Cassiopeia schreef:
(...)
Je hebt gelijk. En volgens mij is het ook niet echt geweldig om een koning te hebben. Bij een president kies je iemand die het je meest zelfstandig en verantwoordelijk lijkt, zoals Barack Obama (waarbij ik niet zeg dat Amerika een goed land is, al doet de man zijn best). Als het "koningsgeen" wordt overgedragen aan iemand zo onverantwoord(als bv. Prins Harry), dan zitten we in de problemen.
En wat betreft je reactie over Wallonië, niet overál is er landbouw, er zijn gewoon natuurparken waar de Walen gewoon kunnen genieten van het toerisme en lekker achteruitzitten. In Vlaanderen heb je bijvoorbeeld de garnaalvissers, de fabrieken, Antwerpen...
Ah oke. Ik weet ook niet heel erg goed hoe het eraan toe gaat bij de Walen, maar je hebt in ieder geval in elk kland een conservatieve en een progressieve kant. Ookal is Amerika op dit moment niet op haar best, maar hun grondwet die door de eerste bestuuders is vastgelegd is wel geniaal. Zo worden zowel de conservatieve als de progressieve partijen bij de besturing betrokken en kunnen ze makkelijker tot een compromis komen dan wij.
En inderdaad. Kijk nu naar Napoleon. Hij was niet eens van koninklijke komaf of van een rijke familie, maar toch wordt zijn naam gelinkt aan grootheid en aan angst, aan macht en aan bewondering. Hij was gewoon goed en wist wat hij deed en wist hoe hij iedereen blij moest maken terwijl hij vooral alles voor zichzelf deed. Hij heeft iedereen laten zien wat de Verlichting echt inhoudt zonder een echte Verlichting te creeren, waardoor wij nu kunnen leven zoals wij dat gewend zijn. Dat we van vrije meningsuiting kunnen genieten en dat het niet uitmaakt in wat we geloven en dergelijke. Als het er in Belgie zo eraan toe blijft gaan met die koninklijke familie en die rare regering, dan blijven we hier steken voor god weet hoeveel honderden jaren tot er eindelijk een iemand zegt: 'ik wil dit veranderen' en die het ook echt gaat doen.
Ahja. En toch vind ik niet dat we moeten splitsen. We moeten Belgie gewoon meer tijd geven om tot de conclusie komen dat het zo niet meer kan doorgaan.
Where there is a sea there are pirates...