• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt.
    Dus zit je iets dwars? Heb je problemen? Is je ijsje niet lekker? Of voel je je gewoon zo ontzettend blij en wil je dat met de rest van Qreaties delen?

Schrijf hier dan alles van je af.

Voor gevoelige onderwerpen verwijzen de mods je graag door naar het volgende topic: professionele hulpverlening.

[ bericht aangepast op 6 nov 2025 - 21:15 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Caverna schreef:
    Als ik dus niet ziek was geweest nu, had ik €1000 euro per maand meer ontvangen. Netto. Oh ja en mijn leven was ook nog eens veel leuker geweest.

🫂🫂🫂🫂

I feel you. En ik hoop dat het snel beter/makkelijker/leuker voor je wordt 🫂 want dit is echt heel kut.

Nu heb ik het geluk dat ik wel 'werk' (nu nog met behoud van uitkering, maar straks met een klein contract 🥹🥹🥹 niet verwacht dat dat ooit mogelijk zou zijn).

Word echt gek van mensen die zeggen dat het luxe is om een uitkering te hebben, dat het makkelijk handje ophouden en geld krijgen is.

Onder de spoiler mijn *howcanImakethisaboutme*
    Met m'n uitkering zit ik bruto ruim €300,- onder het sociaal minimum omdat ik geen recht heb op een aanvulling tot het sociaal minimum (tenzij ik bijstand aanvraag. Maar ik ga oprecht nog liever dood dan dat ik ooit nog bijstand aanvraag).
    Dat is netto €270,- per maand onder bijstandsniveau.

Als ik straks betaald word voor werk (bij elkaar 1 dag per week), wordt dat ingehouden van mijn uitkering (70% van het berekende maandloon) én vervalt mijn recht op een toeslag die dat maandloon aanvult tot 100%). En het is niet alleen loon wat ingehouden wordt, ook keuzebudget en vakantiegeld en alles wat niet maandelijks wordt uitbetaald... Ik bedoel, ik snap het, maar het is wel zuur. Ik ga er dan nog eens 250 euro bruto per maand op achteruit t.o.v. nu, terwijl ik dan werk.

Werken loont niet vanuit een uitkering, dat is een feit.
    Maar mensen snappen niet dat het niet leuk is om niet te kunnen werken, dat je wereld heel klein wordt en dat je levenskwaliteit ontzettend daalt.

Mensen die door ziekte niet of minder kunnen werken worden al keihard benadeeld (sowieso al omdat je ziek bent). Constant die stress of je alles nog wel kunt betalen. Hogere energierekening omdat je veel thuis bent. En NOG STEEDS vindt 'de maatschappij' dat uitkeringen strenger moeten worden, dat mensen met een uitkering gekort moeten worden. Flikker op, joh.

Ik hoop voor jou dat het snel verbetert, dat je inkomen hopelijk toch weer iets mag stijgen op korte termijn en dat je leven leuker wordt.

Is er iets wat wij als Q'ers voor je kunnen doen? 🫂

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Ekko schreef:
    (...)

As long as you haven't written back he's getting away with it. :Y)

Is dit manipulatie om mij snel aan Nash te laten beginnen? 👿

hodie mecum eris in paradiso

Dit is geen uur om te strijken,, maar zie me gaan.

Mijn brein breint zoals het breint.

Oprecht ik wil NIET ziek worden. Dit is zo'n aanslag op mijn immuunsysteem. KSSST GA WEG, IK WIL GEEN 3 WEKEN ZIEK ZIJN , KSSST!

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."

Derks schreef:
    (...)

🫂🫂🫂🫂

I feel you. En ik hoop dat het snel beter/makkelijker/leuker voor je wordt 🫂 want dit is echt heel kut.

Nu heb ik het geluk dat ik wel 'werk' (nu nog met behoud van uitkering, maar straks met een klein contract 🥹🥹🥹 niet verwacht dat dat ooit mogelijk zou zijn).

Word echt gek van mensen die zeggen dat het luxe is om een uitkering te hebben, dat het makkelijk handje ophouden en geld krijgen is.

Onder de spoiler mijn *howcanImakethisaboutme*
    Met m'n uitkering zit ik bruto ruim €300,- onder het sociaal minimum omdat ik geen recht heb op een aanvulling tot het sociaal minimum (tenzij ik bijstand aanvraag. Maar ik ga oprecht nog liever dood dan dat ik ooit nog bijstand aanvraag).
    Dat is netto €270,- per maand onder bijstandsniveau.

Als ik straks betaald word voor werk (bij elkaar 1 dag per week), wordt dat ingehouden van mijn uitkering (70% van het berekende maandloon) én vervalt mijn recht op een toeslag die dat maandloon aanvult tot 100%). En het is niet alleen loon wat ingehouden wordt, ook keuzebudget en vakantiegeld en alles wat niet maandelijks wordt uitbetaald... Ik bedoel, ik snap het, maar het is wel zuur. Ik ga er dan nog eens 250 euro bruto per maand op achteruit t.o.v. nu, terwijl ik dan werk.

Werken loont niet vanuit een uitkering, dat is een feit.
    Maar mensen snappen niet dat het niet leuk is om niet te kunnen werken, dat je wereld heel klein wordt en dat je levenskwaliteit ontzettend daalt.

Mensen die door ziekte niet of minder kunnen werken worden al keihard benadeeld (sowieso al omdat je ziek bent). Constant die stress of je alles nog wel kunt betalen. Hogere energierekening omdat je veel thuis bent. En NOG STEEDS vindt 'de maatschappij' dat uitkeringen strenger moeten worden, dat mensen met een uitkering gekort moeten worden. Flikker op, joh.

Ik hoop voor jou dat het snel verbetert, dat je inkomen hopelijk toch weer iets mag stijgen op korte termijn en dat je leven leuker wordt.

Is er iets wat wij als Q'ers voor je kunnen doen? 🫂

Ik zie dit verhaal ook terug bij mijn vader. Hij is gedeeltelijk afgekeurd vanwege een hevige ziekte wat hem 24/7 pijn oplevert en waardoor hij niet goed kan bewegen. Mijn vader had zichzelf volledig kunnen laten afkeuren, maar wilde eigenlijk nog zoveel als mogelijk was werken. Dus halve dagen zittend werk verrichten was voor hem haalbaar, wel met veel slag en stoot moet ik zeggen.
    Hij was een tijdje terug 40 (!) jaar in dienst bij het bedrijf waar hij werkt. Maar moest zijn extraatje inleveren vanwege de uitkering die hem aanvult (naar 40 uur, want dit werkte hij voordat hij ziek werd. Dit heeft hij trouwens ook gewoon al 20 jaar gedaan. Niet dat dat iets uit maakt, natuurlijk). Ook toen hij promotie maakte, moest hij het extra geld weer inleveren.
    Ook is hij al meer extra kosten kwijt dan een ander, omdat hij bijvoorbeeld ieder jaar het eigen risico moet betalen. Ook aangepaste spullen moet hij grotendeels zelf bekostigen. Iemand die al onder het minimum wordt gehouden, die ook nog extra dure kosten moet maken. Dus nee, een uitkering is geen feest. En werken loont inderdaad niet met een uitkering, hoe krom ook. Want hoe sterk is het juist dat iemand die ziek is toch nog zijn steentje wil bijdragen waar dat kan? Dat moet worden beloont, niet worden afgestraft!

"She would've made such a lovely bride, what a shame she's fucked in the head, " they said

Jeez. Sorry voor het woordgebruik, maar kut tandarts. Deze was ooit nice en begripvol voor mijn triggers, maar de vorige keer kwam een studente ongevraagd meekijken, en net dacht ik dat het enkel voor gaatjes was, hebben ze ook de mondhyghienist dingen gedaan. Ja hallo, dit is waarom ik het altijd los van elkaar plan, ik kan dit niet samen. Waarom hebben ze dit ongevraagd toch wel gedaan en zonder dat ik er nog iets aan kon doen? Waay to be exactly why I avoided it for a while...
    En nu is een gaatje slecht gevuld met een scherpe rand, en moet ik hier een week mee rondlopen.. omdat ik niet meer kon wachten om straks nog gezien te worden gods know when. (Ik heb school straks, ennwil niet te laat komen.) Nee. Ik ga hier niet meer naar terug zodra dit gefixt is.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

@Derks @Miyah ik ben heel blij dat we iig een systeem hebben van uitkeringen en niet volledig aan ons lot overgelaten worden - maar ik heb echt het idee dat het volledig uit wantrouwen werkt. Ik moet mijn gesprek met de verzekeringsarts nog hebben (wachttijd is 40 weken) maar hoor terrorverhalen van mensen die wel moeten werken terwijl ze dat echt niet kunnen. Er wordt echt uitgegaan van de basis dat zieke mensen misbruik maken van het systeem, terwijl er echt weinig is dat erger is dan chronisch ziek zijn 😅 En dat is triest want heel veel mensen willen dolgraag werken, zoals je vader ook @Miyah. Niemand valt vrijwillig uit.
    Wat ik wel niet zou geven om gewoon gezond te zijn en te kúnnen werken. Ik ben 29 en ik zit hele dagen thuis; ik moet om de anderhalf uur naar bed; ik heb de hele dag door hele nare pijnklachten; ik kan maximaal 20 minuten wandelen of fietsen op een ebike; en ik kan een halfuur klachtvrij kletsen. Ik kan [vloekwoord] niet eens mijn nichtje van 2 optillen zonder stevige klachten te krijgen.
    Denken ze echt dat ik dit leven wil? Dat ik niet veel liever lekker zou werken (ik vind mijn werkveld hartstikke leuk) en in het weekend leuke dingen doen? Dat ik vertrouwen wil hebben in mijn toekomst, ipv hier binnen weg te kwijnen? En dat ik tegelijk keihard werk om ook nog een beetje te genieten van het minuscule leven dat ik nu leid, want anders ga ik er helemaal aan onderdoor?
    En dan hoor ik dat er mensen zijn die vertellen aan de verzekeringsarts dat ze nét voldoende energie hebben om hun huishouden ietsje op orde te houden, en dan vat ie dat op als "oh die energie kun je ook in werken steken". Niet beseffend blijkbaar dat als werk het enige is wat je in je leven hebt, dat je dus geen leven hebt.
    Ik red het gelukkig financieel omdat mijn ouders bereid zijn mijn zorgkosten te betalen (want inderdaad, die zijn ook hartstikke hoog) en mijn vriend een leuk salaris heeft, en we een jaar voor mijn uitval een heel energiezuinig huis hebben gekocht. Dus ik besef dat ik alsnog wel "geluk" heb wat dat betreft. Maar het is echt absurd waar je allemaal mee moet dealen als je ziek wordt, terwijl het ziek-zijn zelf al zwaar genoeg is.

Anyway, positieve afsluiter: ik heb gelukkig wel vertrouwen dat ik nog wel beter kan worden en op termijn weer meer zelfvoorzienend ga zijn. Misschien wel met minder geld, maar dat is dan wat het is. Gezondheid is het allerbelangrijkste en daar ga ik me ook op focussen, zolang ik rond kan komen is dat voldoende...

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Maren Stoffels is vandaag en volgende week hier op school. Ge-wel-dig. Die kinderen hangen aan haar lippen <3

Protect the people.

Omatikaya schreef:
    Maren Stoffels is vandaag en volgende week hier op school. Ge-wel-dig. Die kinderen hangen aan haar lippen <3

Oh mijn God, ik ging even googelen want ik herinner me dat ik vroeger echt alles van haar las… en deze vrouw is pas 37?!!

Ontopic: Vanochtend voor het eerst in mn eentje een auto gehuurd in t buitenland (automaat notabene, never drove one before, echt even wennen lol) en naar mijn collega’s gereden hier in Finland! Feels good! 🖤

hodie mecum eris in paradiso

Moriendi schreef:
    (...)
    Oh mijn God, ik ging even googelen want ik herinner me dat ik vroeger echt alles van haar las… en deze vrouw is pas 37?!!

Ontopic: Vanochtend voor het eerst in mn eentje een auto gehuurd in t buitenland (automaat notabene, never drove one before, echt even wennen lol) en naar mijn collega’s gereden hier in Finland! Feels good! 🖤
    Ja!!!!! Haar eerste boek kwam gisteren 20 jaar geleden uit, toen ze 17 was (ze schreef het boek toen ze 15 was, vertelde ze). Ze vertelt echt heel goed en morgen komt een nieuw boek van haar uit (fantasy YA!!!), dus dat boek wil ik zeker gaan lezen (net als het boek waarvoor ze een prijs heeft gewonnen)

Protect the people.

Dat moment dat je dacht rustig aan je vakantie te kunnen beginnen en vervolgens na een uur overwerken als een shell-shocked veteraan al trillend en met rode oogjes van moeheid je laptop dichtklapt :'D

In any case: FREEDOM!!

Edit: zo moe dat het shock-shelled werd lol

[ bericht aangepast op 12 nov 2025 - 11:05 ]

Dramatic

woohooo 11-11, zo even een uurtje naar de stad. De Tullepetaon wakker zingen en een biertje doen en dan verstandig naar huis en rust nemen.

Change is for weirdos ~ Niall Horan

Help mijn obsessie met de nieuwe Frankenstein film neemt mijn gehele brein over help help

"I have love in me the likes of which you can scarcely imagine and rage the likes of which you would not believe."

x

[ bericht aangepast op 11 nov 2025 - 19:58 ]

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Blurgh.

O mia lost elan. Tu isag elythe.