Ik ben dus druk bezig met het herschrijven van mijn YA (die ik wil uitgeven) en ik heb eens gekeken wat daarna komt, en...
1) Wtf een professionele redacteur en/of leeservaringsverslag is duur Een arme student als ik heeft daar geen centen voor Heeft iemand hier ervaring mee? Is het het geld waard? Want de goedkoopste beginnen bij +-300 euro en ik wil dat geld ook niet wegsmijten. Zou ik eerst proberen opsturen zonder dat een redacteur ernaar gekeken heeft?
2) Hebben jullie ervaring met een literair agent? Ik dacht eerst dat het iets typisch was voor Engelstalige shizzle, maar blijkbaar bestaat het hier dus ook. Maak je kans bij een uitgever zonder agent? (Of ja, maw: heb je echt zoveel meer kans met een literaire agent?) En de meeste literaire agenten vragen als betaling pakweg 15 procent van de winst die je maakt, maar hoeveel verwachten ze dan dat je verdient aan een boek? Ik weet dat het heel afhankelijk is van het aantal boeken dat je verkoopt, maar wat is het gemiddelde dan? Want ik had zoiets van 'met 1000 euro kan ik enorm, enorm tevreden zijn', maar dan zou die agent maar 150 euro krijgen en dat is wel echt belabberd weinig. Dus hoe werkt zo'n ding? (Of nemen die agents alleen boeken aan waarvan ze denken dat het überbestellers worden?) Daarnaast: heb ik met een fantasy YA een kans om aangenomen te worden bij een literair agent? En, dit kwam net in me op: zorgt een literair agent ook echt voor meer winst, of is dat bedrag verwaarloosbaar? (je moet hen natuurlijk ook nog betalen)
3) Bij een uitgever komt er toch ook nog een redacteur aan te pas, toch? Hoeveel veranderingen moet je ongeveer doorvoeren als je aangenomen wordt bij een uitgeverij? Maakt zo'n redacteur ook zelf aanpassingen, of zegt ie gewoon van: dit scheelt eraan, fix het maar. En behoud je zelf ook je vrijheid? Stel bv dat mijn redacteur het einde wil veranderen, maar ik niet, kan ik mijn einde dan behouden zonder mijn contract te verliezen, zeg maar :')
[ bericht aangepast op 14 aug 2018 - 17:55 ]
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.