• Ik heb donderdag een proefwerk Natuurkunde en dat mag ik niet verpesten want ik sta net een voldoende
    Ik snap het op zich wel, op 1 dingetje na dus ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen
    Je hebt onderstaande tekening


    En dan moet je berekenen wat de arbeid is als je dat wagentje naar boven trekt.
    Ik snap dat je dat met W=FxS doet en dat F=MxZ
    Alleen ik snap niet waarom je voor S niet die schuine zijde moet nemen, maar de verticale zijde
    Kan iemand mij dat uitleggen waarom dat zo is?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb het zelf nog niet gehad (ik heb science waardoor ik dit jaar nog maar 2 hoofdstukken natuurkunde heb gehad). Maar ik kan je misschien wel helpen? Waar staan de letters voor?

    [ bericht aangepast op 11 juni 2012 - 14:04 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Quiescent schreef:
    Ik heb het zelf nog niet gehad (ik heb science waardoor ik dit jaar nog maar 2 hoofdstukken natuurkunde heb gehad). Maar ik kan je misschien wel helpen? Waar staan de letters voor?

    W staat voor de arbeid in Joule
    F staat voor de kracht die je gebruikt in Newton Meter
    S staat voor de afstand
    M staat voor de massa van het wagentje
    Z staat voor de zwaartekracht


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Nou wat mij logisch lijkt is dat als je de schuine zijde neemt, je niet de afstand hebt maar de hoogte én de afstand. Je gaat dan een deel omhoog én een deel opzij, wat dus maakt dat het niet alleen de afstand is. Ik weet ook niet of het goed is.

    [ bericht aangepast op 11 juni 2012 - 15:10 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Volgens mij snap ik het, alleen ik kan niet lezen wat er boven dat wagentje staat...
    Wacht, die beredenering snap ik ook niet. Ik zou noujuist ook de schuine zijde pakken ;]

    [ bericht aangepast op 11 juni 2012 - 14:58 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Boven dat wagentje staat 4,2 x 9 volgens mij.

    [ bericht aangepast op 11 juni 2012 - 15:00 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Sorry, dat is te lang geleden bij mij. Maar daar heb je een heel simpel formuletje voor hoor. Kijk eens in je boek, welke formules staan er onder dat hoofdstuk?


    If we had not a soul, music would have created it.

    oh what the heeeeell
    Dit heb ik vorig jaar gehad of het jaar daarvoor, maar kan me er niks meer van herinneren.

    Eh, hebben jullie geen opdrachten gemaakt hiervan?

    [ bericht aangepast op 11 juni 2012 - 15:09 ]


    I live for the applause, you will die for it.

    Er staat boven dat wagentje 4,2 kg
    En ik snap de formule, ik snap alleen niet waarom ik niet die schuine zijde moet pakken maar de verticale zijde


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    De verticale zijde is de hoogte, dus de afstand van de grond naar het punt waar het omhoog gaat. Waarschijnlijk moet je dus de afstand hebben van het laagste punt naar het hoogste punt ipv de afstand die het wagentje moet afleggen. Aangezien dat bepaald hoe hard je moet trekken (en hoeveel arbeid je moet verrichten) omdat het meer arbeid kost als je verder omhoog moet (en dus ook schuiner omhoog moet).
    Is dit een beetje duidelijk?? Tenminste dit is wat ik er van maak, ik weet niet of het goed is, ik beeindig net mn eerste jaar natuurkunde dat door een goede leraar gegeven wordt ^^


    Life is like a novel, you're the author and everyday is a new page