• Hooi!(:

    Het is mijn plan om binnenkort naar Noorwegen te gaan. Twee weekjes op vakantie in Bergen. Twee van de mensen van de Tourettegroep toen ik in Finland zat wonen ook daar in de buurt, dus af en toe zal ik die twee vrienden gaan meeten.

    Nu wil ik ze beiden een leuk cadeau geven. Voor hem bewerk ik een klein kistje. En voor haar wil ik een tasje maken. 😊

    Ook wil ik er écht Nederlandse lekkernijen in doen. Alleen zij houdt niet echt van stroopwafels. :c met de Nederlandse Cultuuravond destijds in Finland hadden we namelijk stroopwafels en drop uitgedeelt. Hield hij wel van, zij niet echt.

    Dus wat voor typisch Nederlandse lekkernijen zullen ze in Noorwegen niet kennen en is leuk om mee te nemen?
    Kleine doosjes hagelslag leek me ook erg leuk om erbij te geven. 😊

    Alvast dankjewel!
    En mocht je nog aanraders weten qua dingen om te doen of zien in Bergen, hoor ik het graag! Dit wordt mijn tweede keer op vakantie gaan ooit, en eerste keer in mn eentje!

    Liefs!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Wat leuk! Lief ook dat je iets voor ze mee wil nemen (:
    Ik houd echt van tompoucen, maar die kun je niet echt meenemen... Misschien bitterballen? Of van die oud-Hollandse snoepjes? Van die kleine hagelslag/vlokken doosjes zijn idd ook een leuk idee! (:

    Edit: of eventueel beschuit met muisjes? Ook echt iets Nederlands haha.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2018 - 19:04 ]


    We were the forever that didn't last

    Vlokken! Handig om mee te nemen en heel erg Nederlands. Drop hebben ze in Noorwegen ook gewoon, dus dat zullen ze misschien al wel kennen.


    I am an idiot, I move.

    Noorse drop is anders dan hier in Nederland, smaakt heel erg naar trekdrop (ben net een paar weken terug uit Noorwegen, haha)! Neem dus vooral honingdrop of iets dergelijks mee. Hagelslag/vlokken zijn ook goede opties. Muisjes wellicht ook?

    Voor de rest zou ik idd bij de Hema of zo kijken voor die zakjes oud-Hollands snoep. Wat hierboven werd gezegd van bitterballen is eigenlijk ook een best goed idee! Voor de rest kun je misschien nog kijken naar koekjes. Arnhemse meisjes, kletskoppen e.d. (ik ken niet alle Nederland exclusive koeken uit mijn hoofd, maar het zijn er best veel eigenlijk)

    E: aangezien ik ook in Bergen ben geweest, ga bij Bryggen kijken! Dat zijn die kleurrijke huisjes aan de haven, maar je kan daar ook naar achteren lopen en daar kun je dan een stukje oude stad zien.

    Achter Bryggen ligt ook Fort Bergenhus met een grote "mead hall" en een toren die je kunt beklimmen. Het fort heeft overigens ook een grappige geschiedenis met Nederland. Er staat daar een plakkaat met een Nederlandse vertelling van het gebeuren :')

    Voor de rest zou ik ook de bergen op gaan. Voor Fløyen is er een soort treintje waar je voor ~10 euro mee retour kunt gaan en voor Ulriken is er een kabelbaan iirc. Je kan er ook voor kiezen om het te voet te doen (maar het is echt een eind, lol)

    Er is ook een aquarium met zeehonden, pinguïns en reptielen en voor de rest zijn er ook nog een hoop musea, maar daar zijn de duizenden infoboekjes van de stad beter voor dan mijn hersenen :')

    [ bericht aangepast op 20 aug 2018 - 19:26 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    STROOPWAFELS n


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Blokjes kaas, en bitterballen inderdaad! Verder zou ik behalve de dingen die hier boven al genoemd zijn ook niet zo veel weten...
    Alvast veel plezier in Finland!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    Blokjes kaas


    Dit is ook best een goed idee aangezien Noorse kaas smaakt naar babybel, lol.

    E: oh en als je er tijd/geld voor denkt te hebben, ga naar Flåm en neem de toeristische treinreis daar. Het is best prijzig en nog ruim een uur van Bergen af met de trein (en voor sommige treinen heb je ook een reservering nodig), maar als je het zou kunnen doen, is dat een aanrader!

    [ bericht aangepast op 20 aug 2018 - 19:34 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Bitterballen lijken me echter geen top idee doordat ik niet weet wannéér ik ze precies zal zien en t dus maar zo een week kan duren? 🤔

    Maar bedankt voor het meedenken! ❤ jullie helpen me heel erg! Kaas en oudhollands snoep zijn ook geweldige ideeën! En de beschuit met muisjes! 💪


    @AriChibi
    Dankjewel voor al je tips! Dat klinkt allemaal echt ontzettend tof! Die kabelbaan was ik sowieso van plan. En wellicht een kijkje nemen op de vismarkt. 😊


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    AriChibi schreef:
    Noorse drop is anders dan hier in Nederland, smaakt heel erg naar trekdrop (ben net een paar weken terug uit Noorwegen, haha)! Neem dus vooral honingdrop of iets dergelijks mee. Hagelslag/vlokken zijn ook goede opties. Muisjes wellicht ook?


    I know, lived there ;]

    Maar aangezien veel landen gewoon drop hebben, vind ik het niet echt typisch Nederlands en meestal zijn ze in het buitenland niet zo te porren voor onze dubbelzoute dropjes.


    I am an idiot, I move.

    Zijn eierkoeken erg Nederlands? :')


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Fries suikerbrood en Brabantse worstenbroodjes (dance)

    Wat ik in Murica heb gedaan, was kleine stroopwafeltjes meenemen voor mijn roommate (she loved it) en ik heb bij een bijeenkomst waar ik eens per week heen ging een blok Goudakaas gekocht bij Wegmans. Toen heb ik dat in blokjes gesneden en met prikkers neergezet. :Y) Heb uitgelegd dat het typisch Nederlandse verjaardag-achtig is om dat zo te doen. Ik had dan geen vlaggetjes, maar toch. Hagelslag was ook een regelrechte hit!


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Roze koeken en tompoucen, oké die laatste is niet handig
    Wilhelmina pepermuntjes, studentenhaver , delftsblauwe klompjes, speculaas, zon. Boerenzakdoek, gestampte of gekleurde muisjes, rookworst, van die botersnoepjes , hopjes, mosterd, ontbijtkoek, en dat waren mijn ideeën


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Oooh, nog even en het wordt een compleet voedselpakket. Terwijl ik t klein wilde houden. Hmm... Ik ga mijn cadeauplannen nog eens na en kijken of ik wat kan bijschaven.
    Dankjullie! 😍❤


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Pepermuntballen en Kaneelkussentjes en ander oud hollands snoep. Dit is echt ideaal omdat het varieert en je kan het delen :)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Oud-Hollands snoep inderdaad en misschien boterkoek? (:


    26 - 02 - '16