• Heyo !
    Ik zou voor mijn eindwerk graag willen weten hoe jullie over tienerzwangerschap denken. Hier zijn enkele vraagjes die kunnen helpen.
    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)

    Dus wat vinden jullie ervan?
    Voel je vrij om te discussiëren.
    Ik heb ook nog 2 polls. Als jij ontdekt dat je zwanger bent, wat zou je willen doen? en Welk gevoel zou door je heen gaan als je ontdekt dat je zwanger bent?
    Alvast bedankt


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Wat nu als iemand er voor kiest bewust tienermoeder/vader te worden? Die optie staat er niet tussen, maar die vind ik wel belangrijk. Ik ken namelijke meerdere mensen die er bewust voor gekozen hebben om op hun 19e zwanger te raken. Ik weet dat, dat tegen het einde van de tienerjaren aanhangt, maar dan ben je toch nog een tienermoeder.
    Toch, wat betreft andere gevallen. Iets kan altijd een ongelukje of een ‘eigen schuld’ geval zijn. Dat hangt maar van de persoon af. Maar daarbij komt nog dat dingen nooit voor niets gebeuren. Mensen moeten iets leren van wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het voor veel mensen wel heel goed is, wanneer ze opeens tienermoeder worden. Vaak zijn het (als het ongewenst is) toch wel jongeren die wat roekeloos met hun leven omgaan en nu worden ze gedwongen om over hun leven na te denken en stil te staan bij de gevolgen en dat vind ik wel goed eraan.

    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Ik ben geen tiener meer, dus dat gaat niet op voor mij haha. Maar als ik terug kijk naar de afgelopen jaren.. Ik zou nooit abortus doen, dat voelt voor mij niet goed. Ik zou er alles op zetten en alles voor geven om te zorgen dat ik het kindje zou kunnen opvoeden, zou dat echt onmogelijk zijn dan zou ik haar/hem afstaan voor adoptie, al weet ik nu al dat ik dat dan nooit zou kunnen. Iets wat zich negen maanden in mijn buik ontwikkeld heeft kan ik dan echt niet zomaar loslaten zonder dat mijn hart breekt :’D. Ik zou denk ik qua emoties op het begin bang, gelukkig, verward zijn. Maar dat is normaal dat wanneer je leven zomaar ineens omslaat zonder dat je erop voorbereid bent, dat je dan bepaalde angsten hebt. –als het ongepland is natuurlijk-
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou die persoon ondersteunen in alles, wat zijn/haar beslissing in het hele gebeuren ook zou zijn.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Ik zou ze waarschijnlijk de hele tijd vertederd aankijken en zeggen dat ze een schattige papa of mama zijn, hahah :Y). Nee, naja misschien stijgt mijn respect voor die mensen wel nog meer als ik zie hoe ze er dan uiteindelijk mee om gaan. Maar op een slechte manier zal het zeker niet zijn.
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Niet? Gaat mij toch geen flikker aan :’D? En waarom zou ik iets denken of een oordeel vellen over een persoon die ik niet ken ?
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Vaak wordt informatie wel verstrekt maar zijn mensen zich gewoon niet bewust van hoe gemakkelijk iemand zwanger kan raken. Daarbij kun je informeren wat je wilt, maar als iemand gewoon niet luistert en het dringt gewoon echt niet binnen dan heeft dat uiteindelijk weinig zin.
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Ja, meerdere. Bij twee van hen was het een keus en bij een was het ‘onverwachts’ –ongeluk vind ik zo negatief klinken :'DDD-.
    ----
    Even verder ontopic. Ik vind het heel goed dat je dit onderwerp kiest, omdat het tegenwoordig vrij vaak voorkomt. Maar misschien moet je er ook iets in verwerken over jongeren die er bewust voor kiezen en waarom dan etc. En of het schadelijk is voor een kind als hem/haar wordt verteld dat hij/zij eigenlijk gewoon een ‘ongelukje’ was. En of dat verdere negatieve gevolgen heeft op het leven dat kind later en op zijn/haar manier van beslissen over abortus/afstaan ter adoptie etc. :Y)

    [ bericht aangepast op 1 dec 2010 - 23:05 ]


    Wie du mir, so ich dir.

    KirstenSnaps schreef:
    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Wat nu als iemand er voor kiest bewust tienermoeder/vader te worden? Die optie staat er niet tussen, maar die vind ik wel belangrijk. Ik ken namelijke meerdere mensen die er bewust voor gekozen hebben om op hun 19e zwanger te raken. Ik weet dat, dat tegen het einde van de tienerjaren aanhangt, maar dan ben je toch nog een tienermoeder.
    Toch, wat betreft andere gevallen. Iets kan altijd een ongelukje of een ‘eigen schuld’ geval zijn. Dat hangt maar van de persoon af. Maar daarbij komt nog dat dingen nooit voor niets gebeuren. Mensen moeten iets leren van wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het voor veel mensen wel heel goed is, wanneer ze opeens tienermoeder worden. Vaak zijn het (als het ongewenst is) toch wel jongeren die wat roekeloos met hun leven omgaan en nu worden ze gedwongen om over hun leven na te denken en stil te staan bij de gevolgen en dat vind ik wel goed eraan.

    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Ik ben geen tiener meer, dus dat gaat niet op voor mij haha. Maar als ik terug kijk naar de afgelopen jaren.. Ik zou nooit abortus doen, dat voelt voor mij niet goed. Ik zou er alles op zetten en alles voor geven om te zorgen dat ik het kindje zou kunnen opvoeden, zou dat echt onmogelijk zijn dan zou ik haar/hem afstaan voor adoptie, al weet ik nu al dat ik dat dan nooit zou kunnen. Iets wat zich negen maanden in mijn buik ontwikkeld heeft kan ik dan echt niet zomaar loslaten zonder dat mijn hart breekt :’D. Ik zou denk ik qua emoties op het begin bang, gelukkig, verward zijn. Maar dat is normaal dat wanneer je leven zomaar ineens omslaat zonder dat je erop voorbereid bent, dat je dan bepaalde angsten hebt. –als het ongepland is natuurlijk-
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou die persoon ondersteunen in alles, wat zijn/haar beslissing in het hele gebeuren ook zou zijn.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Ik zou ze waarschijnlijk de hele tijd vertederd aankijken en zeggen dat ze een schattige papa of mama zijn, hahah :Y). Nee, naja misschien stijgt mijn respect voor die mensen wel nog meer als ik zie hoe ze er dan uiteindelijk mee om gaan. Maar op een slechte manier zal het zeker niet zijn.
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Niet? Gaat mij toch geen flikker aan :’D? En waarom zou ik iets denken of een oordeel vellen over een persoon die ik niet ken ?
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Vaak wordt informatie wel verstrekt maar zijn mensen zich gewoon niet bewust van hoe gemakkelijk iemand zwanger kan raken. Daarbij kun je informeren wat je wilt, maar als iemand gewoon niet luistert en het dringt gewoon echt niet binnen dan heeft dat uiteindelijk weinig zin.
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Ja, meerdere. Bij twee van hen was het een keus en bij een was het ‘onverwachts’ –ongeluk vind ik zo negatief klinken :'DDD-.
    ----
    Even verder ontopic. Ik vind het heel goed dat je dit onderwerp kiest, omdat het tegenwoordig vrij vaak voorkomt. Maar misschien moet je er ook iets in verwerken over jongeren die er bewust voor kiezen en waarom dan etc. En of het schadelijk is voor een kind als hem/haar wordt verteld dat hij/zij eigenlijk gewoon een ‘ongelukje’ was. En of dat verdere negatieve gevolgen heeft op het leven dat kind later en op zijn/haar manier van beslissen over abortus/afstaan ter adoptie etc. :Y)

    Ik had er misschien bij kunnen zetten of het gevraag/ongewenst is. Natuurlijk wordt dat wel vermeld, maar niet tot heel diep in de puntjes. We moeten zien dat de rode draad kansarmoede is. Op sommige vlakken is dat makkelijker dan de andere. Ik ben heel blij met je reactie! =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    O okey, ghehe. Nou graag gedaan :Y). Hoop dat je er wat aan hebt en laat uiteindelijk maar weten wat het geworden is en wat voor punt je gekregen hebt (nerd)!


    Wie du mir, so ich dir.

    zijn enkele vraagjes die kunnen helpen.
    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje? eigen schuld, behalve als ze verkracht worden ofzo
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden? Ik zou geschokt zijn, maar het toch houden
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden? Ik zou eerst heel verbaast zijn. Maar haar zo goed mogelijk proberen te steunen
    • Zou je die mensen anders aankijken? Nee
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is? Nee
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie? Ze geven altijd genoeg informatie en anders kan je er zelf nog naar vragen ook vind ik.
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd) Nee niet dat ik weet


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    KirstenSnaps schreef:
    O okey, ghehe. Nou graag gedaan :Y). Hoop dat je er wat aan hebt en laat uiteindelijk maar weten wat het geworden is en wat voor punt je gekregen hebt (nerd)!

    Dankje!
    Die punten krijgen we pas op het einde van het jaar. Dit is eigenlijk een eindwerk. Heet anders naargelang de richting die je volgt x'D


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Kan verschillend zijn. bij de een is het zijn of haar eigenschuld bij de ander niet. Als je bijvoorbeeld verkracht wordt kun je er niks aan doen. Ook als de condoom scheurt. Maar sommige kiezen er ook bewust voor om op een jonge leeftijd zwanger te worden. Dus het verschilt per geval.
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Moeilijke vraag. Het zou er aan liggen of ik er voor gekozen zou hebben. Als ik bewust zwanger zou worden op zo'n jonge leeftijd dan is het mijn eigenkeuze. Maar als het perongeluk zou gaan dan zou ik het kind wel gewoon houden maar toch stiekem balen dat ik mijn dromen niet meer achterna zou kunnen gaan. Maar aburtus zou ik nooit doen!
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou haar proberen te steunen en te helpen als ze me nodig heeft.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Er zitten soms mensen bij mij in de bus die ongeveer 16 jaar oud zijn en al een kind bij zich dragen. Ik zou er niet anders tegen aan kijken dan tegen normale mensen.
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Nee. Ik zou ze niet anders gana aankijken want het zijn gewoon mensen. soms zitten er van die hele jonge stelletje van ongveer 16 jaar bij mij in de bus. Ik ga niet anders naar hun kijken omdat ze een kind hebben.
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Ik denk dat de fout bij iedereen ergens anders ligt. De ene school geeft veel voorlichting en de andere niet. het zelfde gaat over de ouders.
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Nee. Ik ken er geen.


    "Ignite, my love. Ignite."

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Nou ja, meestal is het je eigen schuld natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het geen ongelukje meer kan zijn. Het is je eigen schuld omdat je er zelf voor kiest seks te hebben en het kan een ongelukje zijn als bijvoorbeeld het condoom scheurt. Het ligt aan de situatie, dus.
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Ik zou gaan gillen. Echt heel hard gillen. Daarna heb ik even een paar dagen nodig om tot mezelf komen, een goed gesprek met mijn ouders en de vader en dan een keuze maken. Ik denk dat ik 'het' wel zou houden, omdat het een stukje van jezelf is natuurlijk. Maar aan de andere kant. Als het zo jong is, dan is het nog niet levensvatbaar, dus als blijkt dat ik er echt niet voor kan zorgen, doordat ik bijvoorbeeld midden in mijn examenjaar zit, of als ik echt geen geld heb en mijn ouders ook niet, dan zou ik het weg laten halen. Moest ik nu zwanger raken, dan zou ik het houden.
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou hem/haar helpen en steunen. Het is tenslotte zijn/haar keus en daar heb ik niks tegenin te brengen. Als vriendin moet je er dan voor die persoon zijn.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Ja, toch wel. Ik kijk altijd wel even als ik jonge mensen zie met een kind bij zich of een dikke buik. Bij ons in het dorp is er ook zo één, die is nog heel jong en heeft zelf een kind van een jaar. Ik gok dat ze net 16 is. Ik vind dat heel interessant en ben altijd heel erg nieuwsgierig naar hun verhaal, vandaar dat ik wel altijd kijk. Alhoewel het wel steeds normaler wordt en ik al lang niet meer zo reageer dan de eerste keer dat ik hoorde van tienermoeders. (:
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Ik zou hem/haar vragen naar zijn/haar verhaal. Nieuwsgierigheid, gewoon.
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Bij beide, maar voornamelijk bij de ouders. Op school wordt er meestal wel over gepraat, maar gaan ze er niet uitgebreid op in. Zo weet je wel de basis, maar niet alles. Ouders horen hier wel met je over te praten, net zoals bij mij. Op mijn 10e heb ik een 'Seks &zo' boekje gekregen van mijn moeder, en die moest ik lezen. Als ik vragen had, kon ik die stellen. Bij ons zijn we daar heel vrij in en dus ken ik de gevaren wel en zou ik minder snel kiezen om zonder condoom iets te doen. [/i]
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Nee.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Eigenschuld, ze hadden best wel de pil kunnen gebruiken en de jongens een comdoom kunnen gebruiken. Maar het kan ook nog dat de condoomscheurt tsja dat is dan wel een ongelukje.
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Eh terleurgesteld zijn. Maar ik zou dan mijn dochter wel helpen als dat zou gebeuren.
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden
    Haar te proberen te steunen, en wel denk geschokt zijn
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Dat weet ik niet zo
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Nee
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Dat kan wel zou zijn ;)
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Jaa.. Een kennis van me.


    Leef de dag, zoals je nooit hebt geleefd.

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Als het meisje verkracht is, ongeluk. Als ze geen anticonceptie gebruiken dan eigen schuld.
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Waarschijnlijk iets van: WTF! KUT KUT KUT KUT. zoiets.
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou haar steunen in welke keuze ze ook maakt.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Onbewust denk ik wel. Als je hoort dat iemand homo is dan wil ik dat ook totaal niet maar onbewust doe je dat toch een beetje.
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Nee.
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Nou, bij ons op school in elk geval niet. De ouders weet ik niet (:
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Nope.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Dat ligt eraan. Als ze er zelf voor kiezen is het uiteraard hun eigen schuld, maar ook als je de pil en/of een condoom gebruikt kan je nog zwanger worden. Dus het kan ook een ongelukje zijn. Wat je daarmee doet is voor iedereen verschillend.
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Dat kan ik zo niet zeggen. Ik heb nog nooit in die situatie gezeten, dus ik weet niet hoe ik zou reageren. Ik zou wel behoorlijk schrikken, want ik zou nu absoluut nog geen kind willen.
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Dat hangt af van de situatie. Ik zou het haar in ieder geval afraden.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Nee, als het echt een goede vriendin van me is dan steun ik haar.
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Nee, ik probeer mensen niet op dat soort dingen te beoordelen.
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Mijn ouders hebben me genoeg informatie gegeven. Ik vind dat de informatie via school wel beter kan. Bij mij op school is er bijvoorbeeld nooit over dit soort dingen gesproken.
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Ja.


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Hangt van de situatie af. Als het om misbruik gaat een ongeluk, als het om een koppel gaat die gewoon seks had, eigen schuld.
    •Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Ik zou flippen en heel goed nadenken over wat de volgende stap wordt. Waarschijnlijk abortus, ook al wil ik dat niet. Maar mijn toekomst zou er gewoon door bemoeilijkt worden
    •Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Gechoqueerd, maar ik zou haar wel steunen in de keuzes die haar maakt en ook helpen met haar keuzes als ze die zou nodig hebben.
    •Zou je die mensen anders aankijken?
    In het begin misschien wel, omdat ik er aan zou moeten wennen. Waarschijnlijk omdat ik het totaal niet zou verwacht hebben van hen. Maar ze blijven vrienden, dus dat gevoel zou wel wegtrekken.
    •Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Ja, dat denk ik wel..
    •Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Nee, ik denk dat iedereen wel goed op de hoogte wordt gebracht van hoe alles in elkaar zit.
    •Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Ja


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Speaker schreef:
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Bij beide, maar voornamelijk bij de ouders. Op school wordt er meestal wel over gepraat, maar gaan ze er niet uitgebreid op in. Zo weet je wel de basis, maar niet alles. Ouders horen hier wel met je over te praten, net zoals bij mij. Op mijn 10e heb ik een 'Seks &zo' boekje gekregen van mijn moeder, en die moest ik lezen. Als ik vragen had, kon ik die stellen. Bij ons zijn we daar heel vrij in en dus ken ik de gevaren wel en zou ik minder snel kiezen om zonder condoom iets te doen. [/i]


    Heel toevallig heb ik dat boekje ook op die leeftijd gekregen. Ben het eigenlijk meteen kwijt geraakt x'D


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Ongelukje.
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Geschokt. En ik heb geen idee.
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou haar daar niet voor aanzien. Maar ik zou haar steuenen, want daar zijn vriendinnen voor.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Ik denk het... een beetje. Het is niet echt normaal om een jong meisje met een klein kind op haar arm te zien lopen.
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Nee.
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig informatie?
    Nee. Het is gewoon een ongelukje.
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Nee.


    Food.

    • Is het hun eigen schuld of een ongelukje?
    Dat hangt er volledig vanaf. Als je de pil niet neemt en het onveilig doet, dan vraag je erom, maar als het condoom scheurt (zoals bij ons) dan is het zeker niet onze eigen fout...
    • Hoe zou jij reageren als jij tienerouder zou worden?
    Ik flipte eerst, natuurlijk, op je 14de zwanger worden is niet zo fijn. Maar toen het fantsoenlijk tot me door was gedrongen vond ik het helemaal niet erg...
    • Hoe zou je reageren als je beste vriend(in) tienerouder zou worden?
    Ik zou vooral niet proberen haar te overtuigen voor een optie die ze niet wil. En ik zou haar steunen in elke beslissing die ze neemt.
    • Zou je die mensen anders aankijken?
    Neen, zeker niet... Ja, het zou maar hypocriet zijn he :P
    • Zou jij anders reageren tegenover een vreemde die tienerouder is?
    Neen. Hoewel andere mensen mij vaak raar aankijken zou ik het zelf nooit bij iemand anders doen.
    • Ligt de fout misschien bij school of je ouders? Geven ze te weinig
    Dat hangt weer volledig van de situatie af. Het is wel zo dat ik vind dat de school er meer rond moet doen rond deze thema's. Dat zou het makkelijker maken om erover te praten... Ik vind dat school nu eens eindelijk het hele taboe rond tienerzwangerschap moet gaan doorbreken...
    • Ken jij tienerouders? (niet beroemd)
    Mezelf niet inbegrepen ken ik nog zo'n 4-tal andere tienerouders =D
    informatie?

    [ bericht aangepast op 2 dec 2010 - 17:37 ]

    Scandal schreef:
    (...)
    Ja, ik heb ook enkele topics ooit van haar gelezen. Zou begod niet meer weten wie dat was.

    Wel hello!! That's me :p