• Hallo allemaal.
    Ik had toen ik in groep zes zat een IQ test gemaakt de uitslag daarvan was 102.
    Nu zit ik in de tweede (ben 2 keer blijven zitten, groep 1 & groep 4)
    En nu heb ik een IQ van 116.

    Ik weet niet of dat heel hoog is, die test hadden we bij mentoruur, en aan de hand van die IQ test gaan ze overleggen met je ouders wat voor niveau je aankan (als je hoger kan).
    Ik doe nu HAVO/VWO.

    Wat zijn jullie IQ's? & Is een IQ van 116 hoog?

    xx


    Het orakel van Delphi.

    IQ van 111 hier, volgens mij dan.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    MartyrArt schreef:
    (...)

    Hmm, volgens mij zijn er heel wat mensen met een IQ van boven de 130. Naar mijn weten is dat niet zo heel bijzonder? ^^


    ...

    Dat komt doordat de IQ tests die mensen doen vaak slecht zijn.

    IQ testen zijn zo ontworpen dat de gemiddelde uitkomst 100 is. Als je een miljoen mensen de test laatdoen, dan zal de gemiddelde uitkomst van hen allemaal 100 zijn.

    Het is een lopende schaal, dus je kunt niet zomaar zeggen "zo en zo veel is slim, zo en zo veel is dom". Daarom hebben ze iets gedaan wat in medische statistiek wel vaker gedaan word. Namelijk: Alles wat binnen 2 standaarddeviaties van het gemiddelde valt (de 95e percentiel, oftewel 95% van de uitkomsten valt hierbinnen) is normaal. Dat betekent dat een IQ van 70-130 als normaal wordt gezien. Een IQ boven de 130 noemen we hoogbegaafd, een IQ van onder de 70 (+ andere voorwaarden) noemen we zwakbegaafd.


    Dus als het goed is heeft 95% van de mensen een IQ tussen de 70 en 130. Oftwel, als je 100 mensen een goede test laat doen, hebben er 95 een IQ tussen de 70 en 130. Dan blijven er dus 5 mensen over die een IQ boven de 130 of onder de 70 hebben.

    Oftewel, tussen de 0 en 5% van de mensen heeft een IQ van boven de 130. Dat is dus wel redelijk bijzonder, want maar ongeveer 1 op de 40 mensen heeft dat.


    quidquid excusatio prandium pro

    Kaboeki schreef:
    Ik weet mijn IQ niet, hoe doe je dat?


    Remember the good, never the bad. The best that you've known, is the best that you've had.

    Waar kan je een goede IQ laten testen dan? (:


    A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one.

    Ik heb mijn IQ nooit laten bereken en ik heb er ook niet echt behoefte aan.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Jaren geleden een 1Q van 143

    [ bericht aangepast op 20 okt 2012 - 17:34 ]


    Reality's overrated.

    Mordin schreef:
    (...)

    ...

    Dat komt doordat de IQ tests die mensen doen vaak slecht zijn.

    IQ testen zijn zo ontworpen dat de gemiddelde uitkomst 100 is. Als je een miljoen mensen de test laatdoen, dan zal de gemiddelde uitkomst van hen allemaal 100 zijn.

    Het is een lopende schaal, dus je kunt niet zomaar zeggen "zo en zo veel is slim, zo en zo veel is dom". Daarom hebben ze iets gedaan wat in medische statistiek wel vaker gedaan word. Namelijk: Alles wat binnen 2 standaarddeviaties van het gemiddelde valt (de 95e percentiel, oftewel 95% van de uitkomsten valt hierbinnen) is normaal. Dat betekent dat een IQ van 70-130 als normaal wordt gezien. Een IQ boven de 130 noemen we hoogbegaafd, een IQ van onder de 70 (+ andere voorwaarden) noemen we zwakbegaafd.


    Dus als het goed is heeft 95% van de mensen een IQ tussen de 70 en 130. Oftwel, als je 100 mensen een goede test laat doen, hebben er 95 een IQ tussen de 70 en 130. Dan blijven er dus 5 mensen over die een IQ boven de 130 of onder de 70 hebben.

    Oftewel, tussen de 0 en 5% van de mensen heeft een IQ van boven de 130. Dat is dus wel redelijk bijzonder, want maar ongeveer 1 op de 40 mensen heeft dat.


    Ik zit dus tussen die vijf procent

    [ bericht aangepast op 29 sep 2012 - 20:41 ]


    Reality's overrated.

    OUTNUMBERED schreef:
    Waar kan je een goede IQ laten testen dan? (:


    Bij een Psycholoog of een organisatie. Die van internet zijn sowieso fake en de meeste van scholen ook.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    MissNoek schreef:
    (...)

    Ik ben dus een van die vijf


    Yeah sure, net als die 23 anderen in dit topic (cat)

    OUTNUMBERED schreef:
    Waar kan je een goede IQ laten testen dan? (:


    Bij een psycholoog of psychiater. Wantrouw ook die testen. Er zijn tientallen verschillende manieren om IQ te testen, die allemaal een andere uitkomst geven. Komt nog bij dat IQ testen de cultuur bevooroordelen van de maker.

    Basically: Niet testen. IQ testen zijn nutteloos. Ze zeggen weinig en testen zijn onbetrouwbaar


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik groep 8 had in 130.


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Mordin schreef:
    (...)

    Bij een psycholoog of psychiater. Wantrouw ook die testen. Er zijn tientallen verschillende manieren om IQ te testen, die allemaal een andere uitkomst geven. Komt nog bij dat IQ testen de cultuur bevooroordelen van de maker.

    Basically: Niet testen. IQ testen zijn nutteloos. Ze zeggen weinig en testen zijn onbetrouwbaar


    Het is meestal ook zo als een CITO toets. Een momentopname en alleen van belang in uitzonderlijke gevallen. Vaak zeggen professionele tests wel ongeveer de waarheid maar volledig zeker zijn ze niet. Je kan er beter zes doen dan één als je echt een antwoord wil.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Mombasa schreef:
    (...)

    Het is meestal ook zo als een CITO toets. Een momentopname en alleen van belang in uitzonderlijke gevallen. Vaak zeggen professionele tests wel ongeveer de waarheid maar volledig zeker zijn ze niet. Je kan er beter zes doen dan één als je echt een antwoord wil.


    Daarom deden wij ook alleen de NIO. Mijn basisschool vond het bull shit, omdat wij al onderwijs hadden waardoor leraren al een beeld van ons hadden wat het niveau voor ons was. NIO was een bevestiging, maar een klien stukje beeld in de hele film.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Wat maakt het uit wat je voor IQ hebt, als je goed kan mee komen op school ongeacht je niveau en je hersenen werken goed, wat heb je er dan aan om je IQ te weten?


    Physics is awesome

    Oczy schreef:
    Wat maakt het uit wat je voor IQ hebt, als je goed kan mee komen op school ongeacht je niveau en je hersenen werken goed, wat heb je er dan aan om je IQ te weten?


    Sommige mensen vinden het interessant. (:


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Sverige schreef:
    (...)

    Daarom deden wij ook alleen de NIO. Mijn basisschool vond het bull shit, omdat wij al onderwijs hadden waardoor leraren al een beeld van ons hadden wat het niveau voor ons was. NIO was een bevestiging, maar een klien stukje beeld in de hele film.


    Wij deden ook de NIO. Zoveel verschil met de CITO heeft die niet. Tot in de derde deden we ook de VAS, een NIO voor de middelbare school. Het is allemaal hetzelfde, een momentopname en alleen te gebruiken in uiterst zeldzame gevallen.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."