenveel woorden moet gebruiken, wordt je gedwongen om die grote dingen bondig op te schrijven, en ik denk dat dat juist het voordeel heeft dat je niet te lang door blijft gaan op één ding, en het als één intense ervaring kan beschrijven. Je geeft dan zeg maar meer een sfeerimpressie dan een gedetailleerde beschrijving, maar als je werkelijk over 100 dingen wilt schrijven is dat misschien handiger en blijft het ook leuker om te lezen. Het is bijv. niet zo interessant om te lezen wat ze precies heeft gezien en gedaan en gegeten etc in die stad, maar meer hoe het haar liet voelen om alleen in een grote stad te zijn, hoe erg ze onder de indruk was van dat ene gebouw, wat ze voelde toen ze oogcontact maakte met een specifiek persoon op de tram, etc.. Zo geef je een dieper beeld van haar emotionele leven en een paar interessante dingen die in de stad gebeurt zijn, zonder dat je de hele ervaring punt voor punt beschrijft en dan nog over haar gevoelens moet schrijven.

    Tegelijkertijd dwingt het je om de schijnbare "kleine" dingen uit te vergroten. Zo kan ze bijvoorbeeld de wens hebben een bepaald soort snoep te proberen dat ze nog nooit gegeten heeft. Ik denk dat je juist een interessant effect krijgt als je dat over een heel hoofdstuk beschrijft, de smaak, de emoties die ze heeft bij het idee dat het de eerste en waarschijnlijk laatste keer is dat ze het eet, haar gedachten, waar de smaak haar aan doet denken.. Je krijgt zo de kans om haar emotionele/psychologische leven te beschrijven wat volgens mij voor een interessant effect zal zorgen c:

    Ook staat elk hoofdstuk op die manier symbool voor één foto, en voor één dag, wat mij persoonlijk wel mooi lijkt, hoewel smaken natuurlijk verschillen.

    Verder zou ik goed nadenken over waarom ze precies zelfmoord wil plegen. Dat ze zo'n project onderneemt lijkt juist iets voor een levensgenieter, dus een reden als "ze ziet niets goeds meer in het leven" of "ze haalt geen vreugde meer uit het leefde", lijkt dan wat achterhaalt. Wat niet wil zeggen dat zulke gevoelens niet mee kunnen spelen, want ze kan natuurlijk genieten van bepaalde ervaringen maar het leven in zijn geheel niet zien zitten. Ik wil meer zeggen dat ik er wat extra over na zou denken. Misschien dat ze vindt dat ze het niet verdient om te leven, of dat ze wil doodgaan op haar hoogtepunt (net als artiesten die stoppen op hun hoogtepunt, maar dan iets meer morbide).

    Voor ideeën op haar lijst zou ik misschien iets van experimenteren met seks/drugs doen, aangezien veel mensen daar nieuwsgierig naar zijn en de negatieve gevolgen van met name drugs maken toch niet veel uit als ze zelfmoord wil plegen. Daarnaast misschien iets crimineels ondernemen, en dan meer dan enkel iets stelen uit een winkel. Voor de rest kan ze misschien op zoek gaan naar dingen die haar vroeger gelukkig hebben gemaakt. Stel dat ze bijv. ooit naar een pretpark is geweest, daar een zuurstok heeft gegeten en op dat moment intens gelukkig was, dan gaat ze terug naar dat pretpark om zo'n zelfde zuurstok te eten. Of ze bezoekt plekken uit haar jeugd, etc. Iets extreems veranderen aan haar uiterlijk zou nog iets kunnen zijn, zoals haar haar een hele aparte kleur verven of het millimeteren, of een bepaalde piercing of tattoo laten zetten. Voor de rest zou ik niet al te moeilijk denken, zeker als het allemaal dingen zijn waar ze slechts één dag voor uit trekt. Op bezoek gaan bij iemand die ze bijv. van vroeger kent, aan iemand opbiechten dat ze hem/haar haat of juist van hem/haar houdt, een serie films achter elkaar kijken in één dag (misschien films die ze vroeger keek of die iemand haar heeft aangeraden), een boomhut bouwen..

    Bepaalde stad (of juist bepaald klein, onbekend dorp!) bezoeken, een olifant berijden (oh hemel, ik schreef bijna bereiden :'D), een concert bijwonen, oesters eten, zwemmen in bepaalde zee (zoals de Dode Zee, of misschien een zee met bepaalde dieren), schilderij maken, 48 uur lang wakker blijven, iets met vuur, hut bouwen, berg beklimmen?

    Misschien kan je aan het verhaal toevoegen dat het met leuke, enigszins normale, dingen begint, maar dat de dingen steeds wat vreemder en soms best onbegrijpelijk worden, zodat dit vragen bij de lezer oproept, enige spanning opbouwt en niet verveelt.

    [ bericht aangepast op 25 juni 2015 - 23:44 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga zeker nog eens goed nadenken over mijn verhaal. En dat met die hoofdstukken daar ben ik nog niet uit want wat @vluuv zegt klopt ook wel.
    Natuurlijk ben ik van plan een goede reden te verzinnen waarom ze zelfmoord gaat plegen op het eind. Misschien is dat van dat hoogtepunt wel een goed idee of ik was nog even aan het denken dat ze misschien ziek is of ooit iets in haar leven heeft gedaan waar ze eigenlijk zelf niet mee kan leven. Maar dat ze toch nog soort van gelukkig wil sterven. En dan haar vrienden en familie dat geluk dan ook kunnen zien aan de hand van die fotos. Of misschien moet ik eens gaan kijken bij een aantal filosofen of er daar iemand een interessante uitspraak heeft gedaan over de dood of het einde van het leven waardoor het kan zijn dat ze dat te letterlijk is gaan volgen.
    Maar jullie zijn al enorm hard bedankt voor de ideeën.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ik heb eens even gekeken bij een aantal filosofen en ik denk dat deze uitspraak misschien wel kan passen in het verhaal:
    Je hebt de liefde en dan nog het leven, haar vijand.
    ~ Jean Anouilh

    Oorspronkelijk is deze uitspraak in het Frans.
    (il y a L'amour et puis il y a la vie, son ennemie)

    Dus ik dacht misschien kan ik er dan voor zorgen dat ze hield van deze persoon of gewoon van deze uitspraak en dat ze het te letterlijk heeft opgevat.
    Dus dat ze hield van het leven en daarom nog allerlei leuke dingen heeft gedaan, dingen waar ze van houdt maar omdat het leven de vijand is van de liefde dat ze daarom dan zelfmoord pleegt of klinkt dat heel vreemd?

    [ bericht aangepast op 27 juni 2015 - 9:19 ]


    Ik wil vrij zijn zoals de wind