Ik denk dat dit een te zwaar onderwerp is voor Quizlet om over te praten. Iedereen die hier nu iets gaat zeggen spreekt vooral uit ervaring of wat hij in het nieuws heeft gezien. De meesten weten niet eens hoe een asielcentrum werkt, niet slecht bedoeld.
Ikzelf woon vlak aan het asielcentrum van Arendonk. Naar het schijnt 1 van de beste asielcentra in Vlaanderen qua infrastructuur en onderbrenging. Ik ben daar al enkele keren op bezoek geweest voor een schoolproject. Goh, wat zijn er toen veel stereotypen uit de luchtgehaald. Nee, niet zomaar iedereen mag binnen. Nee, iemand die in België asiel heeft gevraagd en het niet kreeg, mag niet meer ergens anders in Eurpa dat gaan aanvragen, dat geldt dus ook voor Nederland. Nee, die mensen zitten niet zomaar gratis op de bus, die betalen daar ook voor, evenveel dat een gezin zou moeten betalen met een lage broodwinning. Zo kan ik nog heel veel dingen opnoemen.
Als dit hier al zo was, geldt dat voor Nederland ook. Vele mensen weten gewoon niet waarover ze praten.
Maar als antwoord: Ik ben Belg, ik weet het maar halfsegat over Nederland, toevallig omdat ik er een kilometer vanaf woon. Maar over ons eigen beleid kan ik zeggen dat er sleutelpunten zijn. Het moet niet per se strenger, maar het kan efficiënter. Daarmee gaan ook al veel dingen opgelost zijn.
I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury