• Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
Nou ja, meestal is het je eigen schuld natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het geen ongelukje meer kan zijn. Het is je eigen schuld omdat je er zelf voor kiest seks te hebben en het kan een ongelukje zijn als bijvoorbeeld het condoom scheurt. Het ligt aan de situatie, dus.
• Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
Ik zou gaan gillen. Echt heel hard gillen. Daarna heb ik even een paar dagen nodig om tot mezelf komen, een goed gesprek met mijn ouders en de vader en dan een keuze maken. Ik denk dat ik 'het' wel zou houden, omdat het een stukje van jezelf is natuurlijk. Maar aan de andere kant. Als het zo jong is, dan is het nog niet levensvatbaar, dus als blijkt dat ik er echt niet voor kan zorgen, doordat ik bijvoorbeeld midden in mijn examenjaar zit, of als ik echt geen geld heb en mijn ouders ook niet, dan zou ik het weg laten halen. Moest ik nu zwanger raken, dan zou ik het houden.
• Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
Ik zou hem/haar helpen en steunen. Het is tenslotte zijn/haar keus en daar heb ik niks tegenin te brengen. Als vriendin moet je er dan voor die persoon zijn.
• Zou je die mensen anders aankijken?
Ja, toch wel. Ik kijk altijd wel even als ik jonge mensen zie met een kind bij zich of een dikke buik. Bij ons in het dorp is er ook zo één, die is nog heel jong en heeft zelf een kind van een jaar. Ik gok dat ze net 16 is. Ik vind dat heel interessant en ben altijd heel erg nieuwsgierig naar hun verhaal, vandaar dat ik wel altijd kijk. Alhoewel het wel steeds normaler wordt en ik al lang niet meer zo reageer dan de eerste keer dat ik hoorde van tienermoeders. (:
• Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
Ik zou hem/haar vragen naar zijn/haar verhaal. Nieuwsgierigheid, gewoon.
• Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
Bij beide, maar voornamelijk bij de ouders. Op school wordt er meestal wel over gepraat, maar gaan ze er niet uitgebreid op in. Zo weet je wel de basis, maar niet alles. Ouders horen hier wel met je over te praten, net zoals bij mij. Op mijn 10e heb ik een 'Seks &zo' boekje gekregen van mijn moeder, en die moest ik lezen. Als ik vragen had, kon ik die stellen. Bij ons zijn we daar heel vrij in en dus ken ik de gevaren wel en zou ik minder snel kiezen om zonder condoom iets te doen. [/i]
• Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
Nee.
Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen