Rizardo schreef:
Too long: didn't read.
ik vind dat eerlijke kritiek beter is, eerlijk gezegd.
Je kan de schrijfster wel gaan baby-en, en zeggen dat het heel creatief is, maar daarvan word zijn/haar werk niet beter.
njah, zo zie ik het.
Zo zie jij het inderdaad, en daar heb ik respect voor, maar ik wil er wel aan toevoegen dat door dat baby-en ik nu een baan heb aangeboden gekregen waar ik erg blij mee ben. Bij mij werd mijn werk er wel degelijk beter door.
Leer je een kind fietsen door het te vertellen dat het het toch niet kan?
Door constant te zeggen wat een kind fout doet, in plaats van wat het goed doet? Daar wordt een kind echt niet door gestimuleerd om door te zetten in het leren fietsen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat negatief commentaar een negatief effect heeft op het kunnen en durven uiten van iemands commentaar, en het stimuleren en belonen juist een positief effect heeft: verandering en verbetering komt met de tijd, niet door vervelende opmerkingen van anderen. Gevoel voor taal kun je niet ineens hardhandig in iemand duwen, het moet erin groeien, vloeiend uitbreiden en ontwikkelen tot het gevoel zodanig is dat een schrijver naar hartenlust zijn creativiteit op papier kan zetten.