Catmint schreef:
(...)
Oh wait, ze probeert de leftists/mensen tegen extreem rechts voor Nazi/Hitler uit te maken?
Hier is de hele thread
Zoals ik het begrijp, vindt Rowling het niet oke dat die Amerikaan Kirk vermoord is en beschouwt ze dat als een terroristische daad. Ze vindt dat je niet over mag gaan tot geweld als een ander het niet met jouw wereldbeeld eens is. Zeker niet als die ander - in haar woorden - a civil politic debate wilde.
In die context staat haar Hitler-quote. Ze is in deze context dus vooral tegen het oplossen van wat dan ook met geweld en moord en verwoordt dat op een typische J.K. Rowling-manier.
--
Ik wil het - even voor de duidelijkheid - niet voor haar opnemen oid. Ik vind dat ze Charlie Kirk als een veel civielere persoon neerzet dan hij was, maar ben het met haar eens dat moord niet de oplossing is. Ik ben het verder overigens zeker niet met haar controversiële overtuigingen eens.
Ik wil alleen wel even nuanceren dat ze niet Hitler quote alsof ze het met hem eens is, en ook niet Hitler quote omdat ze een bepaalde kant kiest. Ze quote hem omdat ze vindt dat je niet geweld en moord kunt rechtvaardigen omdat je zo sterk overtuigd bent van jouw eigen idealen, zelfs niet als je zelf zo overtuigd bent dat jij 'de uitzondering' bent omdat jouw idealen dat wél waard zijn. En daarin quote ze Hitler omdat die dat dus ook dacht. Volgens mij is dat de strekking van haar bericht.
De grootste kritiek zit 'm volgens mij (terecht) in de manier waarop ze Charlie Kirk afschildert als iemand die enkel geïnteresseerd was in een politiek debat. Terwijl hij echt veel verder ging dan dat.
En tot zover mijn onderzoek hiernaar
[ bericht aangepast op 18 sep 2025 - 14:58 ]
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain