• Morgen heb ik eindelijk mijn allerlaatste examen. Nederlands, maar dan mondeling. Het is ontzettend veel om te leren, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Waar ik vooral mee zit, is het feit dat het mondeling is. Dat ik dus helemaal alleen in een lokaal tegenover een leerkracht moet gaan bewijzen dat ik het kan. Het is de eerste keer dat ik een examen mondeling heb, waarschijnlijk daardoor dat ik het zo eng vind.

    Ik ben ook helemaal niet goed in spreken voor 'onbekende' personen, zeker niet als ik ook nog eens zenuwachtig ben. Ik ga stotteren, struikel over mijn woorden, vergeet hele stukken tekst etc.

    Heeft iemand dus tips voor me? Niet enkel over het spreken zelf, maar over het voorbereiden ter plaatse etc. ook.
    Alvast heel erg bedankt (:


    The truth may be orange!

    gaat het over boeken? wat je kunt doen is samenvattingen maken, als t over boeken gaat natuurlijk. Je moet wss voor een bepaalde tijd spreken, dit kun je een beetje omzeilen door ook vragen aan de leraar te vragen, bv naar zijn/haar mening. Zo wordt het ook meer een echt gesprek.
    En wat ook helpt, is voor je het lokaal in gaat even 3 keer diep adem te halen.


    Life is hard, just break it with your head <3

    FloortjeO schreef:
    gaat het over boeken? wat je kunt doen is samenvattingen maken, als t over boeken gaat natuurlijk. Je moet wss voor een bepaalde tijd spreken, dit kun je een beetje omzeilen door ook vragen aan de leraar te vragen, bv naar zijn/haar mening. Zo wordt het ook meer een echt gesprek.
    En wat ook helpt, is voor je het lokaal in gaat even 3 keer diep adem te halen.


    Het zijn teksten, verdeeld in verschillende stromingen (realisme, romantiek etc.). Je loot dus een tekst, waarbij je dan informatie over de auteur, de stroming, de kenmerken, een analyse en andere geziene informatie moet geven. Dus vragen naar de mening van mijn leerkracht gaan weinig helpen, vrees ik.
    Toch bedankt!


    The truth may be orange!

    Tjah, gewoon de leerstof kennen.
    Normaal bij een mondeling examen krijg je enkele minuten de tijd om je voor te bereiden. Die moet je benutten. Schrijf in kernwoorden alles wat je over de vraag weet erop. Want je mag normaal dat papier mee naar voren nemen bij je examen.

    Misschien moet je een kalmerende thee ofzo drinken voordat je binnen gaat. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    FloortjeO schreef:
    gaat het over boeken? wat je kunt doen is samenvattingen maken, als t over boeken gaat natuurlijk. Je moet wss voor een bepaalde tijd spreken, dit kun je een beetje omzeilen door ook vragen aan de leraar te vragen, bv naar zijn/haar mening. Zo wordt het ook meer een echt gesprek.
    En wat ook helpt, is voor je het lokaal in gaat even 3 keer diep adem te halen.

    Als je tijdens een mondeling examen om de leerkracht zijn/haar mening vraagt, is dat met andere woorden zeggen dat je zelf geen mening hebt of het niet weet.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik had vorige week ook voor de eerste keer mondeling, en vond het gewoon geweldig.
    Gewoon rustig blijven, beleefd zijn en positief zijn.
    Glimlachen helpt al een heel deel, en als je iets niet weet, gewoon eerlijk zeggen. Deed ik ook en toch ging het super (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik vond mondelinge examens ook heel eng. Als het schriftelijk is, is het minder persoonlijk als je iets fout hebt. Vorige week heb ik mijn eerste ook gehad en hij ging goed. Als ik iets niet wist, hielp hij mij veel op weg. Volgens mij denk ik gaat hij/zij dat ook bij jou doen, dus als je alles een kan vertellen en moest je iets vergeten, zal jouw leraar je wel helpen.
    Geen stress, het is veel minder eng dan je denkt!

    [ bericht aangepast op 20 juni 2012 - 16:48 ]

    Miam schreef:
    Ik had vorige week ook voor de eerste keer mondeling, en vond het gewoon geweldig.
    Gewoon rustig blijven, beleefd zijn en positief zijn.
    Glimlachen helpt al een heel deel, en als je iets niet weet, gewoon eerlijk zeggen. Deed ik ook en toch ging het super (:


    Fijn dat het bij jou zo goed ging! Ik hoop dat ik morgen hetzelfde kan zeggen (:
    Mijn klas is de laatste klas die het heeft, en de verhalen van anderen waren erg wisselend. Sommigen vonden het best goed en sommigen vonden het verschrikkelijk.


    The truth may be orange!

    Scandal schreef:
    (...)
    Als je tijdens een mondeling examen om de leerkracht zijn/haar mening vraagt, is dat met andere woorden zeggen dat je zelf geen mening hebt of het niet weet.


    bij mij werkte het :') k had een 7


    Life is hard, just break it with your head <3

    FloortjeO schreef:
    (...)

    bij mij werkte het :') k had een 7

    Misschien lukt dat bij sommige leerkrachten in het middelbaar, maar ik heb geen enkele leerkracht gehad in het middelbaar of op de campus die iets voor gaat zeggen.
    Ik heb morgen een mondeling examen over gespreksmethodieken. Als ik ineens om advies of een mening van de leerkracht ga vragen, heb ik zeker minder dan een 10/20 voor dat examen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Misschien lukt dat bij sommige leerkrachten in het middelbaar, maar ik heb geen enkele leerkracht gehad in het middelbaar of op de campus die iets voor gaat zeggen.
    Ik heb morgen een mondeling examen over gespreksmethodieken. Als ik ineens om advies of een mening van de leerkracht ga vragen, heb ik zeker minder dan een 10/20 voor dat examen.


    Ik zit nog in het middelbaar, vijfde jaar, maar mijn leerkracht lijkt me geen type dat gezellig over haar mening zou babbelen. Waarschijnlijk buist ze me onmiddelijk als ik zoiets vraag (:


    The truth may be orange!

    Macadamia schreef:
    (...)

    Ik zit nog in het middelbaar, vijfde jaar, maar mijn leerkracht lijkt me geen type dat gezellig over haar mening zou babbelen. Waarschijnlijk buist ze me onmiddelijk als ik zoiets vraag (:

    Dat bedoel ik dus: achter mening/advies vragen is gewoon hetzelfde als het antwoord niet weten en achter het antwoord vragen.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Even laten weten dat mijn examen vandaag best goed ging. Ik had eigenlijk plots totaal geen stress meer en kon zo goed als alles vlotjes vertellen. De leerkracht heeft me twee keer moeten 'helpen', maar het ging op details en ze keek er wel tevreden bij. Dankjewel voor de raad en tips! (:


    The truth may be orange!

    Ik ben echt helemaal jou! Morgen heb ik examen Frans, zonder voorbereiding dan nog. En ik weet sowieso al dat het gaat falen.


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Super dat het zo goed ging.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Macadamia schreef:
    (...)

    Het zijn teksten, verdeeld in verschillende stromingen (realisme, romantiek etc.). Je loot dus een tekst, waarbij je dan informatie over de auteur, de stroming, de kenmerken, een analyse en andere geziene informatie moet geven. Dus vragen naar de mening van mijn leerkracht gaan weinig helpen, vrees ik.
    Toch bedankt!
    Oh, zoiets heb ik ook moeten doen voor Engels, alleen was dat voornamelijk schrijf'technieken' herkennen en uitleggen.

    Komt vast wel goed joh (:


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.