Carmella Reine Marvella - Trein
Mijn blonde krullen hingen als een waterval over mijn schouders, en het had me dan ook even gekost voor ze naar me hadden geluisterd. Ik liet mijn heldergroene ogen over de anderen glijden, een ongeduldige zucht ontsnapte over mijn volle lippen.
Hoe lang zou het wachten nog duren? Maar de nog grotere vraag: wie zou de pech hebben om met mij te eindigen? We moesten eerlijk zijn: er was geen kans dat ik de brave huisvrouw zou gaan spelen. Alleen het feit dat het een gedwongen huwelijk was zorgde er al voor dat ik die conclusie had getrokken.
En dan speelde er nog zoveel meer mee. Ik streek een krul aan de kant die voor mijn ogen hing, mijn ogen gleden naar het raampje waar het landschap voorbij raasde.
Mijn moeder en broer zaten naast elkaar, tegenover me. Toen we de trein instapten, had m'n moeder nog iets gezegd over hoe graag m'n vader hierbij had willen zijn. Elke keer doorzocht ze de brieven zorgvuldig, haalde de brieven over en van hem eruit die van mij meteen verscheurd mochten worden. Maar m'n moeder hield van m'n vader. Niet zoals geliefden dat deden, meer als broer en zus. Broer en zus die samen kinderen hadden.
Bedenkelijk beet ik even zachtjes op mijn onderlip. Misschien had m'n vader daar z'n rare ideeën over mij en Alain vandaan gehaald, was het gewoon deze debiele maatschappij geweest die hem letterlijk gek had gemaakt.
Ik stond op toen de trein stil kwam te staan, streek mijn blonde krullen langs mijn gezicht en liep naar buiten. Mijn moeder en broer hadden even niet opgelet, en kwamen wat verstrooid achter me aan.
Cherine Violette Laramie - Trein
Ik had mijn handen inmiddels in elkaar gevouwen, voelde dat zelfs bij mij het ongeduld begon te tikken. Normaal gesproken was ik altijd geduldig, maar ik vond dit maar niks. De hoop dat mijn huwelijk hetzelfde zou worden als die van mijn ouders had ik al opgegeven. Ik had het jaren gekoesterd, die hoop.
Dat ik zou worden uitgehuwelijkd aan iemand die na een tijdje verliefd op me werd, en ik op hem. Maar gevoelens tellen niet mee hier, er tellen hier sowieso geen gevoelens mee. Ik keek even naar mijn ouders, mijn moeder wierp me een bemoedigende glimlach toe. Ik beantwoordde hem maar half.
Ik had ze nooit verteld over Bryan. Over hoe verliefd ik was geweest, hoe we elkaar in het geheim ontmoetten en hoe hij me mijn eerste kus had gegeven. Hoe hij me daarna had geslagen, ik had zijn trouwring over mijn wang voelen schrapen. Ik had hem verleid, zei hij.
Onwillekeurig sloeg ik mijn ogen neer. Ik was geen verleider, nooit geweest. En het was ook nooit mijn bedoeling geweest.
De trein kwam met een schok tot stilstand, mensen stonden op en liepen naar buiten. Met een zucht ging ik staan en liep met mijn ouders door de geopende deuren.
"Het komt wel goed, lieverd," hoorde ik mijn moeder zeggen. "Hij is vast aardig."
Aardig, ja. Maar er zijn zoveel mensen aardig, en dan hoef ik er nog niet mee te trouwen. Eigenlijk was ik jaloers op mijn ouders. Hun hadden zoveel geluk gehad met elkaar. Hoevaak gebeurde dat hier nou, dat je werd uitgehuwelijkt aan wie later de liefde van je leven werd?
"Do you believe monsters are born or made?"