• Het raadsel is opgelost, of toch niet?
    Oke, dit nieuws kwam ik laatst tegen;

    Bewijs: de kip was er eerder dan het ei

    Iedereen breekt er al eeuwen zijn hoofd over:
    wat was er eerder, de kip of het ei? Het raadsel is nu opgelost. Per ongeluk nog wel. De kip was eerst.

    Onderzoekers van de Britse universiteiten van Sheffield en Warwick stuitten op het antwoord toen ze onderzoek deden naar hoe de schaal van een kippenei eigenlijk ontstaat.

    Eureka!
    Wat bleek: voor de vorming van een eierschaal is een bepaalde proteïne onmisbaar. En die proteïne, ovocledidin-17 heet-ie trouwens, komt alleen voor in de eierstokken van een kip. Om een lang verhaal kort te maken: geen ei zonder kip, dus de kip was eerst.

    Maar toch ook geen kip zonder ei, zou je zeggen? Ook daar dachten de Britse geleerden over na. Naast heel veel andere mogelijkheden, bestonden er al langer theorieën dat de voorlopers van de kippen zijn geëvolueerd tot dieren die harde eieren konden leggen.

    Opgelost
    Die mogelijkheid blijft gewoon overeind, terwijl er een streep kan door de mogelijkheid dat de eerste kip uit een ei is gekropen. Het vraagstuk waar kleuterklassen, oude Grieken en filosofen al eeuwen hun hoofd over braken, is opgelost.

    Tijdloos vraagstuk
    "Toen we de resultaten bekeken, beseften we pas dat we een tijdloos vraagstuk hadden opgelost. We waren er zelf ook nogal verbaasd over", aldus een van de onderzoekers tegenover het Engelse tabloid The Sun.

    Fascinerend
    Want eigenlijk hielden ze zich helemaal niet bezig met dit probleem. De vorming van een eierschaal is om een andere reden heel fascinerend: zo licht en toch zo stevig en een kip produceert hem binnen enkele uren. De grootste supercomputer in Groot-Brittannië deed er weken over in een simulatie. "Als we iets vergelijkbaars zouden kunnen maken, dan betekent dat niets minder dan een revolutie", volgens diezelfde wetenschapper.


    Leef je droom, droom niet je leven.

    Altijd al geweten. Ik dacht altijd al dat de kip er eerder was dan het ei. _O_


    Be here, be alive, and be the means to a worthwhile end. Head down, chin up, eyes on the horizon. Don’t blow it.

    Dat las ik, inderdaad.

    Stiekem wil ik veeeel liever weten hoe de eerste mens ontstond..

    Haha tot dat er weer iemand begint te zeuren over iets wat volgens hem niet klopt en er weer mensen beginnen te twijfelen zeker. (': Klinkt op zich best logisch allemaal trouwens.

    Volkova schreef:
    Dat las ik, inderdaad.

    Stiekem wil ik veeeel liever weten hoe de eerste mens ontstond..

    Evolutie.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Nou.. Ik blijf toch bij mijn theorie; er was een bacterie of microbe of wat dan ook. En dat ding muteerde. En door die mutatie werd dat ding groter en kon het eieren leggen. En uit een van die eieren kwam een gemuteerd gemuteerd ding, dat we nu kennen als een kip. Niet zo moeilijk hoor (nerd)


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    Ik blijf erbij dat het ei er eerst was. Punt (krul)


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    De kip was er eerst wat een kip kan wel een ei leggen, maar een ei geen kip.
    BAM

    [ bericht aangepast op 5 aug 2010 - 21:25 ]


    *insert philosophical cringe expression here*

    mijn papa vroeg zich dat ook af en ik stuurde een vraag naar www.ikhebeenvraag.be en als antwoord kreeg ik : dat moet jem aar is aan papa of broer vragen


    "In the end, everything will be okay. If it’s not okay, it’s not the end"

    Reassurance schreef:
    Ik blijf erbij dat het ei er eerst was. Punt (krul)


    Ik eigenlijk ook, haha, een ei klinkt toch logischer.


    Leef je droom, droom niet je leven.

    Inderdaad, het ei was toch eerst. Want dat moét wel uit één voorhysterisch ding komen en dááruit kwam een kip. ;3


    "You move me, Kurt." ~ Blaine Anderson

    Conflate schreef:
    De kip was er eerst wat een kip kan wel een ei leggen, maar een ei geen kip.
    BAM


    Klinkt ook wel weer logisch, haha, ik weet het nu ook niet meerr!(lol)


    Leef je droom, droom niet je leven.

    dit hoeft trouwens niets te bewijzen,alles evolueert,dus die eieren ook. Dino's legte toch ook eieren,dus het ei was er eerder dan wat wij een kip noemen.

    [ bericht aangepast op 5 aug 2010 - 21:29 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    SharonXD schreef:
    (...)

    Ik eigenlijk ook, haha, een ei klinkt toch logischer.
    Nee hoor ;D. Want er is een haan nodig om een kindje in een ei te leggen, en dus eigenlijk ook een kip (krul)


    If you think something small can’t make a difference, try sleeping with a mosquito in the room

    Hmm, maar hoe is de kip dan op de wereld gekomen ? (cat)


    -

    Snor schreef:
    (...) Nee hoor ;D. Want er is een haan nodig om een kindje in een ei te leggen, en dus eigenlijk ook een kip (krul)


    Ook weer waar.(A)


    Leef je droom, droom niet je leven.