• Ik ging hier echt plat om. Serieus hoe verzint tie het. xD



    De gebeurtenissen tot 1:14 mogen anders nog best bij mij gebeuren. (duivel)

    [ bericht aangepast op 5 okt 2011 - 21:59 ]


    Things will go as they will; and there is no need to hurry to meet them.

    Radke schreef:
    (...)

    Ik ga nergens van uit, vooral niet van 'bronnen' van mensen die niet meer leven.

    Waarom niet als ik vragen mag. Hoe denk je anders dat men weet wat jij allemaal leert bij geschiedenis. Historische bronnen(dus ook archeologische vondsten niet alleen geschiften uit die tijd) en onderzoeken kan je vertrouwen je hoef ze niet, zoals met de bijbel, met een korreltje zout te nemen. Om het even zo te zeggen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Radke schreef:
    (...)

    Dat weet je niet want je was er niet bij.
    Als er een god zou bestaan en die 'wonderen' gebeurden vroeger, dan is er nu geen reden waarom ze vandaag niet zouden gebeuren.
    Of er is geen god. Mensen hopen op een hemel als beloning nadat ze 'goed' geleeft hebben, maar dat kan zomaar valse hoop zijn.
    Ik kan het niet zeker weten, want ik leef nog :3


    In sprookjes gebeuren toch ook wonderen? Dat leert ons toch ook een ander verhaal daaruit te halen? Ik zeg niet dat het geloof een sprookje is, maar wel dat de verhalen zo gemaakt zijn dat mensen (en vergeet niet dat het vanuit de oudheid begonnen is en die mensen dus niet dachten zoals wij nu) het kunnen begrijpen en de metaforen en symbolen daarin kunnen gebruiken. De verhalen zijn heel symbolisch vaak. Of God echt bestaat weet ik niet, ik geloof ook niet in één God, maar in meer dan alleen dat, zeker weten doe ik het ook niet (tot ik sterf?), maar dat doet er niet álleen maar toe zoals mensen denken. Wat er toe doet is dat je leert om een goed mens te zijn door geloof. En niet goed in de zin van beter zijn.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Radke schreef:
    (...)

    Ik ga nergens van uit, vooral niet van 'bronnen' van mensen die niet meer leven.


    Dan geloof je dus ook niet in oude geleerden van wiskunde en hun bronnen of theorieën? Want zelfs daar worden nog wel eens fouten in ontdekt, pas op het nieuws nog iets. Zou even op moeten zoeken wat het nou precies was, maar de universiteiten stonden er op hun kop door ;-;

    [ bericht aangepast op 5 okt 2011 - 22:49 ]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    PrincessLuna schreef:
    (...)

    Je kunt hem wel vertrouwen, als je goed leest en meer leert dan alleen dat wat je voorgeschoteld krijgt. Er zijn een hoop punten waar je aan moet denken bij de bijbel;

    - Hij is uit oude tijden
    - Hij is door meerdere culturen en geloven beïnvloed, zoals dat bij alle geloven gebeurd
    - Het is een leerweg, met verhalen zoals uitgelegd
    [Lijkt weinig, maar ga maar eens voor een geschiedenis zitten die zo oud is als de mensheid zelf, want daar begon het al mee]

    Verder dan dat, ja, de Vaticaan houd dingen achter, maar daar kunnen wij helaas niks aan doen ... Sommige dingen zíjn ook moeilijk te vertrouwen, geef ik je mee, maar dat is een keuze om dan toch te geloven of niet.
    Je kunt ook zelf kiezen hoe makkelijk of moeilijk je het geloof maakt, hoe diep je wilt wroeten, hoeveel je wilt weten en wat voor jou van belang is om precies te weten.
    Het hele geloof is op iets heel simpels gebaseerd, maar, zoals ook vaker gezegd, zijn het de machtshebbers en de misbruikers die het zo lastig maken. Voor zowel gelovigen als niet gelovigen. Dat gebeurd overigens ook op alle vlakken ter wereld.


    Dat zijn veel woorden, maar niemand is erbij geweest toen de bijbel geschreven is. Het zijn natuurlijk prachtige verhalen, met mooie en minder mooie boodschappen, dat zou je als 'leerweg' kunnen beschouwen, maar dan zou ik net zo goed de boeken van Harry Potter als leerweg kunnen beschouwen.
    De bijbel schrijft over een almachtige god, maar heb jij persoonlijk die man ooit gezien?

    PrincessLuna schreef:
    (...)

    Dan geloof je dus ook niet in oude geleerden van wiskunde en hun bronnen of theorieën? Want zelfs daar worden nog wel eens fouten in ontdekt, pas op het nieuws nog iets. Zou even op moeten zoeken wat het nou precies was, maar de universiteiten stonden er op hun kop door ;-;


    Dat zijn theorieen waar feiten achter staan die men nu ook nog kan controleren. Er zijn geen feiten dat er iets wat er in de bijbel staat waar is en ik kan alles in wiskunde of uitvindingen van de wereld zelf, met beide ogen aanschouwen -als ik het zou willen-, het wonder van een 'God' die niet even laat zien dat hij er is maar waar je in moet 'geloven', lijkt me een prachtig verhaal, maar daar blijft het bij.

    Storytime schreef:
    (...)
    Waarom niet als ik vragen mag. Hoe denk je anders dat men weet wat jij allemaal leert bij geschiedenis. Historische bronnen(dus ook archeologische vondsten niet alleen geschiften uit die tijd) en onderzoeken kan je vertrouwen je hoef ze niet, zoals met de bijbel, met een korreltje zout te nemen. Om het even zo te zeggen.


    Archeologische vondsten, zijn bestaande dingen, die er nu nog zijn en die mensen van nu kunnen bekijken en onderzoeken.
    Duidelijke afdrukken en feiten,
    zonder een feit, is het namelijk ook niet duidelijk wat er gebeurd is en of er uberhaupt iets gebeurd is.

    Radke schreef:
    (...)

    Dat zijn theorieen waar feiten achter staan die men nu ook nog kan controleren. Er zijn geen feiten dat er iets wat er in de bijbel staat waar is en ik kan alles in wiskunde of uitvindingen van de wereld zelf, met beide ogen aanschouwen -als ik het zou willen-, het wonder van een 'God' die niet even laat zien dat hij er is maar waar je in moet 'geloven', lijkt me een prachtig verhaal, maar daar blijft het bij.

    Hier moet ik je tegenspreken. Ik weet niet hoe het met de bijbel zit, maar er zijn genoeg sagas(die ook als sprookjes gezien worden en je eigenlijk met bijbelse verhalen kan vergelijken) die bewezen kunnen worden. Niet alles klopt(dat heb je met verhalen die zo oud zijn) maar de kern is waar en bewijsbaar.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Radke schreef:
    (...)

    Dat zijn veel woorden, maar niemand is erbij geweest toen de bijbel geschreven is. Het zijn natuurlijk prachtige verhalen, met mooie en minder mooie boodschappen, dat zou je als 'leerweg' kunnen beschouwen, maar dan zou ik net zo goed de boeken van Harry Potter als leerweg kunnen beschouwen.
    De bijbel schrijft over een almachtige god, maar heb jij persoonlijk die man ooit gezien?


    Waarom moet een mens altijd álles zien om het te geloven? En misschien staat er wel alleen een God in, omdat mensen in oude tijden veel meer geloofden in God of meerdere Goden dan tegenwoordig misschien nog gebeurd. En eigenlijk deels wel en deels niet. De verhalen werden o.a door Jezus en zijn apostelen geschreven (tot aan Judas toe, wat niet veel mensen weten omdat het een vrij recente ontdekking van een jaar of tien oud is, die natuurlijk niet luid toegejuicht wordt door de machthebbers van de kerk) en door andere mensen die lessen door wilden geven. Doordat mensen in oude tijden meer in God geloofden (of van meerdere Goden daar naar overstapten, zoals de Grieken, diverse Heidense culturen en Romeinen), is dat samengevloeid tot de bijbel. Nog steeds geloven sommigen mensen wel en sommigen niet, maar dat is hoe hij ontstaan is uiteindelijk.
    Geloof bestaat al sinds het begin van de mensen en waarschijnlijk zal niemand ooit echt kunnen zeggen of hij echt bestaat of niet, maar in zekere zin, wat zelfs veel gelovigen moeilijk lijken te vinden, staat de bijbel (en dus ook God) los van het geloof zelf. Het geloof is de leerweg, de middelen die daarin gebruikt worden, de bijbel dus bijvoorbeeld, gebruiken God daarbij als voorbeeld voor mensen.

    [ bericht aangepast op 5 okt 2011 - 22:57 ]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Storytime schreef:
    (...)
    Hier moet ik je tegenspreken. Ik weet niet hoe het met de bijbel zit, maar er zijn genoeg sagas(die ook als sprookjes gezien worden en je eigenlijk met bijbelse verhalen kan vergelijken) die bewezen kunnen worden. Niet alles klopt(dat heb je met verhalen die zo oud zijn) maar de kern is waar en bewijsbaar.


    Dat zal vast. Ik zeg ook niet dat alles niet klopt,
    ik had het over Harry Potter :'D
    Maar van de dingen die jij noemt is bewezen dat het bestaat, van de bijbel dus niet.

    [ bericht aangepast op 5 okt 2011 - 23:03 ]

    Radke schreef:
    (...)

    Archeologische vondsten, zijn bestaande dingen, die er nu nog zijn en die mensen van nu kunnen bekijken en onderzoeken.
    Duidelijke afdrukken en feiten,
    zonder een feit, is het namelijk ook niet duidelijk wat er gebeurd is en of er uberhaupt iets gebeurd is.

    Vondsten zijn lang niet altijd duidelijk of zo feitelijk als het lijkt. Vaak duurt het jaren voordat ze iets begrijpen. Maar sommige historische geschiften zijn ook controleerbaar en hebben feiten(zie mijn andere post).


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Radke schreef:
    (...)

    Dat zal vast. Ik zeg ook niet dat alles niet klopt,
    ik had het over Harry Potter :'D
    Maar daar is van bewezen dat het bestaat, van de bijbel dus niet.


    Harry Potter is bewezen dat hij bestaat? Lolololol, ik heb net zo min een heks ooit zien vliegen hoor, of tovenaar. :'D


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Even random om het luchtig te houden, wisten jullie dat er wereldwijd meer Ikea catalogussen zijn dan bijbels? :]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Radke schreef:
    (...)

    Archeologische vondsten, zijn bestaande dingen, die er nu nog zijn en die mensen van nu kunnen bekijken en onderzoeken.
    Duidelijke afdrukken en feiten,
    zonder een feit, is het namelijk ook niet duidelijk wat er gebeurd is en of er uberhaupt iets gebeurd is.


    God zelf is misschien niet archeologisch te vinden of op wat voor manier dan ook, maar vele andere dingen zijn wel gevonden en ontdekt. :]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    PrincessLuna schreef:
    Even random om het luchtig te houden, wisten jullie dat er wereldwijd meer Ikea catalogussen zijn dan bijbels? :]

    Ikea word de nieuwe kerk. :Y)


    Things will go as they will; and there is no need to hurry to meet them.

    PrincessLuna schreef:
    (...)

    Waarom moet een mens altijd álles zien om het te geloven? En misschien staat er wel alleen een God in, omdat mensen in oude tijden veel meer geloofden in God of meerdere Goden dan tegenwoordig misschien nog gebeurd. En eigenlijk deels wel en deels niet. De verhalen werden o.a door Jezus en zijn apostelen geschreven (tot aan Judas toe, wat niet veel mensen weten omdat het een vrij recente ontdekking van een jaar of tien oud is, die natuurlijk niet luid toegejuicht wordt door de machthebbers van de kerk) en door andere mensen die lessen door wilden geven. Doordat mensen in oude tijden meer in God geloofden (of van meerdere Goden daar naar overstapten, zoals de Grieken, diverse Heidense culturen en Romeinen), is dat samengevloeid tot de bijbel. Nog steeds geloven sommigen mensen wel en sommigen niet, maar dat is hoe hij ontstaan is uiteindelijk.
    Geloof bestaat al sinds het begin van de mensen en waarschijnlijk zal niemand ooit echt kunnen zeggen of hij echt bestaat of niet, maar in zekere zin, wat zelfs veel gelovigen moeilijk lijken te vinden, staat de bijbel (en dus ook God) los van het geloof zelf. Het geloof is de leerweg, de middelen die daarin gebruikt worden, de bijbel dus bijvoorbeeld, gebruiken God daarbij als voorbeeld voor mensen.


    Dus het geloof staat apart van de bijbel en god?
    Dan is het dus geen geloof maar gewoon een levenswijze,
    Als je zelf al zegt dat je niet zeker weet of een God bestaat,
    waarom zou ik het wel geloven. 'Het geloof' gaat toch om God, de bijbel, afterlife en alles. Als je zelf de regeltjes van het Christendom gaat aanpassen is dat niet meer hoe 'God' het wil en ben je daarom automatisch fout.
    Natuurlijk 'geloof' ik in bepaalde principes en respect jegens elkaar, maar dat is iets wat je zelf doet, niet een of ander persoon ver bovenin de lucht.