Juli 2014
Nish
‘Je bakt er de laatste tijd niks van,’ grinnikte Kris, die fanatiek de toetsen van zijn controller indrukte.
Nish voelde de warmte naar zijn wangen trekken omdat dat zijn vriend inmiddels ook was opgevallen. Hij kon zich maar moeilijk op de game concentreren sinds ze met elkaar gezoend hadden.
En meer. Het bed waarop ze zaten was smal, maar toch niet zó smal dat het nodig was dat hun schouders en bovenbenen elkaar de hele tijd raakten en toch was dat wat er iedere keer gebeurde.
Hij kon zich niet herinneren of dat voor de kus ook al zo was geweest.
Tegenwoordig was hij zich in ieder geval hyperbewust van elke iedere beweging, ieder woord dat Kris zei en was het ruiken van zijn aftershave soms al genoeg om alleen stompzinnig naar het scherm te staren.
Kris had daar duidelijk geen last van.
Hield dat in dat hij niet hetzelfde voelde? Of maakte hij zich er gewoon niet druk om? Wat zou zijn vriend doen als hij hem opnieuw zoende? Het was iets wat hij steeds vaker overwoog, maar hij durfde het niet.
Moest hij hem op een date vragen? Maar wat zouden ze dan gaan doen wat ze normaal gesproken niet deden? Het was maar ingewikkeld om op je beste vriend verliefd te zijn.
Hij realiseerde zich dat hij niet op Kris’ opmerking had gereageerd en keek opzij, met de meest zelfverzekerde grijns die hij kon opbrengen. Het scheelde dat hij die bijna 24/7 van Kris’ gezicht kon kopiëren. ‘Alsof dat je verbaast. Jij leidt me expres af met die nieuwe aftershave van je.’
Kris trok een mondhoek op, al keerde zijn blik al snel terug naar het scherm. ‘Voel je vrij om hem te gebruiken, hoor.’
Dat was nou niet helemaal zijn intentie geweest. Soms geloofde Nish dat hij best een beetje kon flirten, maar bij Kris wist hij nooit zo goed of het aankwam, net zoals hij niet zo goed wist hoe hij Kris’ eigen geflirt moest interpreteren. Dat was eigenlijk al vanaf het begin zo geweest, maar de laatste weken was hij daar veel meer mee bezig dan daarvoor. De afwachtende houding die Nish toen had gehad, was omgeslagen in iets anders. Hij wilde duidelijkheid, hij wilde weten wat Kris over hem dacht en tegelijkertijd wilde hij dat ook niet omdat het misschien wel alles tussen hen zou veranderen.
Maar ze pasten perfect bij elkaar, toch?
Ze hadden het altijd leuk samen. Die zoen had voor hun beiden goed gevoeld. En…
Hij werd afgeleid doordat Kris’ slaapkamerdeur openging.
‘Wat ben je ook een lul.’ Iemand griste een boek van het bureau en smeet dat naar hem toe. Nish boog net op tijd weg, waardoor het ding tegen Kris’ kaak klapte.
Nish ging iets rechterop zitten en keek verdwaasd naar Safira. Ze had best een temperament, maar slaapkamers binnenstormen en met boeken gooien was nieuw voor hem.
‘Wat nou weer?’ vroeg Kris, duidelijk geïrriteerd. Hij pauzeerde het spel en liet zijn controller zakken.
‘Alsof je dat niet weet! Ik zei dat je geen spelletjes met hem moest gaan spelen en jij interpreteert dat maar als dat je met hem moet gaan zoenen?’
Kris rolde zijn ogen. ‘Hij smeekte me er zo onderhand om.’
Nish’ schouders verstijfden. Had Kris – met iemand anders gezoend?
Zo snel al naar hun kus?
Het was alsof hij een zware steen had doorgeslikt, die keihard op zijn maag landde.
Het duurde een paar tellen voordat het tot hem doordrong met wíé Kris gezoend had. ‘Heb je met
Fox gezoend?’ vroeg hij ongelovig.
Wáárom?
Kris negeerde hem en keek Safira met een kille blik aan. ‘Wat wil je nou?’
‘Dat je je voor één keer niet als een egoïstische klootzak gedraagt.’
‘Het was één fucking kus, man.’
‘Voor hem niet! Hij is jullie bruiloft zo onderhand al aan het plannen.’
Kris viel even stil.
Nish snoof. ‘Wat een debiel.’
Kris wierp hem een donkere blik toe waardoor hij gauw zijn mond hield.
‘Ik snap niet waar je je mee bemoeit,’ vervolgde hij tegen Safira.
‘Nee, omdat je zo’n egoïstische eikel bent. In tegenstelling tot jou geef ik wél om de gevoelens van mijn vrienden. Fox is hartstikke kwetsbaar en hij is smoorverliefd op je. Hem zoenen, hem hóóp geven en vervolgens links laten liggen is niet oké, man.’
Nish sloeg zijn ogen neer. Het klonk bijna alsof Safira wist van zijn gevoelens voor Kris en wat ze twee weken geleden hadden gedaan. Wist Kris dan ook wat hij voelde, maar kon het hem gewoon geen ruk schelen? Het kon hem in elk geval weinig schelen hoe hij zich híéronder voelde.
‘Hoezo laat ik hem links liggen?’ vroeg Kris.
‘Wat, wil je zeggen dat je met hem gaat daten?’ spotte Safira.
‘Weet ik veel.’
‘Nou bedenk dat dan eerst maar voor je hem weer zoiets flikt. Als je zin hebt om met iemand te bekken kan je ook gewoon je vriendje naast je gebruiken, maar ik doe je wat als je Fox wéér zoent zonder dat het wat voor je te betekenen heeft.’
Ze draaide zich om en sloeg met een klap de deur achter zich dicht.
‘Bemoeizuchtig kutwijf,’ bromde Kris.
Nish zei niets, maar zijn vingers zagen wit om de controller en hij durfde Kris niet aan te kijken.
‘Wat?’ klonk het geïrriteerd toen Nish hem niet aankeek. ‘Ga jij ook lopen janken dat ik hem niet had mogen zoenen? Het is niet alsof ik hem gedwongen heb.’
Nish voelde de tranen in zijn ogen prikken.
En ik dan? Hij slikte de brok in zijn keel weg. Hij ging echt niet aan Kris laten zien hoe hij zich hier echt over voelde.
‘Je doet je best maar,’ antwoordde hij. Hoewel hij bang was dat zijn emoties nog in zijn ogen schemerden, keek hij zijn vriend aan. ‘Ik zou niet weten waarom je daar mee zou willen zoenen, maar oké.’
Kris haalde zijn schouders op. ‘Hij heeft gewoon iets.’
‘Ja, hij is een irritant snotjong,’ bromde Nish.
Kris ving zijn blik. ‘Ben je jaloers?’
‘Op jou?’
‘Op hem?’
Serieus? Nádat je met een ander zoent, ga je dit aan me vragen?
‘Nee,’ antwoordde hij bruusk, hoewel hij zin had om de controller naar het tv-scherm te gooien. ‘Ik vind het gewoon een stom joch en heb er geen zin in dat hij straks ook de hele tijd bij ons rondhangt.’
Hij verwachtte dat Kris die opmerking zou weglachen, dat het maar een kus was geweest en hij heus geen behoefte had aan nog één.
Kris zei echter niets en staarde naar het scherm.
Nish keek een tijdje naar hem, daarna schudde hij vol ongeloof zijn hoofd. ‘Fucking hell, je vindt hem echt leuk.’
Kris zuchtte. ‘Ik weet het niet, oké? En het is bloedirritant dat ik daar niet eens over ná kan denken zonder boeken naar mijn kop gesmeten te krijgen.’
Nish klemde zijn lippen op elkaar. Dezelfde vraag borrelde weer naar boven.
En wij dan?
Maar hij stelde hem niet. Dat die vraag niet bij Kris op kwam, dat hij überhaupt met iemand anders had willen zoenen zei al genoeg.
Every villain is a hero in his own mind.