• Hallo allemaal,

    Ik ben toch weer eens op Quizlet gedoken en ben nu benieuwd naar het volgende: Hoe zit het met religiositeit onder de Quizletters? Ga je iedere zondag naar de kerk, heb je je aangesloten bij de de kerk van het vliegende spaghettimonster of blijf je ver bij alles wat met religie te maken heeft vandaan?

    Nu hoor ik de vraag al: Maar Veerle, wat is religie dan volgens jou? Goede vraag, dat mag je zelf beslissen! Beetje een flauw antwoord maar als religiewetenschapper is het lastig om in een paar honderd woorden een coherente uitleg bij elkaar te typen, daarom wil ik het graag aan jullie overlaten. Je kunt ook denken aan dingen die meer in de hoek van de spiritualiteit zitten, leg je vaak tarot of steek je wel eens een kaarsje aan voor een geliefde?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie religiositeit! Ik heb een poll aangemaakt (als het werkt? Ik weet echt niet meer wat wel en niet werkt hier lol) maar voel je vrij om wat meer te vertellen in de reacties. (:

    Ben je religieus?

    66.7% (14 stemmen)
     
    NEE

    19.0% (4 stemmen)
     
    Zwevende kiezer (ik twijfel/ben zoekende)

    9.5% (2 stemmen)
     
    Overtuigend JA

    4.8% (1 stem)
     
    Een vorm van, namelijk:...


    The truth is out there.

    Ik ben christen. Maar sinds ik een baby heb (nu anderhalf jaar) en het hele gebeuren rondom covid gaan we nauwelijks meer naar de kerk. Volgende maand gaan we echter verhuizen en dan willen we wel weer een nieuwe kerkgemeenschap zoeken. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ben op geen enkele manier religieus en dat heeft dan vooral te maken met het feit dat ik een heel feitelijk persoon ben enerzijds (aka, ik zoek overal een verklaring achter en ben heel feiten gebaseerd en laat dat nu net hetgeen zijn wat religie niet kan bieden), en anderzijds heb ik een spuughekel aan de instituten rond religie die mijn geaardheid moeten bekritiseren en veroordelen.

    Zoals je leest kan ik de instituten en religie objectief gezien echt wel scheiden, maar subjectief loopt het voor mij toch over en ik ga me niet engageren of bezighouden met zaken die ik associeer met haat en veroordeling.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Ik ben op geen enkele manier religieus en dat heeft dan vooral te maken met het feit dat ik een heel feitelijk persoon ben enerzijds (aka, ik zoek overal een verklaring achter en ben heel feiten gebaseerd en laat dat nu net hetgeen zijn wat religie niet kan bieden), en anderzijds heb ik een spuughekel aan de instituten rond religie die mijn geaardheid moeten bekritiseren en veroordelen.

    Zoals je leest kan ik de instituten en religie objectief gezien echt wel scheiden, maar subjectief loopt het voor mij toch over en ik ga me niet engageren of bezighouden met zaken die ik associeer met haat en veroordeling.


    Dankjewel voor het delen! Ik kan me wel vinden in je opmerking over de rigiditeit van sommige instituten, en ook dat je er onder andere daarom er afstand van neemt.


    The truth is out there.

    Ringwraith schreef:
    Ik ben christen. Maar sinds ik een baby heb (nu anderhalf jaar) en het hele gebeuren rondom covid gaan we nauwelijks meer naar de kerk. Volgende maand gaan we echter verhuizen en dan willen we wel weer een nieuwe kerkgemeenschap zoeken. (:


    Gefeliciteerd met je verhuizing! Welke gemeenschap ben je bij aangesloten? (:


    The truth is out there.

    Ik ben gedoopt, heb mijn communie en vormsel gedaan. Ik ga verder niet naar de kerk en ben niet echt gelovig.

    Ik kan mijn rust vinden in kapellen en steek dan altijd een kaarsje aan. Verder vind ik de gedachten van een hemel een fijn idee, niet dat ik er perse in geloof.

    Het is dus meer dat het hier en daar mij rust geef dan ik echt gelovig ben


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Byleth schreef:
    (...)

    Gefeliciteerd met je verhuizing! Welke gemeenschap ben je bij aangesloten? (:


    Ik ben van huis uit christelijke gereformeerd maar waar we nu wonen (in West-Friesland) waren de gereformeerde kerken een stuk strenger en daar voelden we ons niet echt thuis. Toen hebben we ons bij een kleine evangelische gemeente aangesloten (met ongeveer 40 man). Dus we moeten straks maar weer opnieuw kijken waar we ons thuis voelen haha, ik heb het liever niet te zweverig maar ook weer niet te oubollig (met een orgel) ;p


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ben nooit gedoopt en heb mijn lentefeest gevierd ipv mijn communie. Ik geloof ook niet dus ik denk dat je me onder de atheïsten kan rekenen (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik vind spiritualiteit en daar open voor staan wel belangrijk, maar ik voor mij heeft het woord 'religie' toch de connotatie van geïnstitutionaliseerde religie. Ik weet dat die twee dingen los van elkaar bestaan, maar toch zou ik zeggen dat ik niet religieus ben.

    Het probleem met veel religies voor mij is vaak het feit dat het een instituut is - en ook dat veel van die instituten bepaalde dingen aan mij en mijn vrienden niet zou accepteren. Ik heb wel Christelijke vrienden - en ook Christelijke vrienden die eigenlijk ook buiten de Christelijke standaarden vallen - dus ik begrijp ook echt wel goed dat alleen maar omdat de strengere 'gelovigen' ons niet zouden accepteren, dat niet betekent dat dat doordringt in alle lagen van het geloof.
    Tegelijkertijd zou ik het moeilijk vinden om aanhanger te zijn van een instituut waarvan ik weet dat alleen mijn sub-groepje me accepteert, maar als ik ervoor zou willen kiezen me meer daaraan te willen overgeven of daarin een hogere rol zou willen krijgen, ik een bepaald gedeelte van mezelf zou moeten verbergen, of dat ik me zelfs daarvan af zou moeten keren.

    Desondanks vind ik bepaalde aspecten van 'geloven' wel erg mooi. Ik denk dat iedereen wel zijn eigen dingetjes daarin heeft.

    [ bericht aangepast op 6 nov 2022 - 19:29 ]


    Tijd voor koffie.

    Ik ben gedoopt en heb mijn communie en vormsel gedaan, maar ben verder niet gelovig. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ben zelf niet gedoopt en niet gelovig.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ledecky schreef:
    Ik ben gedoopt en heb mijn communie en vormsel gedaan, maar ben verder niet gelovig. (:

    Dit ook. En ook absoluut niet gelovig. Ik ben wel in het bezit van een satanische bijbel, which is ironic I guess :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Bijbelverhalen kunnen qua symboliek heel mooi zijn, maar ik vind de manier waarop religie al sinds het begin der tijden wordt beoefend de basis van extreem veel narigheid in onze wereld die er helemaal niet hoeft te zijn. Ik heb er daarom een grote afkeer van en vind het bizar hoeveel invloed het heeft in een vrijdenkende maatschappij als de onze (christelijke en islamitische scholen, zwaar gelovige partijen in de Tweede Kamer, etc).


    ars moriendi

    Ledecky schreef:
    Ik ben gedoopt en heb mijn communie en vormsel gedaan, maar ben verder niet gelovig. (:

    dit ook inderdaad. al ben ik daarnaast ook nog een tijdje misdienaar geweest, en kwam ik vaker bij de lokale pastorie over de vloer omdat mijn opa daar de tuin onderhield. nog altijd nachtmerries aan de lauwwarme pepsi die ik daar kreeg haha.
    ik vind het wel interessant hoe verschillende geloven met elkaar verbonden zijn, en om te zien / leren hoe die over dingen denken. een paar jaar geleden heb ik bijvoorbeeld de vertaling van de Koran door kader abdolah gelezen. misschien moet ik maar eens op zoek naar een vertaling van de tora.


    because i knew you, i have been changed for good

    SPICA schreef:
    (...)
    dit ook inderdaad. al ben ik daarnaast ook nog een tijdje misdienaar geweest, en kwam ik vaker bij de lokale pastorie over de vloer omdat mijn opa daar de tuin onderhield. nog altijd nachtmerries aan de lauwwarme pepsi die ik daar kreeg haha.
    ik vind het wel interessant hoe verschillende geloven met elkaar verbonden zijn, en om te zien / leren hoe die over dingen denken. een paar jaar geleden heb ik bijvoorbeeld de vertaling van de Koran door kader abdolah gelezen. misschien moet ik maar eens op zoek naar een vertaling van de tora.


    Hé, ik ben ook nog een tijdje misdienaar geweest! (krul)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik ben een tijd lang heel boos geweest dat ik als kind niet gedoopt ben en dus ook geen communie enzovoorts heb mogen doen.
    Ik had het gevoel dat m'n ouders mij daardoor 'mijn jeugd hebben ontnomen' omdat vriendinnen dat wel deden, en ik mocht bij het kinderkoor als enige geen hostie tijdens de vieringen enzovoorts.

    Nu maakt het me eigenlijk allemaal een stuk minder uit. Ik weet ook niet zo goed wat ik met geloof zou moeten. Als mensen mij uitnodigen om mee te gaan naar een viering of dienst dan vind ik dat altijd heel bijzonder en dan respecteer ik hun en ga ik mee. Maar ja, het is allemaal een grote puzzel waarvan de stukjes niet ineen passen en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

    Heel interessant om zo de ervaringen van de andere Quizletters te lezen 😊


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly