Assassin schreef:
(...)
Ik beweerde niets over de Nobelprijs, alleen iets over de Amerikanen die hem wonnen. En wie zegt dat ik er niets vanaf weet?
Ik weet niet of trots voor je land zo geweldig is als het zo misplaats is, sorry. Dan kan je het beter verbeteren dan blind de rest volgen.
Je noemde het een Amerikaanse faal
IS misplaatste trots dan alleen op je land kankeren? Is het erger dan je economie laten uithollen door anderen? China, India, Singapore en andere opkomende Aziatische landen delen die trots voor hun land. Toevallig zijn het allemaal landen die iets presteren, net als Amerika. Dit is de Europese cultuur: kankeren, over je eigen land, over andere landen. Er is geen trots op wat je kan, geen verlangen alles te doen wat kan. Dat is de instelling die je nodig hebt om je land groot te maken. Als Amerika geld in zijn middelbare scholen pompt en de banken er weer bovenop krabbelen, als de leningen niet over de toonbank vliegen daar zal het beter met ze gaan. Maar dat is kapitalisme. Het is een systeem vol fouten, maar flexibel genoeg om bijna alles weer te boven te komen
quidquid excusatio prandium pro