• AMSTERDAM - Het noordoosten van Japan is vrijdagochtend (Nederlandse tijd) getroffen door een krachtige aardbeving, met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter. De beving werd gevolgd door tientallen naschokken van minimaal 5,0. Door de aardbevingen is een tsunami ontstaan.
    De tsunami trof het noordoosten van het eiland. De golf zou tussen de 50 centimeter en een meter hoog zijn geweest.
    De tsunamiwaarschuwing die was uitgegeven door de autoriteiten sprak van mogelijke golven tot wel tien meter. De aardbeving is de zwaarste in zeven jaar.
    Door de tsunami zijn grote gebieden overstroomd. Op televisiebeelden is te zien hoe een muur van water zich over het laaggelegen gebied verspreidt. Gebouwen, vrachtwagens en auto's worden meegesleurd.
    Een van de zwaarst getroffen gebieden is Miyagi. Daar zou in ieder geval sprake zijn van ''veel gewonden'' melden lokale media. De haven van Kamaishi is overstroomd. De auto's dreven daar tussen de schepen.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    Sendai telt ongeveer een miljoen inwoners en ligt aan de kust in het noordoosten van Japan. Het vliegveld in die plaats zou volledig verwoest zijn. Volgens CNN zitten vier miljoen huizen in Japan zonder stroom.
    De zender meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    CNN meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    Het epicentrum lag 179 kilometer ten oosten van de plaats Sendai, 10 kilometer onder het zeeoppervlak. Volgens een correspondent van CNN duurde de beving zeker drie minuten.
    In hoofdstad Tokio schudden de hoge kantoren heen en weer. Werknemers renden de straat op. Uit het gebouw van de havendienst van Tokio stijgt rook op.
    Klik voor bron en meer.

    TV Edit:
    In heel het pacifische gebied is een Tsunami waarschuwing afgegeven. (meer dan 30 landen)
    Waarschuwing voor tweede en derde golf.
    Officieel dodental ligt rond de 2400.
    Wow, best erg, ik zag het net op tv!

    [ bericht aangepast op 15 maart 2011 - 12:13 ]


    Your make-up is terrible

    Ik vind dit echt erg.


    Hope goes lost but never dies.

    Ik las het, en ik vind het zóoo erg.


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    een van mijn vriendinnen zat te twitteren op school via haar IPod.. ze heeft wat vrienden in Japan en die waren echt super bang enzo..

    ik wist het al...

    maar ik vind het echt super erg!!

    [ bericht aangepast op 11 maart 2011 - 15:33 ]


    "Because I'm with you until the end of the line." - Stucky

    Erg ofcourse, maar we hebben het over Japan, geen ontwikkelingsland, ze komen er makkelijk weer bovenop. Ze zitten niet voor niets in het gebied met de meeste aardbevingen. Maar het is natuurlijk wel erg dat het zo erg is.

    BTW: Een tsunami van 1 meter hoog lijkt niet hoog, maar het gaat vooral om de kracht erachter. Je kan beter een tsunami hebben van 2 meter hoog die met een kracht van 500N op de kust slaat dan een tsunami van 1 meter met 1500N. (deze getallen zijn abstract, in werkelijkheid liggen ze natuurlijk vele malen hoger)

    Iemand zegt dat de Tsunami om 9 uur Amerika kan bereiken?
    Is dat zo?


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Villalicious schreef:
    Iemand zegt dat de Tsunami om 9 uur Amerika kan bereiken?
    Is dat zo?


    Hij neemt nog niet goed af in kracht toch? Dan kan het denk wel 0.0


    Happy Birthday my Potter!

    Villalicious schreef:
    Iemand zegt dat de Tsunami om 9 uur Amerika kan bereiken?
    Is dat zo?


    Volgensmij wel. Hier staat zo'n plaatje, maar ik weet niet precies wat die betekent ;x


    ONLY SEVEN LEFT <3

    Ohmy.. ik zou naar Japan toe gaan, maar gaat nu niet meer door..
    Wel echt supererg! D:


    I hope heaven needs you more than I do now.

    Ook is disneyland in tokey getroffen dat vin dik echt mega erg voor al die kindjes want in zo'n groot pretpark(zeker disneyland) is het moelijk om weg te komen omdat het bijna een doolhof is


    Sometimes The One You Want Is Not The One You Need.

    Ik wil niet stom lijken maar...euh...ik begin stilaan toch in voorspelling van 2012 te geloven blijkbaar als de aardbeving meer naar het zuiden ging of was het nu het noorde ik weet het niet dan zat heel Japan onder water


    Sometimes The One You Want Is Not The One You Need.

    Canibal schreef:
    Ik wil niet stom lijken maar...euh...ik begin stilaan toch in voorspelling van 2012 te geloven blijkbaar als de aardbeving meer naar het zuiden ging of was het nu het noorde ik weet het niet dan zat heel Japan onder water

    Nou, die voorspellingen zijn fout. De Maya's hebben inderdaad voorspelt dat de wereld zou vergaan, maar wetenschappers hebben dat onderzocht en hebben ontdekt dat er een fout in die berekeningen zit. Dus als de Maya's gelijk hadden, en de wereld dus zal vergaan, dan hoef je niet bang te zijn, want het is nog niet voor de eerstkomende jaren (:


    Never run out of reasons to smile...

    Hingucker schreef:
    (...)

    Bij die Aziatische namen is dat soms moeilijk te onderscheiden.


    ze is native american!


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ik heb het gezien. Leraar aardrijkskunde liet het vandaag zien. Lijkt me vreselijk om zoiets mee te maken..


    <3

    Volgend jaar gaan we allemaal dood.


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    Uhu op 21 december 2012. x]


    <3