• Goed, ik weet het antwoord, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen dit weten. Ik gok tergend weinig mensen. Maar we kunnen het altijd proberen.

    In welke gemeente (en welk dorp/gehucht) kwamen de Amerikanen binnen om Nederland te bevrijden in de tweede wereldoorlog?

    Als iemand die van België weet, mag hij/zij die pb'en aan mij, dan plakken we die er gewoon bij. :Y)
    Probeer eens zonder op te zoeken. En als je het toch gaat opzoeken en je komt hierbij terecht: Noorbeek is niet goed! Op wiki staat dat dit de eerste gemeente was die bevrijdt is, maar Noorbeek is geeneens een gemeente.

    Good luck.

    Oh, ik weet dat dit een vaag topic is, maar probeer het gewoon.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Alleen de Amerikanen? De Canadezen hielpen ook mee, sterker nog delen van zuid Nederland zijn door de Canadezen bevrijd en niet door de Amerikanen. Maar waar dat pressies was weet ik niet meer.
    Trouwens, waren de parachutisten hier niet eerder dan de grondtroepen?


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    WhiteQueen schreef:
    Alleen de Amerikanen? De Canadezen hielpen ook mee, sterker nog delen van zuid Nederland zijn door de Canadezen bevrijd en niet door de Amerikanen. Maar waar dat pressies was weet ik niet meer.
    Trouwens, waren de parachutisten hier niet eerder dan de grondtroepen?


    Bij Noord Nederland, toch?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Biologist schreef:
    (...)

    Bij Noord Nederland, toch?

    Wacht heb je het over de Canadezen of de parachutisten?
    De Canadezen waren in zuid Nederland, de parachutisten hebben geholpen bij de bevrijding van Eindhoven, Son en Veghel.
    Nu ik er over na denk, kan het best later zijn, ik kan de datum alleen niet meer terug vinden.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik heb het over de parachutisten.
    Over de Canadezen weet ik niet.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Amsterdam?


    26 - 02 - '16