Aiden
Langzaam gaat het van miezer naar hardere druppels. Het weer lijkt zich goed in te leven. Hoe langer ik hier ben, hoe ellendiger ik me voel. Ethan was de laatste persoon die ik had. Het duurt echter een tijdje voordat ik enig ander teken van leven opmerk. Stiekem hoop ik toch dat het een wolf is, dan heeft mijn einde nog voor iemand iets gunstigs. Maar helaas.
'Kom Aiden, het is hier niet veilig,’ hoor ik de stem van Eli zeggen. Mijn ogen staren nog steeds naar een of ander punt in de verte.
‘Ik weet dat je het moeilijk hebt, maar je gedraagt je als een klein verwend kind nu. Denk je niet dat je broer liever had gewild dat je je sterk zou houden? We moeten een plek zoeken om hem te begraven voordat hij begint te ontbinden.' Ik heb zelfs geen kracht meer om tegen haar in te gaan. Normaal had ik met plezier een even groot weer woord gehad, maar nu? Nee, nu kan ik er niks tegen in brengen. Ze kan er niks aan doen dat ze denkt dat ik daarom zo reageer. Ze kent mijn verhaal niet. Het verhaal dat Ethan alleen kon. Langzaam draai ik me naar haar toe en sla mijn ogen neer. Het verbaast me dat ze toch zo dichtbij zit.
‘Ken je het gezegde “Crying doesn't mean you're weak. It means you have been strong for too long”?’ zeg ik zacht.
‘Nou, zo moet je het bij mij ook eens zien. Het is niet dat ik nu iets niet wil, nee ik kan het gewoon niet meer. Ethan was het enige dat ik nog had, onze ouders zijn er een tijd geleden vandoor gegaan en we zijn samen hier gebleven. Het was een geweldige tijd samen, net zoals de rest van ons leven dat we samen gedeeld hebben. Nu hij ook dood is-‘ Zacht snik ik even. Het is moeilijk om ineens zoiets te vertellen, vooral tegen iemand die je niet eens moet.
‘Is alles voor mij weg. Ik kan op niemand meer terug vallen. Het is sinds dat we het van hem weten dat het moeilijk is. Voor mij was de klap net zo groot als voor hem. Het was een nette manier om te zeggen dat je broer dood ging en snel ook. In het begin ging het nog wel. Ethan sliep gewoon dus ik ook, maar hoe verder het ging hoe erger het werd. Ethan kreeg er meer last van. Zelf had ik me voor genomen om het voor hem zo makkelijk en fijn mogelijk te maken als maar kon, dat betekende dat ik wakker zou zijn als hij dat was, of dat nu om drie uur ’s nachts was of om drie uur ’s middags voor mij maakte het geen verschil. Alleen wat hij niet wist was dat ik zelf net zo goed ’s nachts wakker werd. Zelf ben ik nachten lang geteisterd door alle vormen die nachtmerries konden aannemen, steeds opnieuw. Tot op een gegeven moment dat ik zo bang was om te gaan slapen dat ik wakker bleef, zolang tot ik van vermoeidheid in slaap viel en met een nachtmerrie weer wakker werd. Verder kwamen er dingen zoals eten bij kijken. Daar moest ook voor gezorgd worden en Ethan probeerde gelukkig nog zelf zoveel mogelijk te doen om niet afhankelijk te worden. Daarbij kwam deze bominslag nog. Net in de tijd dat het steeds slechter met Ethan ging moesten we weg. Het is mede daarom dat ik nu ziek ben. Een dag of twee voordat Janine kwam, het regende best hard en we liepen, op zoek naar een schuilplaats. Midden op straat kreeg Ethan een van de dingen die bij zijn vorm kwamen kijken. Hij kon niet veel meer en het enige dat we konden doen was wachten. Natuurlijk probeerde ik hem te helpen en heb mijn T-shirt voor hem als kussen gebruikt en mijn eigen lichaam als half regenscherm. De regen kletterde ijskoud tegen mijn rug. Toch kon dat me niets schelen, zolang het maar goed was voor Ethan zou ik het doen. Toen heeft hij me iets beloofd, als ik dat ook deed: Hij zou altijd aan me en aan de leuke tijden blijven denken, áls ik hem beloofde dat ik mezelf niet meer zo voor andere op zou offeren als hij er niet meer was en ik me zou laten nakijken in hoeverre dat kon-‘ Hoe meer ik aan die middag denk, hoe erger ik het krijg. Een schor gehoest is het enige dat ik tussen het gesnik nog kan uitbrengen. Het maakt me niet meer uit wat Eli zou vinden, nu wist ze waarom ik ziek ben, waarom ik moe ben en waarom ik het gewoon niet kan uitstaan dat iemand zo simpel kan doen over de situatie.
‘Helaas heb je ons nooit in goede staat mee gemaakt, we waren altijd optimistisch,’ zeg ik nog schor voordat ik mijn blik weer afwend. Nu kan ze kiezen wat ze met me doet. Ze kan het proberen te begrijpen of ze kan net zo emotieloos blijven en het alleen maar oppervlakkig zien, haar keuze.
Do it scared, but do it anyway.