Gepest? Nee... maar ik zou ook niet willen zeggen dat ik vreselijk populair ben of iets dergelijks. Op de basisschool, en ook op het voortgezet onderwijs, heb ik er altijd enigszins buiten gestaan. Ik gebruikte woorden waar mijn klasgenootjes nog nooit van gehoord hadden, maar had een hekel aan sport en wilde spelletjes. En dat begreep men niet. En dan was ik ook nog eens klein, dun en de jongste van de klas, waardoor mensen me geregeld over het hoofd zagen. Ik had één vriendin waarmee ik in de pauze altijd in een boom mijn lunch opat, terwijl de rest allerlei balspelletjes deed. Ik werd wel uitgenodigd voor verjaardagsfeestjes, maar ik vond er niet echt wat aan.
Toen mijn beste vriendinnetje van toen bleef zitten raakte ik echter helemaal in een isolement. Ik ben toen van school gewisseld en daar heb ik een heel leuke tijd gehad, tot ik naar het voortgezet ging. En daar begon alles weer overnieuw... Weer had ik maar één vriendin, maar dat was meer omdat we er beiden niet bij hoorden en dus enigszins tot elkaar veroordeeld waren. Ik kleedde me in dingen die in de mode waren en luisterde naar popmuziek, waarvan ik zei dat ik het "mooi" vond omdat het blijkbaar zo hoorde.
Toen ben ik nóg een keer van school gewisseld, en daar gaat het redelijk. Op een gegeven moment besefte ik dat het toch geen zin had om mezelf voor te doen als iemand die ik niet was, omdat ik dat toch nooit zou worden, en zo zijn mijn muziek- en kledingsmaak steeds alternatiever geworden. Dat ging heel geleidelijk; eerst durfde ik dat totaal niet, maar langzamerhand leerde ik me minder aan te trekken van mensen die naar je staren.
Vorig jaar was echt een dieptepunt, maar nu zit ik gelukkig in de bovenbouw met zijn heilige clustersysteem, waardoor je niet meer alle lessen met dezelfde mensen hebt en je daardoor ook veel nieuwe personen leert kennen. Op school ga ik nu wel met een best groot aantal mensen om, en ik heb een paar heel goede vriendinnen op mijn yogaclub, die me helpen met problemen. En natuurlijk mijn beste vriendin, die ik op mijn tweede basisschool heb leren kennen <3 Maar mijn zelfbeeld... daar is niet veel meer van over. Vaak zit iedereen in groepjes van mensen die dezelfde interesses en dergelijke hebben, maar ik ken echt niemand zoals ik, behalve dan via het internet. En heel vaak ziet men "anders" toch als "minderwaardig". Is niet bepaald goed voor mijn zelfvertrouwen, nee. De tijd dat ik mezelf erom sneed is godzijdank voorbij, maar ik zou nog steeds niet kunnen zeggen dat het "goed" met me gaat. Maar wat hadden die mensen van de basisschool eraan kunnen doen? Niets, natuurlijk. Ze vonden me "apart", maar konden niet echt uitleggen hoe dat dan kwam, dus negeerden ze me maar. Heel natuurlijk allemaal. Maar toch...
there is a certain beauty in setting the world on fire and watching from the center of the flames.