Het feit dat Erica meldt dat Rutger en Tristan erover na hebben gedacht om die automatische berichten te verwijderen, betekent dat dit geen onvoorziene omstandigheid was en dat ze er dus een kort bericht over hadden kunnen plaatsen, desnoods via de moderators. Dan hadden wij als users geweten wat er zou gaan gebeuren en dan had deze onenigheid nooit plaatsgevonden. Het had voor mij heel veel gescheeld als er een topic was geopend met deze mededeling, omdat we dan zouden weten wat er zou gaan gebeuren. Nee, ik zou niet in recordtijd alle hoofdstukken gaan lezen, maar ik zou in ieder geval onthouden wat ik moest doen of ik zou bladwijzers hebben geplaatst. Ik wil namelijk de tijd nemen om de hoofdstukken te lezen en eventueel leuke reacties te plaatsen.
Het is al vaker gebleken dat de communicatie tussen de crew en de users niet perfect is. Dat verwacht ik ook niet, want wij zijn ook maar gewoon mensen, maar ik mag toch een zekere mate van professionaliteit verwachten, ook al is het maar enkele PB's. Mensen bewaren die niet voor niets, lijkt mij? Er zitten gegronde redenen achter, en niemand heeft het recht zich daar zomaar mee te bemoeien. Wat ik zei: er had maar een korte waarschuwing hoeven zijn en dan was er oprecht niets aan de hand geweest. Maar het feit, wat ik eerder heb benoemd, dat dit blijkbaar bekend was bij Rutger en Tristan en dat ze, zonder ons op de hoogte te brengen, hebben gedaan wat ze hebben gedaan, vind ik niet oké. Nee, het gaat niet om leven of dood, maar het gaat om het principe.
De vergelijking van de Burger King met Quizlet vind ik raar. Burger King is een miljardenbedrijf en in vrijwel geen enkel opzicht hetzelfde als Quizlet. Burger King is minder persoonlijk dan Q, het is afstandelijker. Natuurlijk krijg je geen CEO te spreken, maar je krijgt op z'n minst een manager aan de kassa of iemand anders met enige vorm van gezag. Wij krijgen heel af en toe berichten van Rutger en Tristan binnen, maar die zijn, voor mijn gevoel, op één hand te tellen. Dat hij de baas is betekent niet dat hij zomaar alles mag doen. Ik vind het raar te bedenken dat wij als users gewoon maar alles moeten accepteren wat de administrators doen, terwijl dit niet is hoe het werkt. Zij hebben ons nodig om de site draaiende te houden, en door dit soort acties, hoe klein en onbelangrijk het voor sommigen ook lijkt, wordt het useraantal steeds kleiner.
Ik hoef de PB's niet terug. Ik zou alleen willen zien dat Rutger en Tristan zich iets persoonlijker opstellen en toegeven dat wat ze hebben gedaan niet helemaal in de haak is. Erica zegt zelf dat het een vervelende kwestie is. De moderators kunnen hier niets aan doen. Zij fungeren in dit geval meer als tolk om ons te melden wat Rutger zegt. Zij hoeven hier niet de schuld van te krijgen, terwijl zij nu alle kritiek in ontvangst moeten nemen en het door moeten geven. Dat is niet oké. Wat ik zei, het is een principekwestie.
Zo.
You gave me my life all those years ago, now I give you yours.