Alessandrio Hector - The Sphere
Ik dacht even na en haalde diep adem. Langzaam begon ik te vertellen.
"Ik was tien toen ik hier aankwam, bewusteloos weliswaar. Jij was vier. Toen ik enkele dagen later ontwaakte stond je aan de rand van het bed naar me te kijken. Je vroeg me hoe ik heette. Omdat je mijn naam niet kon uitspreken, noemde je me altijd Less. Ik noemde je Ash. Tjerkov vertelde me dat je zijn dochter was. In het begin moest ik, omdat ik de jongste op dit schip was, op je passen als hij weg was of bezig was. We ontdekten het hele schip, alle doorgangen, alle dekken, alle kamers. We sloten onszelf ooit eens op in een cel per ongeluk toen je acht was en ik veertien. Vier uur zaten we vast voor iemand ons kwam redden. Je vader was furieus op me. Maar je zei hem dat het leuk was geweest. Binnen de kortste keren zag je ons niet meer alleen. We waren de beste vrienden en iedereen lachte als ze ons zagen. Toen zei je nog iedereen gedag als je hen zag en zei je alsjeblief en dankje. Ik was achttien en jij twaalf toen je me 's morgens uit mijn bed haalde en me smeekte om je te leren vliegen. Ik weigerde eerste, omdat je vader me streng verboden had het je te leren. Toen al was ik bij de beste piloten op het schip. Maar je keek me met dat zielige gezichtje van je aan, en ik gaf toe. Je kon maar net met je voeten aan de beugels. Eerst oefenden we uren na elkaar in een afgelegen laadruimte op de techniek. En drie dagen later vloof je voor het eerst echt. Je krijste het uit, van plezier en van angst. We hebben toen twee uur rondgevlogen. Ik heb toen nog vijf dagen keukencorvee gehad omdat je vader het ontdekt had. Maar dat deed ik met plezier, omdat we vrienden waren,"
Ik zuchtte even en dacht aan vroeger. Het leek allemaal zolang geleden.
"Toen je veertien was, ben je zelfs nog een tijdje verliefd op me geweest," grinnikte geamuseerd.
"En toen dook James op. Langzaam maar zeker schoof je me aan de kant en werd je koud vanbinnen. Je negeerde me, bitste me af als ik nog eens met je wou praten en besteedde al je aandacht aan James. Plots vergat je alle dingen die we samen beleefd hadden,"
Nobody ever said I was sane, my love.