• Hallo allemaal,

    Ik ben toch weer eens op Quizlet gedoken en ben nu benieuwd naar het volgende: Hoe zit het met religiositeit onder de Quizletters? Ga je iedere zondag naar de kerk, heb je je aangesloten bij de de kerk van het vliegende spaghettimonster of blijf je ver bij alles wat met religie te maken heeft vandaan?

    Nu hoor ik de vraag al: Maar Veerle, wat is religie dan volgens jou? Goede vraag, dat mag je zelf beslissen! Beetje een flauw antwoord maar als religiewetenschapper is het lastig om in een paar honderd woorden een coherente uitleg bij elkaar te typen, daarom wil ik het graag aan jullie overlaten. Je kunt ook denken aan dingen die meer in de hoek van de spiritualiteit zitten, leg je vaak tarot of steek je wel eens een kaarsje aan voor een geliefde?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie religiositeit! Ik heb een poll aangemaakt (als het werkt? Ik weet echt niet meer wat wel en niet werkt hier lol) maar voel je vrij om wat meer te vertellen in de reacties. (:

    Ben je religieus?

    66.7% (14 stemmen)
     
    NEE

    19.0% (4 stemmen)
     
    Zwevende kiezer (ik twijfel/ben zoekende)

    9.5% (2 stemmen)
     
    Overtuigend JA

    4.8% (1 stem)
     
    Een vorm van, namelijk:...


    The truth is out there.

    Ik heb familieleden die vanaf een generatie voor mij christelijk opgevoed waren. Ik heb het geluk dat ik zelf mag bepalen waar ik in mag geloven.
    Ik noem mezelf niet religieus, omdat ik religie als iets negatief zie. (De geschiedenis heeft het ook laten bewezen) Ik beschouw mezelf eerder als spiritueel. Ik geloof verder wel dat er een schepper bestaat die de aarde en mensen geschapen heeft. Ik lees dagelijks wel iets uit de King James bijbel uit 1611 of de Cepher bijbel. (Cepher bijbel is trouwens een oud Hebreeuwse bijbel) Dat is puur omdat ik het zelf wil en het heeft boeken en letters dat niet in de andere bijbels zitten. (Die hebben er namelijk 66 boeken en brieven.)

    Ik heb er een hekel aan als mensen me als religieus beschouwen en denken dat ik maar met de regeltjes en gewoontes van andere religieuze mensen moet meedoen, zoals minder dan zeven keer bidden of per week de heilige tempel bezoeken zoals: Moskee, kerk of Synagoge. Over andere religieuze regeltjes. Dat is voor mij nonsens. Ik heb verder geen hekel aan mensen die aan zulke religie houden. Ik ben er ook niet tegen als mensen moslims of christen zijn, maar heb wel een hekel als mensen me met de religieuze mensen over een kam scheren of denken dat in een schepper geloven en religieus zijn één pot nat is. Dat is voor mij echt BS. Dat er mensen zijn die in een schepper/God geloven betekent niet perse dat we allemaal religieus zijn. Daar wil ik me ver erbuiten houden. Er bestaat ook iets als Theïsme. Het tegenovergestelde van Atheïsme. Bij mij en paar andere draait het om een band te hebben met de schepper. Ik geloof verder ook wel dat wetenschap en geloven in een schepper kan. Verder hou ik ook van wijsheden en spirituele ontwikkelingen.

    [ bericht aangepast op 11 nov 2022 - 11:46 ]

    Dankjewel voor de reacties allemaal! Interessant om jullie ervaringen en gevoelens erover te lezen. (:


    The truth is out there.

    Mijn religie is Tula Jesus Freak by Lana del Rey, en dat nieuwe lied van Taylor Swift waarin ze zingt 'karma is my boyfriend', maar ik het steeds onthoud als 'Jesus is my boyfriend' en het nu canon heb gemaakt in mijn hoofd.