Kijk, ik heb Duits gekozen ook al stond ik op beide vakken een 9. Achteraf ben ik daar heel erg blij mee. Frans schijnt echt een hel te zijn, je moet er ontzettend veel doen en het is ontzettend lastig. Daarentegen zijn het bij Duits eigenlijk enkel de naamvallen (die je met 1x een goede uitleg er prima in hebt, desnoods neem je een periode bijles daarvoor). Maar bij Frans zijn het echt ontzettend veel regeltjes met erg veel uitzonderingen. Ook kunnen de meeste mensen na hun eindexamen Frans, meestal nog steeds geen Frans. Dat is bij Duits veel minder. En Duits mag dan misschien wel op een ietwat hoger niveau zijn, zoals eerder werd gezegd, maar dat is logisch gezien het vaak dicht tegen het Nederlands aan ligt. Denk maar eens aan de onregelmatige werkwoorden die je in het Duits eigenlijk niet eens hoeft te leren.
Maar goed, mijn mening is ook best wel subjectief, aangezien ik sowieso al pro-Duits ben en er op mijn school gewoon veel slechte ervaringen zijn met Frans.
I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.