•       Hallo lieve Q.'ers,

          Vanwege het gegeven dat ik bijna klaar ben met mijn studie, heb ik enkele weken geleden sollicitatiebrieven verzonden naar verschillende scholen (groepsleerkracht basisonderwijs). Nu heb ik morgen en volgende week dinsdag een sollicitatiegesprek (op verschillende scholen) en ik ben zo nerveus. . . Mijn ervaring met solliciteren is een beetje nul komma nul, dus nu ben ik vooral op zoek naar tips.
          WIE HELPT ME?!


    Ik denk dat je vooral zicht moet hebben op de organisatie en jezelf, zodat - als ze vragen stellen, je voorbereid bent. Denk bijvoorbeeld aan je krachten en uitdagingen, waarom die plek zo goed bij jou past, wat de visie van de organisatie is,...


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik wil niet opscheppen, maar ik heb een redelijke ervaring met solliciteren, haha. Allereerste tip die voor mij altijd werk: wees eerlijk. Het heeft geen zin om je anders voor te doen, want daar komen ze binnen een week achter, omdat ze dan dagelijks met je bezig zijn. Maar die eerlijkheid geldt met mate. Ik heb namelijk bij geen enkele sollicitatie ooit gezegd dat ik ontiegelijk goed ben in te laat komen, want ja, is niet de slimste opmerking, haha. En je hoeft ook echt niet door te geven dat je elke avond voor de bank zit om al je tienduizend series bij te houden.
    Wat ik met name gemerkt heb bij mijn sollicitaties door de jaren heen, is dat ze van jou willen horen wat voor beeld jij van deze baan verwacht en hoe jij jezelf erin ziet staan. Ik zou dus zulke vragen voorbereiden (kijk dus goed de omschrijving van de sollicitatie door!). Ook is het goed om zelf vragen voor te bereiden, als jij bijvoorbeeld een bepaald beeld van het werk dat je gaat doen, maar niet weet of dat past binnen de visie van het bedrijf, is het belangrijk dat je daarvoor goed geïnformeerd wordt. Dus denk alsjeblieft niet dat jij hen moet overtuigen waarom zij jou willen in plaats van iemand anders, maar zorg er ook voor dat je zelf denkt: ja, dit wil ik echt gaan doen!
    Verder weet ik niet of je al een CV hebt ingestuurd, neem hem anders mee! Standaarddingetjes waar je op kunt letten: ben een kwartier à tien minuten te vroeg, langer als je denkt dat je het niet gaat kunnen vinden ondanks maps en dat soort dingen (trust me, ik heb hier ervaring mee lol). Zie er verzorgd en netjes uit, maar overdress niet voor de baan (in dit geval zou ik een mantelpakje overdressed vinden, maar ik ben in tijden niet meer op een basisschool geweest, dus ik heb geen flauw idee lol).
    OHJA; belangrijkste tip voor het leven: pas op met het laten vallen dat je meerdere sollicitatiegesprekken hebt! Je bent namelijk tot NIETS verplicht zolang jij nergens een handtekening onder hebt gezet. En daarbij heb je altijd nog een proefperiode, waarin jij met gemak alles kan afbreken. Laat je niet pesten tot dat je moet blijven, zij moeten ook aan jou bewijzen dat je daar wilt blijven! Ik heb namelijk eens meegemaakt dat ik zowaar ergens aangenomen was, alleen nog vanalles geregeld moest worden qua contracten (die zou ik nog moeten ondertekenen, maar dat kwam via de post en internet en alles), maar vervolgens dropte dat ik nog ergens anders een sollicitatie open had staan. Ik wilde deze banen gaan combineren, maar toen ik dat vervolgens vertelde, hebben zij er bijna direct de stekker uitgetrokken. (Overigens zijn ze een jaar later failliet gegaan dus was ik heel blij hahaha.)
    Als je daadwerkelijk een baan aangeboden krijgt, maar je twijfelt omdat er bij een ander nog een sollicitatie open staat, dan mag je het altijd droppen. Als ze dan vervolgens gaan 'dreigen' met "Oké, we hebben nog vier andere kandidaten die geschikt zijn", dan weet je ook direct hoeveel je aan dit bedrijf hebt. Het klinkt misschien een beetje egotrippisch, maar op zich vouwt de banenmarkt zich steeds meer open, wat betekent dat er meer banen dan werkzoekers zijn, aka: JIJ hebt het voor het zeggen ;P


    Deep inside, I've never felt alive

    Ten eerste is dit hierboven solid advice.

    Ik heb zelf geen ervaring met "echte" banen, enkel bijbaantjes waar je als iedere zestienjarige wel wordt aangenomen, maar interactie is inderdaad een van de dingen waar ze op letten. Stel dus een vraag of twee tussendoor en antwoord niet altijd alleen met "ja" of "nee". Zo toon je ook interesse en openheid tegenover die persoon.

    Zelf vertel ik ook wel eens over mijn "uniekere" hobby's, zoals photoshoppen, video's editen en schrijven. Een van mijn ex-bazen had zelf een klein photoshopbedrijfje naast die winkel en werd dus laaiend enthousiast toen ik dat zei, haha. Zo was ik bij hem bijgebleven.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik heb heel veel ervaring met solliciteren, maar wel allemaal voor bijbaantjes. Nu ik zelf ook sollicitatiegesprekken moet voeren met mensen die ik al dan niet aan wil nemen, merk ik pas hoe overvaren sommige mensen hierin zijn, haha.
    Het is inderdaad belangrijk dat je jezelf goed voorbereid, dat je laat merken dat jij je mogelijke toekomstige werkgever kent en dat je weet wat jouw verwachtingen zijn. Ook is het een goede tip om een aantal goede eigenschappen, maar vooral ook je "slechte" eigenschappen voor te bereiden, mocht je daar naar gevraagd worden val je zo door de mand als je dit niet weet namelijk, ik klapte nog wel eens dicht daarvan.

    In ieder geval heel veel succes <3

    [ bericht aangepast op 16 mei 2018 - 22:25 ]


    Spinning around, I'm weightless.

    MT want dit is erg handig en veel.succes!

    @ Bes — Yes voordat ik m'n sollicitaties heb verstuurd, heb ik natuurlijk al onderzoek gedaan naar de verschillende basisscholen. Maar, gelukkig is het sollicitatiegesprek morgen pas om vier uur 's middags zodat ik mezelf voor die tijd nog verder kan verdiepen in de organisatie.

    @ Sofie — Woah, dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik vergeet heel vaak dat het niet van één kant is bij het solliciteren, maar de sollicitant ook gewoon vragen moet stellen om erachter te komen of de plaats wel geschikt is voor haar/hem. Er vinden morgen meerdere gesprekken plaatst (niet alleen met mij) dus ik verwacht sowieso niet dat ze me meteen een baan aan zullen bieden, haha. Dat is weer een geluk, aangezien ik dan ook gewoon eerst dat gesprek van volgende week dinsdag ook nog kan doen.

    @ Alysha — Bedankt voor je tips, die ga ik zeker meenemen morgen.

    @ Britt — Yes morgen bij m'n voorbereiding ga ik even een lijstje maken van mijn sterke punten en van de punten waarop ik nog wat wil leren (in het onderwijs gaat het altijd om ontwikkeling dus het is goed om dat nu al te laten zien).

    Allemaal bedankt voor jullie succes wensen!


    Ik denk dat het per persoon verschilt. De ene vindt het handiger om zich echt goed voor te bereiden voor een gesprek en de andere juist niet. En hoe vaker je naar een sollicitatiegesprek gaat, hoe soepeler het gesprek verloopt. Je weet onderhand dan wat er van je verwacht wordt en kan je makkelijk de vragen beantwoorden. Het is overigens niet erg als een gesprek niet verloopt zoals je het had verwacht. Je moet nooit ermee zitten, maar juist afvragen wat er mis ging en de volgende keer daar beter op letten. Het is niet zo dat al je gesprekken goed zullen verlopen en het kan ook af en toe aan de werkgevers liggen. Dus zit er nooit mee als een gesprek niet soepel verloopt, volgende keer beter.

    Bonus tip: Wanneer ze vragen of je iets te drinken wilt, zeg altijd ja. Door nervositeit krijg je zeker een droge mond (overkwam mij zoo vaak)

    Wees vriendelijk maar sta je mannetje. Oogcontact houden, af en toe lachen en een grapje maken klinken als een stomme tips, maar het zorgt er echt voor dat je veel relaxter en zelfverzekerder over komt.
    Verdiep je in het bedrijf (in jouw geval de scholen) en bedenk waarom je juist daar wil werken, want dat gaan ze sowieso vragen. Ook is het handig om één of twee vragen te hebben voor het einde. Op die manier lijk je ook geïnteresseerder en nieuwsgieriger naar de baan en merken ze dat je je dus al hebt verdiept maar graag toelichting wilt.


    ars moriendi