Adam
———
Adam schrok even toen hij vlak achter zich de bosjes hoorde bewegen, maar toen hij zich omdraaide klonk er een blaf en ving hij een glimp van een hond op. Een moment later stond Fox naast hem.
‘Hier is je
knight in shining armor!’
Adam glimlachte. De hele avond – of eigenlijk de hele dág – was zo stressvol geweest dat hij het heel fijn vond om Fox te zien. En nu konden ze Merrin gaan zoeken! ‘Fijn dat je er bent, Fox.’
‘Hoe cheesy het ook klinkt –
I will always be there for you.’ Hij knipoogde. ‘Hoe gaat het met je enkel? Kun je op je voet staan?’
‘Nauwelijks,’ zuchtte hij. ‘Ik heb het te lang geprobeerd, denk ik.’
Fox sloeg een arm om zijn middel. ‘Dan breng ik jou eerst uit dit bos vandaan en ga ik daarna je vriendje zoeken. Dan heb ik hem sneller gevonden. Leun maar op mij.’
Adam sloeg een arm om Fox heen en greep zijn rechterschouder stevig vast. Hinken durfde hij niet in het donker en dus zette hij steeds voorzichtig zijn rechtervoet neer. ‘Hoe gaat het met Onyx?’
‘Fayr is er mee bezig. Het komt vast goed.’ Hij voelde een geruststellend kneepje vlak boven zijn heup. ‘Wat gebeurde er met Merrin? Is hij echt zomaar weggerend?’
‘We hoorden een gil, waarschijnlijk een meisje dat ergens van schrok. En toen rende hij weg. Eigenlijk wilde hij ook al niet het bos in.’
‘Zelfs al bloedde zijn klasgenoot dood?’
Een beetje ongemakkelijk keek Adam weg. ‘Nou ja, uiteindelijk ging hij wel mee zoeken. Hij doet het gewoon nooit, dingen die niet mogen. Hij moest denk ik even omschakelen. Waarschijnlijk was hij zo gestrest dat hij een paniekaanval kreeg en toen ik achter hem aan rende, verstuikte ik mijn enkel en kon ik hem niet meer bijhouden.’
Fox was even stil en Adam keek hem een beetje vragend aan.
Fox ontweek zijn blik. ‘Ik kan het me niet voorstellen. Dat je iemand van wie je houdt in de steek laat. Juist als je denkt dat er gevaar dreigt.’
Adam tuurde naar de grond. Moeizaam stapten ze verder. Hij dacht aan zijn paniekaanval van maandag, toen hij met een mes tussen Yrla en Merrin in was gaan staan. Hij kon zich ook niet voorstellen dat hij Merrin ooit aan gevaar zou blootstellen, maar tijdens paniekaanvallen was het onmogelijk om je hoofd helder te houden. ‘Ik weet niet wat er in zijn hoofd omging. Hij laat me heus niet zo maar in de steek.’
‘Zo bedoelde ik het niet,’ zei Fox snel. ‘Sorry. Maar ik kan het me gewoon moeilijk voorstellen. Ik dacht dat je je er rot over voelde.’
‘Omdat hij bang is?’ vroeg Adam fel. ‘Ik ben de hele dag bang geweest, vanaf het moment dat Dezi de eetzaal binnenwandelde. Hij was de hele tijd de rust zelve, hij kon zijn angst veel beter onder controle houden dan ik. Daar liep hij toch ook niet over te zeuren? Hij mág bang zijn.’
Fox bleef stilstaan en ving zijn blik. ‘Sorry. Ik…’ Hij zuchtte en haalde een hand door zijn krullen. ‘Ik zou niet willen dat je iets overkomt, Adam. Ik voelde me gewoon… verontwaardigd – maar je hebt gelijk. We weten niet waarom Merrin wegrende en ik trok te snel een conclusie.’
Adam voelde dat hij weer ietsje ontspande en gaf een knikje. Voor iedereen was het een stressvolle avond geweest. Onyx bijna dood aantreffen was waarschijnlijk ook geen pretje geweest. Hij kon zich voorstellen dat hij zich dan meer zorgen maakte om anderen dan nodig was.
‘Het geeft niet,’ zei Adam met een flauwe glimlach. ‘Het was voor jou ook een heftige avond.’
‘Zeg maar gerust dag,’ mompelde hij.
Adam sloeg weer een arm om hem heen zodat ze weer in beweging kwamen. ‘Wil je er iets over kwijt?’
Even was het stil. Toen kwam er ineens een stortvloed van woorden uit. Eerst ging het over Vienna; hoe die teleurgesteld was in alles wat hij deed, hoe ze de schijn had opgehouden dat ze het leuk hadden samen en hoe hij haar het gevoel gaf dat ze de minste was. Daarna vertelde hij over zijn pogingen om Jester op te vrolijken, dat dat met ups en downs was gegaan, en vervolgens vertelde hij dat er een oud-leerling op het terrein was gesignaleerd en dat dat de hoop met zich meebracht dat Kris ook nog in leven was. Adam vermoedde dat Fire hem over Zebediah had ingelicht, wat een ergere schok moest zijn geweest dan Fox deed overkomen. Hij concentreerde zich vooral op de keerzijde – dat Kris misschien ook nog in leven was. Daarom vroeg Adam niet door over Zebediah; daarover doorpraten maakte hem misschien wel overstuur en al die tijd zat Merrin nog ergens in zijn eentje.
Fox praatte aan één stuk door en was net klaar toen ze het hek bereikten. Adam bleef staan. Er was zo veel gezegd dat hij niet eens wist waar hij moest beginnen met antwoord geven en uiteindelijk trok hij Fox alleen maar in een knuffel. Hij voelde hoe Fox zich aan hem vastklampte en even diep ademhaalde.
‘Dat was inderdaad een heftige dag. Maar ik weet zeker dat Jester je inspanningen erg gewaardeerd heeft en je hebt ook nog eens Onyx’ leven gered.’ Hij liet Fox ietsje los en keek hem aan. ‘En je bent teruggekomen om Mer en mij te helpen. Dat is ontzettend lief.’ Hij keek even opzij, naar het gat verderop. ‘Ik wacht wel buiten het hek op jullie, goed?’
Fox gaf een knikje. Daarna trok hij zijn shirt over zijn hoofd – Adam zag nu pas dat het de zijne was – en gaf het aan Adam. Daarna snoof hij aan het shirt eronder. ‘Tijd om Merrin te zoeken,’ zei hij met een knipoog. ‘Tot zo!’ Hij veranderde in een hond, daarna holde hij terug het bos in.
Adam keek hem even na, daarna schuifelde hij naar het gat onder het hek en wrong zich er met veel pijn en moeite doorheen. Hij voelde zich doodmoe toen hij er eenmaal doorheen was en ging met zijn rug tegen het hek zitten terwijl hij wachtte tot Fox terugkwam met Merrin.
[ bericht aangepast op 19 juli 2020 - 20:32 ]
Every villain is a hero in his own mind.