• AMSTERDAM - Het noordoosten van Japan is vrijdagochtend (Nederlandse tijd) getroffen door een krachtige aardbeving, met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter. De beving werd gevolgd door tientallen naschokken van minimaal 5,0. Door de aardbevingen is een tsunami ontstaan.
    De tsunami trof het noordoosten van het eiland. De golf zou tussen de 50 centimeter en een meter hoog zijn geweest.
    De tsunamiwaarschuwing die was uitgegeven door de autoriteiten sprak van mogelijke golven tot wel tien meter. De aardbeving is de zwaarste in zeven jaar.
    Door de tsunami zijn grote gebieden overstroomd. Op televisiebeelden is te zien hoe een muur van water zich over het laaggelegen gebied verspreidt. Gebouwen, vrachtwagens en auto's worden meegesleurd.
    Een van de zwaarst getroffen gebieden is Miyagi. Daar zou in ieder geval sprake zijn van ''veel gewonden'' melden lokale media. De haven van Kamaishi is overstroomd. De auto's dreven daar tussen de schepen.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    Sendai telt ongeveer een miljoen inwoners en ligt aan de kust in het noordoosten van Japan. Het vliegveld in die plaats zou volledig verwoest zijn. Volgens CNN zitten vier miljoen huizen in Japan zonder stroom.
    De zender meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    CNN meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    Het epicentrum lag 179 kilometer ten oosten van de plaats Sendai, 10 kilometer onder het zeeoppervlak. Volgens een correspondent van CNN duurde de beving zeker drie minuten.
    In hoofdstad Tokio schudden de hoge kantoren heen en weer. Werknemers renden de straat op. Uit het gebouw van de havendienst van Tokio stijgt rook op.
    Klik voor bron en meer.

    TV Edit:
    In heel het pacifische gebied is een Tsunami waarschuwing afgegeven. (meer dan 30 landen)
    Waarschuwing voor tweede en derde golf.
    Officieel dodental ligt rond de 2400.
    Wow, best erg, ik zag het net op tv!

    [ bericht aangepast op 15 maart 2011 - 12:13 ]


    Your make-up is terrible

    Wow, heftig!


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Ik heb een video gezien op Youtube van de aardbeving. Ik vind het zo erg voor hen :O


    Fighting for peace is like fucking for virginity.

    Wow, dat is echt erg! o.O


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    damn nog meer ellende >.< gelukkig is japan rijk


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Ik vraag me af hoe een tsunami van een meter hoor zo'n schade kan aanrichten? Dat is toch niet echt hoog? :$

    En het is wel erg :l


    Let the Night embrace you

    Faerie schreef:
    Ik vraag me af hoe een tsunami van een meter hoor zo'n schade kan aanrichten? Dat is toch niet echt hoog? :$

    En het is wel erg :l

    nu je het zegt.....mensen zijn echt wel langer dan een meter hoor O.o


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Laten we allemaal gaan bidden voor Japan en de andere delen die getroffen zijn.


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    StillBored schreef:
    (...)
    nu je het zegt.....mensen zijn echt wel langer dan een meter hoor O.o


    En de aardbeving dan? x'D Die was heel heftig hoor.


    Your make-up is terrible

    God bless everyone affected by the earthquake and tsunami.


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    3AM schreef:
    Wow, heftig!


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Ajaj. Ik zag het, mijn mailbox wordt overspoeld door nieuwsflitsen.
    Spontaan moet ik denken aan al die Japannertjes die ik gezien heb de afgelopen dagen in Rome. Wie weet kunnen die nu niet naar huis naar hun familie ofzo.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik hoop dat ik dat nooit mee maak.
    Een maand geleden zaten een stel vrienden van me in Japan. Blij dat die al terug zijn


    "Ignite, my love. Ignite."

    Tricia schreef:
    Ik hoop dat ik dat nooit mee maak.
    Een maand geleden zaten een stel vrienden van me in Japan. Blij dat die al terug zijn

    Als je hier blijft, is de kans groot dat je dat indd niet zal meemaken. :Y)

    Ik hoop dat ze zo veel mogelijk mensen in veiligheid gebracht hebben/in veiligheid brengen.


    Oh, I may be on the side of the angels... but don't think for one second that I am one of them.

    #prayforjapan.


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.