![](https://i.pinimg.com/564x/12/73/52/127352cb8ae2284eddca6171f60d26bb.jpg)
![](https://thumbs.gfycat.com/CompassionateBelatedBlackrhino-size_restricted.gif)
![](https://i.pinimg.com/originals/be/47/82/be4782f417e2ade2bbfeb220fd34cf18.png)
![](https://64.media.tumblr.com/1fc82d1f55a4e94e640d3e013b843880/477d8aeefd3a8782-19/s540x810/ef8d13a555d399c8fa7c16777290ffd1eaf4359a.gifv)
![](https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMWUyYjRmM2ItNTY4ZS00YmFmLTgzNTItMWI5NWRiNGQ2MjlmXkEyXkFqcGdeQXVyNDcxNzU3MTE@._V1_.jpg)
|
Dachten de heren dat ze soms stom was? Dom misschien? Dat ze niet door zou hebben wat er speelde, ook al wist ze misschien de werkelijk oorzaak ervan nog niet? Dachten de heren soms dat ze ongegeneerd hun eigen ‘oorlog’ konden uitvoeren, met haar in het midden als een of ander. . . wat, bemiddelaarster? Psychologe? Iemand die de waarheid maar moest zien te raden?
Naarmate het gesprek tussen Gail, Isaac en Alex zich verder vorderde, hoe ongemakkelijker de sfeer leek te worden en dat irriteerde de blondine op geleidelijke wijze steeds meer. De sigaret tussen haar vingers in was het enige echte puntje van kalmte dat haar nog rest, waarop Gail dan ook de tijd nam om er een hijs van te nemen — de rook diep haar longen inzuigend, om het vervolgens in een trage wolk weer uit te blazen. Natuurlijk kan ze gewoon opstaan en weglopen, Alex’s tactvolle poging om haar weg te krijgen aan nemen, maar dat zat simpelweg niet in Gail’s aard. Niet wanneer Isaac haar er juist voor nog onbekende redenen bij geroepen leek te hebben, en nu een machtsspelletje met Alex uitspeelde om wat dan ook gewonnen te krijgen. Haar laatste woorden troffen echter doel, de suggestieve toon door geen van beide onopgemerkt gebleven. Ook al keek Alex niet meer hun richting op.
”Nee, natuurlijk niet,” reageert Isaac. En ondanks dat hij meeging in haar woorden verried de klank van zijn stem het feit dat hij het desalniettemin niet met haar eens was. “Jimmy zijn lapdance is belangrijker dan alles. Hij was jarig vorige week, dat mogen we niet ongevierd laten.” Gail humt slechts, neemt daarbij een nieuwe trek van haar sigaret als Alex daarop besluit om er nog een tactvolle sneer tussen te gooien, en blaast de rook opnieuw loom uit, alvorens ze met één simpele vraag het onderwerp weer terug weet te keren. Gail hield niet van onwaarheden noch van dit soort ongemakkelijkheden waar ze aan haar hele lichaam kon voelen dat deze wilde kronkelen op haar plek om maar weg te komen. De bar eigenaresse was geen vrouw die kronkelde, althans niet in dit soort sferen. En dus besloot ze dat er een einde aan moest komen.
”Ondeugendheden,” vertelt Isaac ondertussen, schokschouderend op nonchalante wijze, nadat hij een slok van zijn drankje heeft genomen. “Hmmm, ondeugendheden,” herhaalt Alex tussendoor. “Jij was de echte kwajongen van de twee, niet Saac? Zorgde er altijd voor dat ik in de problemen kwam.” Terwijl Gail haar blik iets vernauwd, flitsend tussen beide heren in om geen enkele reacties te missen, kijkt Isaac haar recht aan. Waarom was ze ook al weer hier bij hen komen zitten? Misschien had ze toch maar beter op Hein’s aanbod in kunnen gaan, al was het maar om hieraan ontsnapt te blijven.
“Maar Alexander heeft vast spannendere verhalen over jongensstreken. Of heb je niets interessants meegemaakt bij de Hitler Jugend, Alex? Ik zou het niet weten, Joden werden niet toegelaten, weet je nog? Daar was je vader nog een groot voorstander van. Of vind je dit opnieuw dronkenmanstaal? In dat geval hebben we nog een rondje jäger nodig, want ik ben bang dat dit nog niks is, Dahlinger."
Het zijn vooral de laatste woorden die Alex eindelijk op doen kijken, waarbij hij een slok neemt van zijn eigen drankje. Gail voelt hoe haar wenkbrauwen naar omhoog schieten, een tikkeltje verrast met dit gegeven uit Alex’s verleden. Hier had hij haar in ieder geval nog nooit iets over verteld, maar hoe kon het ook? Gail had de dingen altijd zoveel mogelijk gescheiden gehouden om geen verkeerde ideeën op te wekken. Een paar nachten samen betekende daarom niet dat hij zijn hele levensverhaal aan haar hoefde te vertellen, net zomin als zij dat niet deed. Of zat daar juist meer achter en kwam het hem in dit geval wel goed uit?
Een nieuwe frons verschijnt op haar gezicht en Gail drukt de sigaret stilzwijgend uit in de asbak op tafel, onderwijl Alex ingaat op Isaac’s woorden. Langzaam begint het haar te dagen dat wat er ook gebeurd is tussen de heren, het beslist geen simpel iets is. Vooral niet nu het woord ‘Hitler’ is gevallen, een teken dat het vele malen dieper zat en het onderwerp een heel stuk zwaarder. “Waarom gedraag je - je alsof ik vrijwillig en met veel plezier deelnam aan die groep? Wat wij daar deden was niet bepaald interessant. Het was een soort scouting haast. Geen gekke jongensstreken, helaas. Vind je dat teleurstellend?”
”Maar jij dan Gail? Heb je zelf geen boevenstreken uitgehaald tijdens je jeugd in Amerika?” richt de blonde man vervolgens tot haar, zijn heldere kijkers voor het eerst sinds enkele minuten weer tot haar gericht. Was hij serieus? Waren ze beide van plan om op deze manier het gesprek te blijven voeren — de onderlinge steken uitdelend, alsof zij werkelijk te blind was om het zien? Of was het een flauwe poging om haar de puzzel zelf te laten maken? Gokken tot ze het ergens een keer goed had? Gail vond puzzelen vreselijk, dat liet ze liever aan oude bejaarde besjes over, en gokken vond ze alleen maar leuk als ze er daadwerkelijk iets mee won. Nee, de blondine was een meer ‘gooi het direct op tafel’ type.
”Oh, meer dan genoeg, maar mijn boevenstreken is niet hetgeen wat hier klaarblijkelijk dwars lijkt te zitten,” reageert de blondine, waarna ze een flinke slok van haar drankje neemt. “Ik begin jullie beide inmiddels zeer ’teleurstellend' te vinden en voordat iemand hier in deze kroeg durft te beamen dat vrouwen irritant zijn in het om de hete brij heen draaien,” spreekt Gail uit, haar stem scherp — duldt geen enkele tegenspraak op dit moment zodra ze haar blik over beide heren heen laat glijden. ”kijk eens voor de grap in de spiegel. Waar zijn jullie mee bezig?” Met een schuine blik kijkt Gail naar Isaac en waar ze eerder nog naar de tafel was toegebogen voor haar glas, welke ze met een veelzeggende klap terug op het houten blad plaatst, laat ze zichzelf weer achterover op de stoel zakken. Haar lange benen slaat de blondine over elkaar, net als dat ze haar armen over elkaar vouwt — haar hele houding volledig gesloten, klaar met waar er dan op gezinspeeld wordt.
”Wat is er vroeger gebeurd tussen jullie, waarvan jij,” Met opgetrokken wenkbrauw kijkt Gail Isaac een keer aan. “wilt dat in ieder geval ik het weet, maar jij klaarblijkelijk niet helemaal?” Vragend blikt de blondine vervolgens naar Alex, waarna ze in een soepele beweging overeind komt van haar stoel. Met haar wijsvinger tikt ze een keer tegen haar glas aan, doelend op de vloeistof dat daar in zit en de fles die ze gaat halen. “Ik ga een nieuw rondje van dit spul halen en dan hebben jullie welgeteld tien seconden de tijd om te beslissen wat er gaat gebeuren; of het wordt op tafel gegooid en uitgesproken, of we proosten nog een keer op Jimmy’s verjaardagscadeau en dan wordt er in mijn bijzijn niet meer op deze manier over gesproken.” Nog voor Gail aanstalten maakt om naar de bar te lopen, richt ze zich nog eenmaal tot allebei de heren.
”Ik haat het als mensen me als pion gebruiken in een onderlinge strijd waar ik niets mee van doen heb. Dit is mijn bar, mijn thuis. Choose wisely, the both of you.”
|