Ik heb arachnofobie.
Nou, wat is arachnofobie?
Arachnofobie of spinnenangst is een overmatige angst, een specifieke fobie voor spinnen en spinachtigen. Het is waarschijnlijk de meest voorkomende vorm van dierenfobie. Opvallend is dat arachnofobie bij natuurvolkeren aanzienlijk minder voorkomt dan in de Westerse samenleving.
De angst kan zich uiten in het mijden van gebieden waar iemand spinnen verwacht tegen te komen, bijvoorbeeld een zolder met veel spinnenwebben, maar ook van vakantiegebieden waar de kans groot is met spinnen geconfronteerd te worden. De rechtstreekse confrontatie met spinnen kan in serieuze gevallen leiden tot ernstige paniekaanvallen.
Vanochtend kwamen we weer van Tenerife, lange vliegreis, om half 5 's ochtends thuis, 5 uur in bed, ik ging eerst nog even lezen en om 6 uur wou ik gaan slapen. Ik zag een langpoot.
Ik bleef eerst stokstijf liggen, toen kwam ik zonder al te veel te bewegen uit mijn bed. Ik was doodsbenauwd dat ie op me zou vallen. Ik roep mijn moeder, zij helemaal boos uit bed, naar mijn kamer, is die langpoot weg. Mijn moeder gaat natuurlijk weer naar bed, want ze wil daar niet verder naar zoeken. Ik space hem helemaal. Begin bijna te hyperventileren en ik begin te huilen. Ik ben toen op mijn bureau gaan zitten, in een topje en adidas broekje, ik had het vet koud, maar ik durfde echt mijn bed niet in. Ik heb daar een uur/anderhalf uur gezeten. Toen ben ik naar mijn bed toegelopen, heb ik alle kussens van mijn bed afgehaald, mijn dekbed uitgeschud, mijn kussen gecontroleerd, mijn hor boven mijn bed weggehaald, en ben toen gaan slapen. Maar ik was nog steeds heel erg bang.
Als je er meer over opzoekt op google bijvoorbeeld, zul je ook lezen dat mensen met arachnofobie weten dat hun angst overdreven is. Echter bij confrontatie met een spin ren je gillend weg. Of je gaat verstijven van de schrik. En je durft geen stap meer in die ruimte te zetten. Totdat je zelf hebt gezien dat de spin dood is.
Het is ook zo dat anderen maar niet begrijpen dat je écht bang bent en in paniek raakt bij het zien van of denken aan een spin.
Mijn ouders zeggen dat ik 'me niet zo aan moet stellen', dat ik me 'erover heen moet zetten'. Nou, dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Mijn moeder heeft enorme hoogtevrees, dus ik zeg tegen haar "Zet jij je maar lekker over je hoogtevrees heen, maar nee, jij staat op 2 meter hoogte en je spaced hem al helemaal." Haar antwoord? "Dat is anders." Nee, dat is helemaal niet anders, een fobie is een fobie. Een angst is een angst.
Wie heeft er nog meer arachnofobie en hoe houden jullie het in controle, als dat al lukt?
I'd rather go naked than wear fur.