Even mijn boekje erbij gepakt..
Je schrijft een komma:
- tussen twee persoonsvormen
Als dit niet duidelijk is, moet je het mij vertellen.
- voor en/of na een aanspreking
En dit, beste mensen, is het einde van mijn verhaal.
- voor en/of na een tussenwerpsel (ach, ha, hé, helaas, ja, neen, nietwaar, nou, o, och, sorry, verdorie, zeker, zowaar...)
Neen, dit is niet juist. Dit is, zowaar, een verrassing.
- voor en na een bijstelling (een bijstelling is een verklarende toevoeging aan het substantief dat voorafgaat)
Duracell, de kampioen van de batterijen, gaat tot vier keer langer mee.
- tussen nevengeschikte zinnen die niet door een voegwoord worden verbonden
Zij werkt op de computer, hij breit, de hond doet een dutje.
- als je een duidelijke pauze hoort voor deze voegwoorden (als, doch, hoewel, indien, maar, noch, omdat, opdat, terwijl, want, zodat...) Voor dat schrijf je meestal geen komma
Ik liep vlug naar huis, want ik was blut.
- achter een beperkende bijvoegelijke bijzin (de bijzin is noodzakelijk voor de betekenis van de zin)
De kinderen die braaf waren geweest, kregen een koekje. -> alleen de brave kinderen kregen een koekje.
- voor en na een uitbreidende bijvoegelijke zin (je geeft uitbreidende, maar niet noodzakelijke uitleg)
de kinderen, die braaf waren geweest, kregen een koekje. -> alle kinderen waren braaf en kregen een koekje.
- tussen de delen van een opsomming
Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen zijn Duitse wagens.
- tussen nevengeschikte adjectieven
Dat blondje is jong, intelligent, knap en rijk. Maar oude Schotse whisky (je schrijft geen komma tussen twee adjectieven als het laatste adjectief één gedachte vormt met het substantief)
- bij aanhaling in de direct rede
"Je haar zit in de war", zei Pam. "Je haar", zei Pam, "zit in de war."
- om misverstanden te voorkomen
Moeder vroeg hem 's morgens, boodschappen te doen. -> de vraag was 's morgens.
Moeder vroeg hem, 's morgens boodschappen te doen. -> 's morgens moet hij boodschappen doen.
Ik hoop dat je het nu begrijpt
[ bericht aangepast op 5 jan 2012 - 18:58 ]
Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn