• Zet hier maar al jullie onzin, stelletje spammers *O*




    [ bericht aangepast op 27 jan 2013 - 13:04 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Mallory schreef:
    (...)
    Is dat zo'n school waar je je huiswerk maakt op school?(:


    Uhm, nee :'D het is een methodeschool, Je doet minder met je boeken maar gaat veel op uitstap enzo en je mag veel meer in groepsverband werken. Elk trimester werk je aan één soort project, waar je dan ook uitstappen mee doet (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Mallory schreef:
    (...)
    Haha. Leuk hoor ^^ Al mijn tenen zitten er gelukkig nog aan (;
    Jij ook nog leuke dingen gedaan?


    Hopelijk goed weer gehad? (:
    Japp, ik ben naar zee geweest met mijn liefje ;3 en zo'n drie keer gaan shoppen en naar The hobbit gegaan...

    Eigenlijk heel veel maar nu kom ik er weer niet op :')


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    Ik heb op een freinet-school gezeten (:


    Ik heb "Freineitschool" even opgezocht, aangezien ik het hele concept niet ken, maar van Wikipedia ben ik ook niet veel wijzer geworden. Zou je kunnen uitleggen wat een Freineitschool is?

    O, en ik was by the way zo slim om een site te openen die iets van Toy Story verkocht, of zo. Ik zag ergens een link met "stop buying this, it isn't a dvd!" dus ik wilde weten wat het was. Gaat die site opeens tegen me lopen schreeuwen. 8| Echt keihard; "STOP, STOP, DO NOT BUY THIS, THIS IS NOT A DVD, IT IS A TRADERS CARD, NOT A CHEAP DVD. STOP. REAAAAAAD THE DESCRIPTION, READ IT." Van schrik klapte ik meteen mijn laptop dicht, maar nu durf ik hem niet meer open te maken. D:


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Frodo schreef:
    (...)

    Hopelijk goed weer gehad? (:
    Japp, ik ben naar zee geweest met mijn liefje ;3 en zo'n drie keer gaan shoppen en naar The hobbit gegaan...

    Eigenlijk heel veel maar nu kom ik er weer niet op :')

    Ja, we hebben erg veel geluk gehad (:
    Wat leuk!
    Hihi <3


    •*• Lululu •*•

    Wiarda schreef:
    (...)

    Ik heb "Freineitschool" even opgezocht, aangezien ik het hele concept niet ken, maar van Wikipedia ben ik ook niet veel wijzer geworden. Zou je kunnen uitleggen wat een Freineitschool is?

    O, en ik was by the way zo slim om een site te openen die iets van Toy Story verkocht, of zo. Ik zag ergens een link met "stop buying this, it isn't a dvd!" dus ik wilde weten wat het was. Gaat die site opeens tegen me lopen schreeuwen. 8| Echt keihard; "STOP, STOP, DO NOT BUY THIS, THIS IS NOT A DVD, IT IS A TRADERS CARD, NOT A CHEAP DVD. STOP. REAAAAAAD THE DESCRIPTION, READ IT." Van schrik klapte ik meteen mijn laptop dicht, maar nu durf ik hem niet meer open te maken. D:


    Ahahahahahaha :D dat laatste..


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Ahahahahahaha :D dat laatste..

    Be-hes, niet grappig, ik scheet zeven kleuren op dat moment. (no_chears)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)

    Ik heb "Freineitschool" even opgezocht, aangezien ik het hele concept niet ken, maar van Wikipedia ben ik ook niet veel wijzer geworden. Zou je kunnen uitleggen wat een Freineitschool is?

    O, en ik was by the way zo slim om een site te openen die iets van Toy Story verkocht, of zo. Ik zag ergens een link met "stop buying this, it isn't a dvd!" dus ik wilde weten wat het was. Gaat die site opeens tegen me lopen schreeuwen. 8| Echt keihard; "STOP, STOP, DO NOT BUY THIS, THIS IS NOT A DVD, IT IS A TRADERS CARD, NOT A CHEAP DVD. STOP. REAAAAAAD THE DESCRIPTION, READ IT." Van schrik klapte ik meteen mijn laptop dicht, maar nu durf ik hem niet meer open te maken. D:

    Ik heb tranen in mijn ogen van het lachen.


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Wiarda schreef:
    (...)

    Ik heb "Freineitschool" even opgezocht, aangezien ik het hele concept niet ken, maar van Wikipedia ben ik ook niet veel wijzer geworden. Zou je kunnen uitleggen wat een Freineitschool is?


    Goh, ik heb geen idee hoe ik het best kan verwoorden wat nu eigen een Freinetschool precies inhoudt, maar ik ga m'n best doen XD.

    http://www.freinet.nl/nl/technieken.html
    Een Freinetschool werkt aan de hand van de technieken die de wereld in zijn geholpen door Célestin Freinet , een Franse leraar die dus opzoek is gegaan om zijn leerlingen te stimuleren aangezien er absoluut geen interesse voor leren was in zijn klas. (staat hele uitleg tevens op die site, bij de link uitgangspunten) Bij de technieken die je vind onder de link, vind je terug wat ze dus doen op school.

    Waar het nu eigenlijk om draait, is dat kinderen leren vanuit hun belevenissen. Ze leren hetgeen dat zij de moeite vinden en waar zijzelf iets aan hebben. De leraar is er om de kinderen te sturen, om ze handvaten toe te reiken zodat zijzelf verder kunnen en niet om ze vol te stampen met informatie uit boeken. De kinderen moeten die informatie zelf vergaren door op onderzoek uit te gaan, door er zelf de moeite voor te doen.

    Ik vind dat ze meer bezig zijn ook op sociaal vlak, om ervoor te zorgen dat ze er staan in de maatschappij. Ze leren al vanaf de kleuterklas praten voor een groep en krijgen ook al vanaf de kleuterklas verantwoordelijkheden (natuurlijk gericht op hun leeftijd). Er is tweemaal daags een praatronde, waarin de kinderen dus iets moeten vertellen voor de hele klas over thuis of waar hun interesse ligt, over hun gevoelens, of iets laten zien waar ze goed in zijn (bv een liedje zingen of een dansje). Ze leren hierdoor praten, maar evenzeer luisteren naar elkaar.
    Eén keer in de maand is er het Forum. Dit houdt in dat de hele school samenkomt (ook ouders) en dus de leerlingen op het podium laten zien wat ze de afgelopen maand geleerd hebben. Welke project(en) ze hebben gedaan, met tussendoor eigen ingestudeerde liedjes, dansjes of toneelstukjes (niet in opdracht van een leraar, maar volledig uit het kind zelf). Heel tof, aangezien elk kind graag op dat podium staat en zijn/haar ding wilt laten zien (tja, ze krijgen dat al vanaf 2.5 jaar mee natuurlijk)

    Het is zeker niet dat ze alle vrijheid hebben of dat ze volledig worden losgelaten en bepalen wat te doen en wat niet te doen. Ze leren daadwerkelijk, maar op een manier dat een kind aanspreekt.
    Zo was er vorig jaar een konijn in de klas gekomen, waar de kleuters dus een onderzoekje naar deden (wat eet een konijn, hoeveel pootjes heeft het konijn, zo van die vraagjes). Ook de 2de graadklaas vond hierin hun interesse en wat heeft de school dan weer geregeld. Een afspraak bij de dierenarts. De 2de graadklas (6 en 7 jarigen) hadden dus zelf vragen opgesteld om te stellen en zo zijn ze dus - samen met de kleuterklas - naar de dierenarts gegaan om informatie te gaan vragen.
    Natuurlijk de oudere kinderen doen die afspraken zelf maken. Zo was er een onderzoek bij een groepje van de 4de graadklas. Die hadden het onderwerp het gebit en die hebben dus zelf een afspraak met de tandarts gemaakt en zijn daar zelfstandig naartoe gegaan om vragen te stellen en zo hebben die daar een heel project van gemaakt. En dat voor 10-jarigen.

    Linkje naar de school van Thomas hoe hun de Freinettechnieken toepassen daar.
    Ikzelf vind het heel interessant om me zo in die technieken te verdiepen (ik had er ook nooit eerder van gehoord, tot Thomas naar school ging en ik dus ging uitzoeken wat het nu feitelijk inhield :'D)
    Het is dus eigenlijk ook heel uitgebreid en ik heb dus hier foldertjes liggen, die een veel betere uitleg geven :'D Ik suck ook wel in uitleggen vrees ik en ik zal geheid nog dingen vergeten zijn :'D

    [ bericht aangepast op 8 jan 2013 - 20:39 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Als je het zo verteld raak ik er ook van overtuigd, haha
    Nou ja, ik ben nog lang geen moeder, we zien dan nog wel ;)


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Merrow schreef:
    (...)

    Goh, ik heb geen idee hoe ik het best kan verwoorden wat nu eigen een Freinetschool precies inhoudt, maar ik ga m'n best doen XD.

    http://www.freinet.nl/nl/technieken.html
    Een Freinetschool werkt aan de hand van de technieken die de wereld in zijn geholpen door Célestin Freinet , een Franse leraar die dus opzoek is gegaan om zijn leerlingen te stimuleren aangezien er absoluut geen interesse voor leren was in zijn klas. (staat hele uitleg tevens op die site, bij de link uitgangspunten) Bij de technieken die je vind onder de link, vind je terug wat ze dus doen op school.

    Waar het nu eigenlijk om draait, is dat kinderen leren vanuit hun belevenissen. Ze leren hetgeen dat zij de moeite vinden en waar zijzelf iets aan hebben. De leraar is er om de kinderen te sturen, om ze handvaten toe te reiken zodat zijzelf verder kunnen en niet om ze vol te stampen met informatie uit boeken. De kinderen moeten die informatie zelf vergaren door op onderzoek uit te gaan, door er zelf de moeite voor te doen.

    Ik vind dat ze meer bezig zijn ook op sociaal vlak, om ervoor te zorgen dat ze er staan in de maatschappij. Ze leren al vanaf de kleuterklas praten voor een groep en krijgen ook al vanaf de kleuterklas verantwoordelijkheden (natuurlijk gericht op hun leeftijd). Er is tweemaal daags een praatronde, waarin de kinderen dus iets moeten vertellen voor de hele klas over thuis of waar hun interesse ligt, over hun gevoelens, of iets laten zien waar ze goed in zijn (bv een liedje zingen of een dansje). Ze leren hierdoor praten, maar evenzeer luisteren naar elkaar.
    Eén keer in de maand is er het Forum. Dit houdt in dat de hele school samenkomt (ook ouders) en dus de leerlingen op het podium laten zien wat ze de afgelopen maand geleerd hebben. Welke project(en) ze hebben gedaan, met tussendoor eigen ingestudeerde liedjes, dansjes of toneelstukjes (niet in opdracht van een leraar, maar volledig uit het kind zelf). Heel tof, aangezien elk kind graag op dat podium staat en zijn/haar ding wilt laten zien (tja, ze krijgen dat al vanaf 2.5 jaar mee natuurlijk)

    Het is zeker niet dat ze alle vrijheid hebben of dat ze volledig worden losgelaten en bepalen wat te doen en wat niet te doen. Ze leren daadwerkelijk, maar op een manier dat een kind aanspreekt.
    Zo was er vorig jaar een konijn in de klas gekomen, waar de kleuters dus een onderzoekje naar deden (wat eet een konijn, hoeveel pootjes heeft het konijn, zo van die vraagjes). Ook de 2de graadklaas vond hierin hun interesse en wat heeft de school dan weer geregeld. Een afspraak bij de dierenarts. De 2de graadklas (6 en 7 jarigen) hadden dus zelf vragen opgesteld om te stellen en zo zijn ze dus - samen met de kleuterklas - naar de dierenarts gegaan om informatie te gaan vragen.
    Natuurlijk de oudere kinderen doen die afspraken zelf maken. Zo was er een onderzoek bij een groepje van de 4de graadklas. Die hadden het onderwerp het gebit en die hebben dus zelf een afspraak met de tandarts gemaakt en zijn daar zelfstandig naartoe gegaan om vragen te stellen en zo hebben die daar een heel project van gemaakt. En dat voor 10-jarigen.

    Linkje naar de school van Thomas hoe hun de Freinettechnieken toepassen daar.
    Ikzelf vind het heel interessant om me zo in die technieken te verdiepen (ik had er ook nooit eerder van gehoord, tot Thomas naar school ging en ik dus ging uitzoeken wat het nu feitelijk inhield :'D)
    Het is dus eigenlijk ook heel uitgebreid en ik heb dus hier foldertjes liggen, die een veel betere uitleg geven :'D Ik suck ook wel in uitleggen vrees ik en ik zal geheid nog dingen vergeten zijn :'D


    Wow, dat klinkt echt heel erg gaaf! Zeker omdat ze dus ook heel veel op sociaal gebied leren, iets waar ik veel scholen helaas erg vaak weinig aandacht aan zie besteden. Veel te weinig, in mijn ogen. Eigenlijk wel ontzettend zonde dat er maar zo'n 18 scholen van in Nederland zijn.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Be-hes, niet grappig, ik scheet zeven kleuren op dat moment. (no_chears)


    Hahahha ik lag toch wel echt strike :'D vooral die laatste zin: 'Van schrik klapte ik meteen mijn laptop dicht, maar nu durf ik hem niet meer open te maken. D:'

    Hahahaa daar ga ik weer :'D


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    katl1 schreef:
    Als je het zo verteld raak ik er ook van overtuigd, haha
    Nou ja, ik ben nog lang geen moeder, we zien dan nog wel ;)


    Het is een keuze die je maakt tussen bepaalde factoren. Op een freinetschool werken ze simpelweg niet op prestaties en op cijfers, wat ze dus wel in al het verdere onderwijs doen. Bij een Freinetschool bestempelen ze hierdoor een kind ook niet als dom omdat deze de laagste cijfers zou hebben in zijn klas. Zij zeggen simpelweg dat ieder kind zijn eigen tempo van leren heeft en passen zich daar op aan. Het ene kind is sneller, het andere niet. Ze behandelen ieder kind individueel. Ook het stukje religie wordt heel ver naar de achtergrond gedrukt, terwijl creativiteit juist op 1 staat. (Niet iedere ouder is daar even fan van natuurlijk. Hier in Belgie vind ik de mensen persoonlijk ook veel conservatiever en stellen religie dan ook hoog in het vaandel). Daarbij moet je die stap denk ik ook durven maken als ouderzijnde, aangezien je nauw betrokken bent bij de school. Het is niet van je dropt je kinden 's morgens en je haalt ze 's avonds een keer op. Een freinetschool is voor en door ouders, wat inhoudt dat je als ouderzijnde ook bezig bent met school, er deel van uitmaakt. Natuurlijk, de ene steekt er veel meer tijd en werk in dan een ander, maar het contact met de lerares (valt me op dat het voornamelijk leraressen zijn aangezien zijn oude en nieuwe school enkel uit vrouwen bestaat, wat ikzelf persoonlijk liever heb. Niks tegen mannen, maar toch :'D) Ouders helpen mee bijvoorbeeld met het organiseren van kijkdagen, feesten, begeleiden mee naar het zwembad, uitstapjes, zo die dingen.

    Er is wel bewezen dat de overstap van Freinet naar het middelbaar even goed te doen is als van een 'gewone' naar het middelbaar. Sommigen beweren zelfs dat die overstap gemakkelijker is omdat de kinderen veel zelfstandiger kunnen werken en verantwoordelijker zijn voor zichzelf. Ze kunnen hun tijd en werk beter inplannen. Maar goed, dat weet ik pas van zodra Thomas naar het middelbaar gaat :'D
    Het gaat er mij vooral om dat hij er gewoon kan staan in de maatschappij. Dat hij zijn mening kan geven, kan praten, zich niet laat doen en durft op te komen voor zichzelf. Dat hij voor een groep durft te praten, weet wat zelfstandigheid en verantwoordelijkheid is. Dat vind ik veel belangrijker dan dat hij bijvoorbeeld aan de universiteit gaat studeren omdat hij allemaal 10en haalt. Als hij toch op z'n pa trekt, gaat hij toch de bouwsector in of grondwerken. Daarbij zie ik hem nu niet bepaald studeren aangezien hij daar veel te ongeduldig voor is (maar wie weet dat dat nog gaat veranderen :'D) maar afgezien daarvan... kan hij studeren en wilt hij dat, dan kan dat ook gewoon naar mijn idee want Freinet is niet 'buitengewoon onderwijs' XD
    En tja, ze kunnen zich creatief uiten zoveel ze willen (schrijven, muziek, toneel, kunst etc) en dat vind ik ook echt één van de belangerijkste aspecten aangezien ik vind dat dat hoort bij het kind-zijn en bij de opvoeding hoort. (misschien ook omdat ikzelf heel creatief ben aangelegd XD)

    Persoonlijk pleit ik ook voor Freinet, maar zoals ik al zei, het sluit nauw aan bij wat ikzelf wil voor m'n kind. Ik denk ook zeker niet dat het beter is dan andere scholen, maar het is wat werkt voor mij en voor m'n kind. (Al vind ik het persoonlijk een vooruitgang voor de huidige maatschappij. De oude methodes vind ik persoonlijk vastgeroest)
    Wat ik wel grappig vind, is dat ik vaak kinderen tref op school die dan van een 'gewone' school komen en opeens helemaal openbloeien. Dan krijg je te horen van de ouders dat het niet goed ging, dat het elke dag een strijd was om ze op school te krijgen en dat ze nu doodgraag gaan en dat ze opeens wel kunnen leren. Maar dat heeft denk ik ook weer te maken met de kinderen zelf.

    Achja, ik zou zeggen, wacht gewoon nog lekker een hele lange tijd met moeder worden en doe eerst lekker je eigen ding (;

    [ bericht aangepast op 8 jan 2013 - 21:24 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    De freinetschool waar ik heb gezeten (de Toverfluit) heeft me de beste kindertijd gegeven die iemand zou kunnen hebben (: ik denk er zeker nog melancholisch aan terug en als ik ooit kinderen krijg, stuur ik ze zeker naar daar.
    Het is ook op die school dat ik heb besloten om schrijfster te worden en in mijn laatste jaar schreef ik mijn eerste echte boek. Mijn leerkracht van toen (en de anderen) ben ik nu nog altijd dankbaar.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Wiarda schreef:
    (...)

    Wow, dat klinkt echt heel erg gaaf! Zeker omdat ze dus ook heel veel op sociaal gebied leren, iets waar ik veel scholen helaas erg vaak weinig aandacht aan zie besteden. Veel te weinig, in mijn ogen. Eigenlijk wel ontzettend zonde dat er maar zo'n 18 scholen van in Nederland zijn.


    Wat mij vooral opgevallen is de afgelopen jaren is dat scholen hun best doen om zoveel mogelijk aanmeldingen te krijgen en de leerlingen zelf vergeten. Hierdoor wordt een leerling als nummer gezien en vergeten ze wat echt belangrijk is. Wat mij heel erg opviel op Thomas' oude school was dat er gewoon niemand gepest werd. Er waren 63 kinderen op de hele school - van 2.5 tot 12 jaar - en iedereen speelde samen, zonder daadwerkelijk kliekjes te vormen. Dit komt in mijn opinie ook door de praatrondes zelf en ze leren omgaan met gevoelens, al vanaf de kleuterklas. Hier hebben ze een speciale koffer voor van hopla en zijn vriendjes, die elk een emotie uitbeelden en daarmee gaan de kinderen dan aan de slag. Er zitten vier speelpoppen in en dan krijgt een kindje zo'n pop en moet dan die emotie uiten of erover vertellen. (Natuurlijk is het veel uitgebreiden en peutergericht, maar het komt er zo op neer XD)
    Daarbij, als er iets voorvalt, dan worden de kinderen samen gezet en moeten er samen over praten.

    Heel straf... ik kom nu al twee dagen op zijn nieuwe school en alle kinderen lopen heel netjes in een rij van twee van de gang naar hun lokaal. Geen geduw getrek of geschreeuw. Ik vind dat echt wel wonderbaarlijk eerlijk gezegd, aangezien mijn schooltijd was van duwen en rennen om zo snel mogelijk in en buiten te zijn :'D Ik denk ook dat dat te maken heeft met het stukje respect dat ze leren voor elkaar te hebben.

    M'n vriend boeit het echt geen drol naar waar onze kleine naartoe gaat en hij snapt nog altijd niet waarom ik persé een kwartier wil rijden met de auto terwijl er een minuutje hiervandaan een school ligt :'D Haast niemand in onze omgeving begrijpt het, maar goed, dat is aan hun ^_^ Ik kies gelukkig nog altijd zelf wat ik doe en wat ik wil voor m'n kind (:


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Frodo schreef:
    De freinetschool waar ik heb gezeten (de Toverfluit) heeft me de beste kindertijd gegeven die iemand zou kunnen hebben (: ik denk er zeker nog melancholisch aan terug en als ik ooit kinderen krijg, stuur ik ze zeker naar daar.
    Het is ook op die school dat ik heb besloten om schrijfster te worden en in mijn laatste jaar schreef ik mijn eerste echte boek. Mijn leerkracht van toen (en de anderen) ben ik nu nog altijd dankbaar.


    Ik lief zulke reacties aangezien me dat weer extra het gevoel geeft van, ik heb er goed aan gedaan om te kiezen (en bij die keus te blijven) voor de school waar Thomas nu op zit aangezien ik nog best veel tegengas heb gekregen de afgelopen weken. Nu, ik ben ervan overtuigd dat ik er goed aan heb gedaan aangezien ik dus 200% achter Freinet staat, maar het is niet plezant om continue je standpunt te moeten blijven verdedigen en het commentaar te moeten horen van de afstand en dat een school maar een school is.


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”