Fire
———
Onyx liet zijn handen in zijn zakken glijden. Zijn ogen waren rustiger dan eerder op de dag, maar hij zag er evengoed vermoeid uit.
‘Binnen? Buiten?’
‘Buiten.’
Hij vond de huiskamer nou eenmaal geen plaats om over een verkrachting te spreken. Ze liepen naar buiten toe. Onyx slenterde naast hem en ze liepen een eindje bij de campus vandaan.
‘Tony heeft het je verteld hè?’
Fire was overrompeld toen Onyx het onderwerp zelf aansneed. Hij liet zijn blik over de jongen glijden. Het was wel een slimme zet om er zelf over te beginnen. ‘Tony heeft me iets verteld, ja.’
‘Ah. En nu?’ Onyx bleef stilstaan. Hij ging zijn blik niet uit de weg.
Fire voelde zich er ongemakkelijk door. Hij was niet bang voor Onyx, maar echt lekker op z’n gemak voelde hij zich ook niet bij iemand die zijn afdelingsgenoot had verkracht.
‘Hij wil geen bondgenootschap.’
‘Had hij dat niet eerder kunnen zeggen?’
Fire had het hem niet eerder gevraagd. Maar hoe had hij iets als dit kunnen vermoeden?
‘Je snapt toch wel dat ik geen samenwerking kan aangaan met een verkrachter?’ vroeg Fire. Hij klonk gefrustreerder dan de bedoeling was – Onyx deed er zo luchtig over!
‘Je ligt anders ook niet wakker van het feit dat je er zelf twee in je team hebt zitten.’
Fire trok zijn wenkbrauwen op. Wat was dit nou weer voor onzin?
Onyx snoof. ‘Oh, dat heeft hij er niet bij verteld? Hij heeft gewoon gezegd dat ik hem besprongen heb? Ja – zo’n smiecht is hij wel.’
Fire voelde de neiging om een stapje achteruit te doen. Toch bleef hij staan. ‘Ik ben hier gekomen om naar jouw kant van het verhaal te luisteren.’
Onyx hield zijn blik even vast voor hij in de verte tuurde. ‘Vienna kwam in tranen naar Jester en mij toe. Fox had haar verteld dat twee van zijn afdelingsgenoten Vienna wilden betasten en verkrachten nadat ze yoghurt over hen heen had gekieperd. Fox had gezegd dat ze van kamer moest wisselen met Jester en mij zodat de jongens zich zouden doodschrikken. Nou – dat deden ze.’ Onyx keek hem weer aan, zijn ogen zagen er kil uit in het maanlicht. ‘Dus we ruilden van kamer. Rond middernacht slopen de twee onze kamer binnen. Ze schrokken zich de pleuris toen ze ons zagen. Ik overmeesterde er eentje, Jester hield de ander met zijn gave onder bedwang. Daarna heb ik een bezem gepakt en die in Tony’s hol geramd zodat ie het voortaan zou vertikken om een van onze meisjes – of welk meisje dan ook – aan te randen. Astreal mocht van het spektakel genieten. Uiteindelijk mocht hij kiezen: zelf ook door een bezem ontmaagd worden of zijn vriend nog een rondje gunnen. Hij ging voor dat laatste .We hebben Tony daarna ook laten gaan.’
Fire wreef een hand over zijn gezicht. Dit was wel een hele andere versie dan die van Tony – maar hij zag ook wel in waarom Tony dít allemaal niet had verteld. Hij was dus bij lange na niet zo onschuldig als hij hem had willen laten geloven.
‘Iemand met een bezem verkrachten…’ mompelde hij. ‘Dat gaat echt veel te ver man. Dan ben je toch geen haar beter als Tony en Astreal?’
Onyx haalde zijn schouders op. ‘Misschien niet. Maar Vienna – en de andere meiden – lieten ze met rust. Daar was het me om te doen. Als ze een van jouw afdelingsgenoten wilden verkrachten had je hen toch ook niet hun gang laten gaan.’
‘Natuurlijk niet,’ reageerde hij gepikeerd. ‘Maar ik zou me niet tot hetzelfde niveau verlagen. Zoiets kan ook op een minder barbaarse manier worden opgelost.’
‘Ik deed wat ik moest doen,’ hield Onyx vol. ‘Moest ik ze dan maar met een vermaninkje wegsturen? Ik wil dat mijn klasgenoten zich veilig in hun eigen bed voelen. Of het gevaar nou bij een andere afdeling of bij die van onszelf vandaan komt dat kan me niet schelen.’ Onyx’ kaak verstrakte. ‘Denk niet dat ik mijn eigen afdelingsgenoten anders behandel. De enige reden dat ik Dezi’s gezicht heb verminkt, is omdat ze een bezem in d’r reet veel te lekker zou vinden.’ Onyx’s ogen priemden zich in die van hem. ‘Doe met je afdelingsgenoten wat je wilt, maar als ze zich op ónze slaapkamers bevinden dan is dat met risico voor hun eigen leven. Vertel ze dat maar.’
Dezi? Bedoelde hij nou dat Dezi óók iemand had willen verkrachten?
Hij slaakte een zucht. Wat had hij in Onyx’ geval gedaan? Hij wist het niet. Hij zou niet met een bezem aan de slag zijn gegaan, dat wist hij wel.
‘Je had naar mij moeten komen.’
‘Fóx had naar jou toe moeten komen,’ antwoordde Onyx. ‘En het feit dat hij dat niet gedaan heeft, zegt ook iets over het gebrek aan vertrouwen tussen jouw en je
second in command.’
Het was als een klap in zijn gezicht.
Waarom had Fox het hem niet verteld? Hij begreep het niet – het was niets voor Fox om zoiets achter te houden. Als zulk soort dingen achter zijn rug om werden gedaan – wat was hij dan voor leider? Wat een figuur sloeg hij zo; hij had commentaar op de Panthers gehad en nu bleek zijn eigen afdeling een zooitje. Hij schaamde zich rot en hij wist dan ook niet meer wat hij moest zeggen.
‘Met Fox zal ik nog een hartig woordje spreken,’ antwoordde hij uiteindelijk. ‘Maar dit is niet oké, Onyx. Je kan zo boos zijn als je wil, maar je weet niet hoe ver die jongens gegaan waren. Misschien waren ze wel teruggekrabbeld zodra ze die meid hadden aangeraakt. Jíj bent verder gegaan dan die jongens. Zij zijn geen verkrachters, jij wel.’
‘Dus ik had ze maar gewoon hun gang moeten laten gaan?’ Hij hoorde aan Onyx’ stem dat hij zijn temperament weer aan het verliezen was.
‘Nee. Maar ik ken die jongens. Een dreigement was genoeg geweest, een goed pak slaag had ook gekund. Maar dít… Ik zit nu met een leerling die zo getraumatiseerd is dat zijn gave op slot zit. Waarschijnlijk wordt hij voor het weekend van school verwijderd. Ík zit met een verzwakt team en júllie zitten ook met een verzwakt team – want ik twijfel er niet aan dat jouw wraak op Dezi haar door het lint hebt helpen gaan. Jij neemt geen wraak op personen, Onyx, jij laat er een hele afdeling voor opdraaien.
Onyx zweeg.
‘Ik keur het niet goed wat Astreal en Tony hebben gedaan, maar dit was niet de manier om dat op te lossen. Ik heb nu twee jongens die nog nauwelijks functioneren – en die alleen maar gevaarlijker worden als dit trauma niet verwerkt wordt. Als jij nog wilt dat er sprake van een bondgenootschap is, zorg je ervoor dat die jongens weer hun gave kunnen gebruiken. Je hebt geluk dat je vriend héél overtuigend kan zijn – overtuig de jongens er maar van dat het nooit heeft plaatsgevonden.’ Hij keek Onyx recht aan. ‘Je hebt een hoop in je mars, Onyx, en je bent een slimme jongen. Maar stop met voor eigen rechter te spelen. Je bent geen solo-speler meer, je hebt een team achter je staan. Twéé teams. Met elkaar hadden jullie tot een betere oplossing kunnen komen dan dit.’
Onyx keek weg, hij sprak verder geen woord.
Fire was ook uitgepraat. Hij was teleurgesteld in zijn team, teleurgesteld in Astreal en Tony, teleurgesteld in Fox, teleurgesteld in zijn nieuwe bondgenoten. Zonder verder nog wat te zeggen, beende hij langs Onyx heen. Er zat een hol gevoel in zijn maag – en opeens voelde hij zich heel alleen, nu hij niemand had aan wie hij dit kwijt kon.
Every villain is a hero in his own mind.